vittra skrev 2009-03-23 08:57:30 följande:
Vissa klarar sig säkert utmärkt och växer upp med en bra attityd kring pengar, konsumism och materialism. Men många gör faktiskt inte det, just pga den attityd du visar. Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis! Jag har sett det med mina egna ögon med brorsans ungar, visst de är enormt väluppfostrade så det är inte det som är problemet. Men hur de ser på produkter! Det är helt fruktansvärt att höra 6-åringen kommentera något "vad är den där värd? vart köpte du den? jaha, ja vi köpte en för si och så, fast det var på rea" bla bla. Eller 10-åringen, som när han går in i ett rum inte ser hur rummet ser ut öht utan hur mycket allt i rummet eventuellt kostar, om det finns några dyrgripar eller märkesvaror, något att anmärka på osv. Jag har åtskilliga gånger blivit helt shockad när han tex utbrister "men gud vad mycket kuddar, det där måste vara jättedyrt!" öööh, va??? Det är en myshörna med filtar och kuddar, man kan ju tro att folk ska tycka att det ser mysigt ut, men nej här ser vi allt i pengar! Jag sa att det inte kostat många ören eftersom jag sytt kuddarna själv liksom filtarna som är köpta på metervara vid rea och sedan sytt till Eller när han hade köpt en svindyr ljusstake till pappan i födelsedagspresent, vi råkar ha nån prydnadsgrej ur samma serie varpå han självfallet var tvungen att fråga ut oss om vart vi köpte dem och vad de kostade. Vi bryr oss inte ett skit, vi köpte dem för många år sedan i göteborg, har absolut ingen aning om vad de kostade eller ens om det var rea... nä då blev det lite jobbigt för honom för då kunde han inte jämföra, men hans ljusstake hade minsann kostat si och så! Jag tycker nog att man ska vara mer vaksam över vilken attityd till pengar, ekonomi och märkesvaror man visar sina barn! Lär sig barnen att det bara är det dyra som är ok, så får man nog väldigt materialistiska ungar! Samtidigt är det dessa ungar som i allra högsta grad kommer bidra till den ökade konsumismen, prylar till förbannelse utan syfte och mening, bara skapade behov från marknaden, gäller givetvis även kläder!
Snälla du min älsta är 17 år, alltså nästan vuxen. Hon vet pengars värde och inte tusan springer hon omkring och jämför vad saker kostar. Varför tror du att du vet att det påverkar mina barn?? Inte säger jag till dem "den här jackan har jag köpt för si och så mycket pengar" de har inte en anning.
Nu när mina två älsta är 15 och 17 så får de handla sina kläder själva, de får barnbidraget. Är det något speciellt de vill ha så får de jobba i hopp till det. Ingen av dem är speciellt otacksamma eller ser ner på folk som inte har det lika gott ställt som vi har.
Jag lär mina barn att ta hand om varandra och att det är viktigt att se insidan och inte utsidan på mäniskor.
Bara för att din bros barn är på ett visst sätt så betyder det inte att alla barn är så
Men jag tror att saker som är lite dyrare oftast har bättre kvalite och håller bättre, desutom så har de bättre andrahandsvärde och då får man ju till baka en del pengar om man inte vill ha det kvar sen och det är ju ganska ekonimiskt.
Jag har så svårt att förstå att ni som väljer att handla det som är billigare ser ner på oss som inte väljer den vägen, varför tror ni att just er väg är den rätta?
Jag handlar nästan uteslutande varor som är miljömärkta och rättvisemärkta, jag skänker pengar varje månad och har fyra fader barn, mina barn är involverade i dem och de vet att man ska ta hand om dem som har det sämre...hoppas att alla som väljer en annan väg respekterar min väg och slutar sätta sig på höga hästar och trycka ner mig och mina barn bara för de val vi gör, vi skadar ingen annan