• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • TessaS

Jag tror det är samma slags människor som presenterar sig med en titel istället för med namn, eller ännu bättre, med vad deras man jobbar med.
    Jag filtrerar bort såna.

• Hackemamma

Mm, verkar lite ängsligt :P

• Annaïck

Jag har alltid köpt billigt och bra till mina barn. Tycker det är störtlöjligt att köpa märkeskläder osv till barn som använder det i nån månad och dessutom fläckar ner med morot osv.

Men om folk vill köpa det so what, men inte är då jag med och snackar Gucci för bebben. Har lyckligtvis kompisar med andra intressen.

• Damien och Adrian

Vi är alla olika. Utan att ha läst något här vill jag ändå påpeka att det är konstigt att man får lov att köpa dyra utlandsresor, dyr inredning och bil t ex och stort hus utan att folk reagerar, men så fort det gäller barnkläder så blir folk som tokiga.

Jag köper dyra kläder till min son, jag avskyr H&M, KappAhl o likande - tycker att kläderna är fula, stillösa, de går sönder, blir bredare i tvätt och har tråkiga färger och material - iaf till killar.

Jag köper för att jag kan och vill - det är min hobby och roligare än att köpa inredning - tycker jag.

Vi har alla något vi gillar att köpa, det må vara tekniska prylar eller kläder till oss själva men finns det några kronor över så går de till något som man gillar.

Jag har mest kompisar som INTE köper dyra märken och de "mobbar" mig rejält och är helt oförstående. Men om deras män köper allt det senaste i teknisk väg så är det tydligen normalt....

Låt folk göra som de vill - erkänn att ni själva köper "rätt" prylar eller är noga med färger till hemmet eller reser t ex???? eller ägnar er åt fotografering med dyra kameror t ex.

Jag har inte behov av en klubb för inbördes beundran men att det finns sådana här på Fl är för min del kul eftersom jag aldrig kan diskutera min hobby med vännerna. De blir sura eller tror jag skryter. Med andra här kan man glädja sig åt ett fint köp och andra gläds med en.

mamma till Damien (070913) och gravid med nr 2 (BF 5 nov)
  • Damien och Adrian
    Annaïck skrev 2009-03-23 14:12:08 följande:
    Jag har alltid köpt billigt och bra till mina barn. Tycker det är störtlöjligt att köpa märkeskläder osv till barn som använder det i nån månad och dessutom fläckar ner med morot osv. Men om folk vill köpa det so what, men inte är då jag med och snackar Gucci för bebben. Har lyckligtvis kompisar med andra intressen.
    det finns medel som tar bort fläckar, dessutom finns det haklappar.

Alla har sina intressen - det ena är inte kosntigare än det andra.
  • MalinEddie
    paloma84 skrev 2009-03-23 10:46:45 följande:
    Har ej läst tråden... Jag umgås inte med sådana människor, punk slut!
    Samma här. Så otroligt tröttsamt det måste vara annars. Det intresserar mig inte det minsta vilket märkte någon har på vagnen eller vilka kläder de väljer att sätta på sina barn. Så länge barnen får mycket kärlek av sina föräldrar bryr jag mig inte hur de gör med resten.
    Visst vi har köpt en del märkeskläder till tjejen eftersom hon kan ha det länge och eftersom kvaliten är lite bättre. Sedan kommer lillebror få ärva det. Skulle dock inte köpa några märkeskläder till lillebror då han växer så fort nu. Ser ingen vits i att betala mycket för något man bara kan använda ett par gånger. Vi har även ärvt en del från syrrans barn.
    Så ja vi kör med blandat och det passar oss.
  • Damien och Adrian
    Hackemamma skrev 2009-03-23 12:47:44 följande:
    Men tråden handlade väl ändå om att folk som bara köper det senaste ofta har en tendens att se ner på dem som kanske köper begagnat. Själv köper jag det jag tycker är snyggt, oavsett om det är "märkes"grejer eller H&M, gäller både mig själv och min bebba :) Det verkar som om många bara vill visa upp sin ekonomiska status genom barnen, och fine, men se inte ner på andra som INTE har det behovet. Man är inte "white thrash" bara för att man inte har senaste vagnsmodellen från urban jungle :P Håller med Vittra när hon skriver att det skapas behov som inte finns, ingen BEHÖVER en sprojlans ny superdyr vagn, man behöver en VAGN :) Och bebbar behöver kläder, oviktigt vilket märke egentligen. Och.. Innan ni kastar er över mig: jag köper också märkeskläder, men jag går inte och ser ner på folk som inte gör det. Vagnen fixade vi begagnat och en del grejer har hon fått ärva av lite äldre kompisar. Så, blandat funkar för oss :P
    Jag ser inte helelr ned på andra, det är meningslöst. Men det är lika vanligt att folk ser ner påoss som köper märken som tvärtom, jag blir ofta påhoppad av folk om jag råkar nämna min sons kläder - vilket jag iof sig gör ibland eftersom det är mi hobby.

Jag påpekar ofta vad andras barn har på sig t ex "fin färg han har på sig, den klär honom" osv, ÄVEN om plagget är H&M, men jag får aldrig höra något tillbaka av dessa mammor. Den svenska avundsjukan är tröttsam....
  • Busbellan

Jag måste säga att här där jag bor är det snarare tvärt om. Jag älskar att köpa kläder till mina barn och ofta blir det av lite dyrare närken, helt enkelt för att de oftast tilltalar mig mer.
    Men oj vad massvis med pikar man får ang. hur mycket och hur dyra kläder man köper till barnen.
    Men vadå, detta är MITT intresse, andra kanske lägger pengar på nya elektronikprylar, eller på dyra kläder till sig själv.
    De allra flesta har faktisk någon hobby som de lägger pengar på, barnkläder är min hobby
    Måste tillägga att detta inte gör mina barn det minst klädintresserad, mindre märkesfixerade barn finns inte
    Min dotter på 9 år har noll intresse av kläder, och det är bra för då har jag gjort som jag hoppats, inte fört över på henne att märket spelar nån roll

Mamma till Nora, August och Ella
  • Hanni

Alla har olika intressen och lägger pengar på olika saker, men som tråden handlar om. Att man ser ner på andra för att man väljer eller inte har råd med dyra barnkläder, vagnar, inredning osv tycker jag är ett tecken på dålig självkänsla -att man måste hävda sig genom status som man kanske ens inte har...

• nollåtta
    vittra skrev 2009-03-23 08:42:07 följande:
    Stämmer absolut inte hos oss, men då är det ju tydligen olika på olika ställen i så fall. Vänster sida är flickor och höger sida är pojkar hos oss.
    Ja det verkar ju lite konstigt. Inte ens POP hemsida är uppbyggd på det sätt du beskriver, så det måste nog röra sig om ett lokalt fel på den ort där du huserar.
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.