• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • Diva
    vittra skrev 2009-03-23 10:46:24 följande:
    Begreppet konsumism innebär ju dock att "överdrivet konsumera".Och ja, det är ju just därför jag föraktar systemet, eftersom vi precis som du säger är beroende av att människor konsumerar mer och mer hela tiden. Det var ju precis vad jag sa, så jag vet inte vad en sådan kurs skulle lära mig
    nej, det betyder inte alls bara "överdrivet konsumera", det finns vissa politiska inriktningar som lägger de värdena i ordet dock. Inom nationalekonomin betyder det t ex att ökad konsumtion är ekonomiskt gynnsam. Något som är bevisat. Det hade du t ex fått lära dig...
    Det som är intressant är ju att du verkar medveten om att vår livsföring är beroende av den typen av konsumtion och du lever i västvärlden och utnyttjar det som denna konsumtion ger, samtidigt som du "föraktar den"...
  • vampyria2
    vittra skrev 2009-03-23 10:48:42 följande:
    Som jag skrev så föraktar jag inte människorna, men det var tydligen också lätt att missuppfatta? Det är systemet jag ogillar. Och vaddå, ja jag har gjort val, men det har väl du också? Vad bra för dig..? Eller? Jag har aldrig påstått att jag inte respekterar dina val. Och vad svamlar du om i slutet då, som att mitt mål INTE är att uppfostra glada och lyckliga barn? Öh... det tänker jag inte ens kommentera!
    Hmm är det nån som missuppfattar så är det ju faktiskt du, verkar ganska arg på allt och alla {#lang_emotions_dreamer}

Det sista jag skrev var just att DU och de flesta vill uppfostra glada lyckliga barn och gör det på det sättet de tror på, alla har rätt att göra som de vill och man kanske inte ska döma andra bara för att de gör andra val än en själv {#lang_emotions_dreamer} Menade absolut inte på det viset du uppfattade det hela.

Du låter väldigt nervärderande och som om vi som väljer att köpa dyrare saker förstör för våra barn, det reagerade jag på, skönt att du respekterar de val andra gör.
  • ElmaJ

Hum, jag köper Euroshoppers kaviar för att jag tycker den är godast samtidigt som jag köper Armani byxor för att jag tycker de är snyggast, Stadiums joggingbyxor för att de är skönast. Spelar det någon roll vad det är för märke eller hur mycket det kostar?
    Vi har råd att välja, jag ser knappast ner på någon för att de tycker att HMs byxor är snyggast eller PoPs mjukisbyxor för att de tycker att de är skönast.
    Min lilla knatte kommer att få de kläder som jag vill att han eller hon ska ha på sig. Vi har råd med att välja, är det så himla fel att få välja det man tycker är snyggt/bekvämt?

Förstår inte hur man kan reta sig så mycket på att vissa väljer annorlunda än en själv. Varför lägga energi på det?
    Det är väl en himla tur att vi inte tycker likadant, att alla ungar/vuxna ska klä sig på samma sätt och ha samma saker. Vi är olika personer, med olika bakgrund, med olika synsätt. Låt alla få vara som de vill, acceptera att ingen är lika och var glad för att vi inte är det!

