• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • anne h

Finns tvärtom också.. de som skryter om hur lite deras kommande barn kostat, de är minst lika rabiata.. så för en som ligger någonstans mittemellan så har man inget att komma med.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • xenaa

Varför bry sig?
    Visst jag tycker det är illa detta med att märka sina ungar redan som spädbarn
    Men orka bry sig.

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Fiviva

anne h skrev 2009-03-22 09:13:26 följande:

Finns tvärtom också.. de som skryter om hur lite deras kommande barn kostat, de är minst lika rabiata.. så för en som ligger någonstans mittemellan så har man inget att komma med.
    Haha har jag aldrig tänkt på att det kan vara tvärtemot också.
    ungefär som den vanliga om förlossning.
    har du haft en tuff så har den du pratat med oftast haft en mycke tuffare.
    har du haft en lätt så är den du pratar med oftast gjord för att föda barn det sa bara plupp haha
  • Veladis

Jag håller med dig, TS!
    Hysteri är vad det är, när föräldrarna klär barnen i dyra märkeskläder redan på BB.
    Visst, att handla fina kvalitetsbarnkläder om man har råd kan ju vara en bra tanke, men när det gäller bebisar spelar det ju ingen roll egentligen e´ftersom de inte sliter på kläderna. Splitter ny dyr barnvagn, vem bryr sig? Mammorna i mamamgruppen kanske? Men inte bebisen. Bättre at köpa en bra begagnad vagn för max 1000 och sätta över de andra 8000 på ett sparkonto till barnet. Det blir många sköna pengar när barnet ska flytta hemifrån, bättre än en 9000-kr vagn man använder i ett halvår innan man tröttnar och köper nytt.

Jag tycker inte at det är "hysteri" åt andra hållet. Visst finns det kanske de som skryter om sina sparköp, fynd och ekeonomiska sinne, men det blir inte alls samam jämförelsehysteri och triggande som motsatsen.

• snillis

Kanske dags att byta umgänge

• Ezder

Va? Det har jag aldrig sett något av? Visst, det var lite prat om dyra barnvagnar på profylaxkursen, men... Annars har jag inte sett något sådant.

Vi använder inte ens vagn alls, 80% av sonens kläder är ärvda, har har tygblöjor osv, och det är då ingen som har skrattat åt oss... Vad jag märkt... Fast då är jag iofs inte typen som hänger på stan i barnvagnsflock mellan shopping och kaféer heller...

• Essi73
    anne h skrev 2009-03-22 09:13:26 följande:
    Oh herregud, dessa har jag stött på! I det läget blir man "nedklassad" om man INTE har köpt allt på loppis, second hand, ärvt och VE den som RÅKAT köpa en PoP-overall för att PoP-overallen är bra och inte för att det är en PoP.
  • vampyria2

Nu är det ju inte alltid så att bara för att man tycker att det är kul att handla lite dyrare saker till sina barn så tycker man att andra som väljer de billigare allternativen är dåliga på något sätt.

Jag själv har fyra barn, de två första så var jag tvungen att ha det så billigt som möjligt för vi hade ingen bra ekonomi.
    Med de två äldre så har jag haft turen att ha en stabil och relativt bra ekonomi därför har jag kunat unna mig glädjen att handla bara sånt jag gillar, ja för jag blir glad av det.

Jag tycker att jag är en lika bra mamma nu som jag var med de två älsta, prioriterar barnen och att de har det bra men som sagt nu kan jag handle det jag tycker är finast, inte vad nån annan har gillat och sen låtit mina barn ärva.

Ja tycker att det är bättre att man är lite ödmjuk och respekterar varandras val och om nån tycker att det är kul med speciella märken, varför inte tycka att det är okej och inte se ner på den och försöka tänka att alla gillar olika saker {#lang_emotions_dreamer}

• Marma

Aldrig tänkt på det förrän nu säger det. De tyckte väl jag var lite "off" i föräldrargruppen för vi inte hade det senste eller alla gånger visste vad de pratade om, men vad fan de bjöd in mig på fika med dom o lite andra saker så helt konstig var jag väl inte

Men den som hela gruppen (tror jag iallafall) regerade mest på var hon som hade det som jag hade det, inte det senste o så, men satt o gnällde över att hon inte hade det, hon sa nån att killen fick släppa av henne 10min gångväg ifrån bvc o parkera nån annastans för hon ville inte visa sig i deras bil. Hon var avundsjuk på alla. Kändes som det iallafall

• Eisa

Skötväska? Jag slänger det jag ska ha i en plastpåse och lägger under vagnen och går

12.34
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.