• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • clembke

Jag är en som inte skulle få för mig att köpa en ny vagn för ett X antal tusenlappar. Men är tacksam för dom gör det - för då kan jag sen köpa en fin vagn begagnat för en mkt billigare peng.
    Kläder har vi alla möjliga prisklasser - ärvda, billiga, lite dyrare... Men själv så köper jag hellre billigare o fina kläder än jättedyra. Mest för att dom har inte kläderna så länge ändå så varför ska jag lägga ut flera hundra på en tröja en ett par byxor. (ok, inte flera hundra kanske m,en räcker med 200 kr för en tröja när dte finns liknande för 50) Sparar hellre dom pengarna o köper 'bättre' kläder sen när dom kan ha kläderna i mer än en månad. Men billiga är inte sämre utan kan vara bra kvalité ändå.
    Sen köper jag kläder jag gillar o inte bara för att dom är billiga...

• ls66

"Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?"

Förstår inte varför allt ska vara så svart och vitt, om vissa har intresse för vilka kläder sitt barn har så låt dom ha det, det behöver ju inte betyda att dom tycker att deras barn är bättre än ditt, eller, varför ta åt sig på det sättet? Vissa kan ju ha köpt kläderna begagnat? Sen om vissa har det som samtalsämne kanske inte betyder att dom vill skryta?

Jag är en sån som köper kläder som jag tycker är snygga, Sen så är märket inte lika viktigt. Varför ska inte mitt barn få samma behandling utan att vissa tycker att det sticker i deras ögon? Sen så behöver ju inte märkeskläder kosta mycket mer än vad kläder gör på dom stora klädkedjor. Märkeskläder köper jag enbart på rea, jag skulle aldrig få för mig att köpa det till ord pris.

Det där ang en ny vagn, ja varför lägga ut pengar på en ny vagn när man kan köpa en begagnad,

Det är ett av bevisen på att den sk hysterin är lika mycket åt andra hållet.

Jag parera med att jag tycker att fokusen nu tiden är för mycket på vad andra gör/har på sig och om det inte passar in i ens egen bild så vill man få det till något negativt och drar till alldeles för lätt med att dom inte bryr sig lika mkt om barnet.  

Nu vill jag bara poängtera att jag varken är för eller emot, jag ville bara flika in med att allt är inte svart och vitt. Låt andra vara/göra vad dom känner är bäst, och sluta bry er/ta åt er så mkt

Mamma till Leo 080909 - älskar dig
  • Fiviva

Men är märkes kläder är"finare" kläder bara för att dom kostar mer pengar?
    Jag tror inte jag hade börjat köpa märkes kläder/saker om jag hade mer pengar

• Fiviva
    ls66 skrev 2009-03-22 10:08:40 följande:
    "Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?" Förstår inte varför allt ska vara så svart och vitt, om vissa har intresse för vilka kläder sitt barn har så låt dom ha det, det behöver ju inte betyda att dom tycker att deras barn är bättre än ditt, eller, varför ta åt sig på det sättet? Vissa kan ju ha köpt kläderna begagnat? Sen om vissa har det som samtalsämne kanske inte betyder att dom vill skryta? Jag är en sån som köper kläder som jag tycker är snygga, Sen så är märket inte lika viktigt. Varför ska inte mitt barn få samma behandling utan att vissa tycker att det sticker i deras ögon? Sen så behöver ju inte märkeskläder kosta mycket mer än vad kläder gör på dom stora klädkedjor. Märkeskläder köper jag enbart på rea, jag skulle aldrig få för mig att köpa det till ord pris. Det där ang en ny vagn, ja varför lägga ut pengar på en ny vagn när man kan köpa en begagnad, Det är ett av bevisen på att den sk hysterin är lika mycket åt andra hållet. Jag parera med att jag tycker att fokusen nu tiden är för mycket på vad andra gör/har på sig och om det inte passar in i ens egen bild så vill man få det till något negativt och drar till alldeles för lätt med att dom inte bryr sig lika mkt om barnet.   Nu vill jag bara poängtera att jag varken är för eller emot, jag ville bara flika in med att allt är inte svart och vitt. Låt andra vara/göra vad dom känner är bäst, och sluta bry er/ta åt er så mkt
    Nej det har du alldeles rätt i saker behöver inte alltid vara svart eller vitt.
    Men jag tar inte åt mig att mitt barn skulle vara dum eller sämre än något annat barn. utan det var mer en hypotetisk fråga.
    Man blir ju bedömd efter sitt yttre som äldre barn /tonåring och för att inte tala om vuxen.
    Måste man verkligen börja på en gång.
  • vittra

"vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Hahahaha det var det löjligaste jag hört mitt i all denna hysteri!!!

