• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 09:43:09 följande:
    Snälla du min älsta är 17 år, alltså nästan vuxen. Hon vet pengars värde och inte tusan springer hon omkring och jämför vad saker kostar. Varför tror du att du vet att det påverkar mina barn?? Inte säger jag till dem "den här jackan har jag köpt för si och så mycket pengar"  de har inte en anning. Nu när mina två älsta är 15 och 17 så får de handla sina kläder själva, de får barnbidraget. Är det något speciellt de vill ha så får de jobba i hopp till det.  Ingen av dem är speciellt otacksamma eller ser ner på folk som inte har det lika gott ställt som vi har. Jag lär mina barn att ta hand om varandra och att det är viktigt att se insidan och inte utsidan på mäniskor. Bara för att din bros barn är på ett visst sätt så betyder det inte att alla barn är så Men jag tror att saker som är lite dyrare oftast har bättre kvalite och håller bättre, desutom så har de bättre andrahandsvärde och då får man ju till baka en del pengar om man inte vill ha det kvar sen och det är ju ganska ekonimiskt. Jag har så svårt att förstå att ni som väljer att handla det som är billigare ser ner på oss som inte väljer den vägen, varför tror ni att just er väg är den rätta? Jag handlar nästan uteslutande varor som är miljömärkta och rättvisemärkta, jag skänker pengar varje månad och har fyra fader barn, mina barn är involverade i dem och de vet att man ska ta hand om dem som har det sämre...hoppas att alla som väljer en annan väg respekterar min väg och slutar sätta sig på höga hästar och trycka ner mig och mina barn bara för de val vi gör, vi skadar ingen annan
    Nej det klart att inlägget skulle missuppfattas, det är ju FL. Jag skrev faktiskt att VISSA klarar sig utmärkt men vissa gör det INTE! Jag påstod aldrig att DINA barn INTE klarar sig, jag nämnde öht inte dina barn i mitt inlägg, det gick ut på att man som förälder överlag bör tänka efter hur man resonerar inför barnen gällande dyra märkeskläder och andra prylar. Vilken attityd förmedlar man till dem? Attityder påverkar ALLTID barnen vilket jag även skriv i mitt inlägg. Och jag tror ju det är rätt svårt när man har den attityden du beskriver att inte överföra den på sina barn, men jag har INTE sagt att just DU gör det! Uppenbarligen har du ju uppfostrat dina barn bra, så varför ta åt dig?

Och angående att se ner på dem som handlar dyrt och är pryltokiga? Ja som det kanske framgick i mitt tidigare inlägg så är jag väldigt emot konsumism och visst köper jag en hel del nytt men oftast inte, och det har inte egentligen på något sätt med pengar att göra. Det är en ståndpunkt emot allt som har att göra med att samhället går ut på att vi ska konsumera allt mer, allt oftare, och allt onödigare prylar. Marknaden skapar behov som inte finns, behov av att ha vissa märken, vissa kvaliteter, fast det inte ens behövs! Så för att tala klarspråk så ser jag inte ner på dem som handlar dessa dyrheter och stödjer konsumismen, jag föraktar systemet i sig och vill personligen inte vara särskilt delaktig i det. Jag vill att min dotter ska uppskatta fina kläder oavsett om de nu kommer från myrorna (som vi faktiskt inte alls handlar på, som så många nämnt som exempel i den här tråden) eller från POP eller någon av alla dessa dyra kedjor i storstäderna vad de nu heter. Eller som jag själv sytt åt henne
  • Diva
    misstristess skrev 2009-03-22 23:34:33 följande:
    Barnen själva verka överleva både det ärvda och det som inhandlats i andra hand. Mina söner har klarat sig utmärkt och har idag inga minnen om vad de hade på sig eller vad det var för märke på vagnen.Hela köphysterin verkar vara mer för föräldrarnas skull än för barnens. Tänk på vilka små monster ni skapar. Snart nog kommer de att bli riktigt dyra i drift och dessutom väldigt medvetna om vad de har på sig. Har man då redan vant dem vid dyra märken och alltid nya prylar så får man snällt fortsätta med det.
    Varför tror du att dina barn inte är medvetna om att de kläs i billigare kläder men samtidigt utgår du ifrån att andras barn som kläs i dyrare kläder är så medvetna om det att de blir "små monster"? Jag tror så små barn skiter högaktningsfullt om de har dyra eller billiga kläder och så länge de är hela och rena ska väll vuxna skita i det också? Vill jag klä min bebis i Ralph Laurent så låt mig göra det!
  • vampyria2

Vittra du skrev " Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis!"  det reagera jag på och hur ska jag tolka det om inte som om du pratar om just mig och mina barn?

Du har gjort ett val och står för det, vad bra och kanon för dig. Men vad förmedlar man till sina barn om man visar ett sånt förakt för människor som har gjort ett annat val. Jag respekterar att du inte vill stå för konsumtion och de val du gör, så varför kan inte du respektera mitt val?

Du pratar om vad konsumtionen och samhället, vet du att det behövs för att ge folk arbete, för att dra in skatt m.m  Konsumtion är bra för samhället så varför inte ställa upp för sina med människor så att alla kan få det bättre?