I övrigt håller jag FULLSTÄNDIGT med TS, men jag försöker att inte röra mig i sådana kretsar öht och bryr mig nästintill aldrig att mitt barn inte har ett märke och att vi inte har de dyraste, häftigaste grejerna till vårt barn. Men visst stör man sig när man hör sådant, det är faktiskt fruktansvärt tragiskt att man inte har ett djupare intellekt än så!

• vampyria2
    Fiviva skrev 2009-03-22 10:09:09 följande:
    Men är märkes kläder är"finare" kläder bara för att dom kostar mer pengar? Jag tror inte jag hade börjat köpa märkes kläder/saker om jag hade mer pengar
    Nja om det var det jag skrev du menar så har du nogg inte förståt riktigt vart jag ville komma {#lang_emotions_dreamer} Vad jag menar är att jag kunde köpa just sånt som jag tycker är fint och vackert. Nu är jag extremt förtjust i P.OP kläderna och handlar helst de, men det är för att jag tycker att de är finar. Hade jag tyckt att H&M var finast hade jag köpt där.
    Vad jag menar är att man inte behöver tro att man är bättre än andra och se ner på andra bara för att man väljer att handla lite dyrare kläder {#lang_emotions_dreamer}
  • Diva

anne h skrev 2009-03-22 09:13:26 följande:

Finns tvärtom också.. de som skryter om hur lite deras kommande barn kostat, de är minst lika rabiata.. så för en som ligger någonstans mittemellan så har man inget att komma med.
    Håller med. Dessa kryllar det av, speciellt i "flashiga, mediakulturella" kretsar i Stockholm. Vagnen ska vara original från -72 i oragne/brun/grön manchester med hårda hjul och så stora att ingen annan får plats på barnvagnsplatserna på bussen, kläderna ska vara ärvda i generationer och morsorna klär sig "trashchic". Kommer någon med en Bugaboo ska det kommenteras högt och tittas snett.
    När jag erättade för någr akollegor att jag sett så fina saker på Bonti blev jag utskrattad och så sa de: "Men snälla du, du kan ju inte handla på Bonti! Hihihi..." Öh, nähä??
    Svenska avundsjukan eller vad är det frågan om? Kan inte folk få lägga sina pengar på vad dom vill. och varför utgå ifrån att man är en bätre ch mer kärleksfull förälder om man klär sina barn i billigare kläder?
  • Fiviva
    vampyria2 skrev 2009-03-22 12:43:43 följande:
    Nja om det var det jag skrev du menar så har du nogg inte förståt riktigt vart jag ville komma Vad jag menar är att jag kunde köpa just sånt som jag tycker är fint och vackert. Nu är jag extremt förtjust i P.OP kläderna och handlar helst de, men det är för att jag tycker att de är finar. Hade jag tyckt att H&M var finast hade jag köpt där. Vad jag menar är att man inte behöver tro att man är bättre än andra och se ner på andra bara för att man väljer att handla lite dyrare kläder
    Okey det är lätt att missförstå när man snabbläser ser jag nu. .
  • Busfröken blir mamma

Håller nu på att införskaffa diverse bebisprylar till min bebis som kommer i sommar. Jag försöker att hitta fina lite billigare grejer... men allt jag hittar som jag faller för råkar kosta mer än genomsnittet... och då köper jag det. ´
    En skötväska och en vagn osv kommer man att gå runt med under en ganska lång tid och det är väl bra om man trivs med den..precis som jag vill trivas i andra kläder och accesoarer( svårt ord det där*ler) som jag har och använder.
    Jag är av den övertygelsen efter många år inom förskolan att de lite dyrare kläderna ofta är av lite bättre kvalite och därför kan användas fler gånger...och känska lämnas över i arv till syskon osv.
    Dyra barnsängar, barnvagnar, barnstolar, babysittrar osv har ett betydligt bättre andrahandsvärde om man köper ett dyrt märke i jämförelse med ett billigare alternativ... alltså mer miljövänligtoch i längden också ekonomiskt.

Jag tycker att det osar svensk avundsjuka och jantelag i detta...
    Tycker att alla skall få göra som de vill och inte bry sig så mycket om vad eller hur andra gör.

Ha en trevlig dag alla,

• Snuffemannen

Jag håller med vampyria2! Låt folk göra som de vill och respektera det!

Själv har jag fått många kommentarer och gliringar för att vi köpt allting nytt. Ändå har vi absolut inte köpt de dyraste och "flashigaste" grejerna. Vi tyckte att de var kul att kunna köpa det vi ville ha och sparade ihop pengar så att vi har kunnat köpa allt. När det gäller kläder så har vår son allt från Ullared till Po.P.... Jag köper det som jag tycker om! Köper lagom mycket oxå och ser till att använda allt....

Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.