Nej gör dina val som gör dig nöjd och låt andra göra de val som gör att de mår bra. Det målet jag och de flesta har är att uppfostra glada lyckliga barn och alla gör det på sitt sätt och borde få göra det utan att andra ser ner på dem, så länge de inte gör sina barn illa {#lang_emotions_dreamer}

• misstristess
    Diva skrev 2009-03-23 10:18:47 följande:
    Varför tror du att dina barn inte är medvetna om att de kläs i billigare kläder men samtidigt utgår du ifrån att andras barn som kläs i dyrare kläder är så medvetna om det att de blir "små monster"? Jag tror så små barn skiter högaktningsfullt om de har dyra eller billiga kläder och så länge de är hela och rena ska väll vuxna skita i det också? Vill jag klä min bebis i Ralph Laurent så låt mig göra det!
    Vet du vad...du får klä dina barn i precis vad du vill för mig.
  • Diva
    vittra skrev 2009-03-23 10:01:33 följande:
    Nej det klart att inlägget skulle missuppfattas, det är ju FL. Jag skrev faktiskt att VISSA klarar sig utmärkt men vissa gör det INTE! Jag påstod aldrig att DINA barn INTE klarar sig, jag nämnde öht inte dina barn i mitt inlägg, det gick ut på att man som förälder överlag bör tänka efter hur man resonerar inför barnen gällande dyra märkeskläder och andra prylar. Vilken attityd förmedlar man till dem? Attityder påverkar ALLTID barnen vilket jag även skriv i mitt inlägg. Och jag tror ju det är rätt svårt när man har den attityden du beskriver att inte överföra den på sina barn, men jag har INTE sagt att just DU gör det! Uppenbarligen har du ju uppfostrat dina barn bra, så varför ta åt dig?Och angående att se ner på dem som handlar dyrt och är pryltokiga? Ja som det kanske framgick i mitt tidigare inlägg så är jag väldigt emot konsumism och visst köper jag en hel del nytt men oftast inte, och det har inte egentligen på något sätt med pengar att göra. Det är en ståndpunkt emot allt som har att göra med att samhället går ut på att vi ska konsumera allt mer, allt oftare, och allt onödigare prylar. Marknaden skapar behov som inte finns, behov av att ha vissa märken, vissa kvaliteter, fast det inte ens behövs! Så för att tala klarspråk så ser jag inte ner på dem som handlar dessa dyrheter och stödjer konsumismen, jag föraktar systemet i sig och vill personligen inte vara särskilt delaktig i det. Jag vill att min dotter ska uppskatta fina kläder oavsett om de nu kommer från myrorna (som vi faktiskt inte alls handlar på, som så många nämnt som exempel i den här tråden) eller från POP eller någon av alla dessa dyra kedjor i storstäderna vad de nu heter. Eller som jag själv sytt åt henne
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte?

För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa!
    Och det går inte att skapa behov som inte finns...
  • vampyria2
    Diva skrev 2009-03-23 10:31:14 följande:
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte? För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa! Och det går inte att skapa behov som inte finns...
    Jaa dagen bästa inlägg, ja tusan hela trådens {#lang_emotions_dreamer}
  • vittra
    Diva skrev 2009-03-23 10:31:14 följande:
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte? För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa! Och det går inte att skapa behov som inte finns...
    Begreppet konsumism innebär ju dock att "överdrivet konsumera".
    Och ja, det är ju just därför jag föraktar systemet, eftersom vi precis som du säger är beroende av att människor konsumerar mer och mer hela tiden. Det var ju precis vad jag sa, så jag vet inte vad en sådan kurs skulle lära mig
  • paloma84

Har ej läst tråden...

Jag umgås inte med sådana människor, punk slut!

• vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 10:23:19 följande:
    Vittra du skrev " Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis!"  det reagera jag på och hur ska jag tolka det om inte som om du pratar om just mig och mina barn? Du har gjort ett val och står för det, vad bra och kanon för dig. Men vad förmedlar man till sina barn om man visar ett sånt förakt för människor som har gjort ett annat val. Jag respekterar att du inte vill stå för konsumtion och de val du gör, så varför kan inte du respektera mitt val? Du pratar om vad konsumtionen och samhället, vet du att det behövs för att ge folk arbete, för att dra in skatt m.m  Konsumtion är bra för samhället så varför inte ställa upp för sina med människor så att alla kan få det bättre? Nej gör dina val som gör dig nöjd och låt andra göra de val som gör att de mår bra. Det målet jag och de flesta har är att uppfostra glada lyckliga barn och alla gör det på sitt sätt och borde få göra det utan att andra ser ner på dem, så länge de inte gör sina barn illa
    Som jag skrev så föraktar jag inte människorna, men det var tydligen också lätt att missuppfatta? Det är systemet jag ogillar. Och vaddå, ja jag har gjort val, men det har väl du också? Vad bra för dig..? Eller? Jag har aldrig påstått att jag inte respekterar dina val.
    Och vad svamlar du om i slutet då, som att mitt mål INTE är att uppfostra glada och lyckliga barn? Öh... det tänker jag inte ens kommentera!
  • vittra
    paloma84 skrev 2009-03-23 10:46:45 följande:
    Har ej läst tråden... Jag umgås inte med sådana människor, punk slut!
    Nej inte jag heller, och gud vad skönt märker jag ju nu i den här tråden
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.