• vittra
    Diva skrev 2009-03-23 10:59:12 följande:
    nej, det betyder inte alls bara "överdrivet konsumera", det finns vissa politiska inriktningar som lägger de värdena i ordet dock. Inom nationalekonomin betyder det t ex att ökad konsumtion är ekonomiskt gynnsam. Något som är bevisat. Det hade du t ex fått lära dig... Det som är intressant är ju att du verkar medveten om att vår livsföring är beroende av den typen av konsumtion och du lever i västvärlden och utnyttjar det som denna konsumtion ger, samtidigt som du "föraktar den"...
    Ja jag vet inte, jag har läst mycket om det begreppet inom sociologi och antog att ett begrepp bara har en innebörd. Det kanske har en annan innebörd inom ekonomin i så fall, men jag pratar utifrån en sociologisk synpunkt, samhällelig, inte ekonomisk.
    Varför är det så svårt att förstå föresten? Så är det väl med oerhört mycket här i världen...
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 11:05:01 följande:
    Hmm är det nån som missuppfattar så är det ju faktiskt du, verkar ganska arg på allt och alla Det sista jag skrev var just att DU och de flesta vill uppfostra glada lyckliga barn och gör det på det sättet de tror på, alla har rätt att göra som de vill och man kanske inte ska döma andra bara för att de gör andra val än en själv Menade absolut inte på det viset du uppfattade det hela. Du låter väldigt nervärderande och som om vi som väljer att köpa dyrare saker förstör för våra barn, det reagerade jag på, skönt att du respekterar de val andra gör.
    Arg? Det var inte jag som startade tråden
    Jag är inte det minsta arg, men jag måste ju skriva vad jag tolkade ditt inlägg som och det var att du insinuerade att jag inte vill uppfostra mina barn till att vara glada och lyckliga. Men då feltolkade jag dig och det var ju bra
  • vittra
    ElmaJ skrev 2009-03-23 11:24:36 följande:
    Hum, jag köper Euroshoppers kaviar för att jag tycker den är godast samtidigt som jag köper Armani byxor för att jag tycker de är snyggast, Stadiums joggingbyxor för att de är skönast. Spelar det någon roll vad det är för märke eller hur mycket det kostar? Vi har råd att välja, jag ser knappast ner på någon för att de tycker att HMs byxor är snyggast eller PoPs mjukisbyxor för att de tycker att de är skönast. Min lilla knatte kommer att få de kläder som jag vill att han eller hon ska ha på sig. Vi har råd med att välja, är det så himla fel att få välja det man tycker är snyggt/bekvämt? Förstår inte hur man kan reta sig så mycket på att vissa väljer annorlunda än en själv. Varför lägga energi på det? Det är väl en himla tur att vi inte tycker likadant, att alla ungar/vuxna ska klä sig på samma sätt och ha samma saker. Vi är olika personer, med olika bakgrund, med olika synsätt. Låt alla få vara som de vill, acceptera att ingen är lika och var glad för att vi inte är det!
    Det är ju inte ett dugg fel att välja det man själv tycker är snyggt och bekvämt, det är ju inte heller riktigt det som tråden handlar om. Poängen är om man gör det bara för att, bara för att det just är det dyraste, senaste, populäraste. Bara för att. Och sedan jämför (läs skryter) med alla andra för att kunna hävda sig med dessa dyra prylar från senaste kollektionerna.
  • ElmaJ
    vittra skrev 2009-03-23 11:31:33 följande:
    Det är ju inte ett dugg fel att välja det man själv tycker är snyggt och bekvämt, det är ju inte heller riktigt det som tråden handlar om. Poängen är om man gör det bara för att, bara för att det just är det dyraste, senaste, populäraste. Bara för att. Och sedan jämför (läs skryter) med alla andra för att kunna hävda sig med dessa dyra prylar från senaste kollektionerna.
    Precis som man skryter/jämför med hur billigt, hur lite man bryr sig om märken, att man inte alls lägger pengar på kläder, vagn m.m.
    Lika jobbigt att lyssna på dessa människor...
    För om man inte gör si eller så är man fel.
    Det spelar ju ingen roll om det dyra kläder, beg. kläder eller vad det nu är som ska skrytas/jämföras mellan. Lika jobbigt vilket som.
  • tessan27

Jag har den uppfattningen att folk omkring mig tycker att jag är konstig som tycker att det är roligt med barnkläder och har det som hobby... Det är inte många som jag känner som skulle lägga lite extra pengar på barnens kläder, dem blir ju smutsiga och barnen växer ur dem fort.
    Så att ett utav mina största intressen är just barnkläder ses som lite fult i andras ögon.
    Jag jobbar med barnkläder (hemförsäljning) och tycker själv att kvallite och "märken" lönar sig, för mig i alla fall. Vill jag köpa en dyr vinteroverall så är ju det mitt problem anser jag, andra får väl köpa vilken overall dem vill till sina barn. När min dotter sen växt ur sin overall så kan jag sälja den för mer än vad vanliga overaller kostar i nyinköp...
    Och bara för att jag gillar att köpa "dyrare" barnkläder så betyder inte det att jag ser ner på dem som väljer att köpa "billigare" kläder till sina barn.

Det känns lite som att det är fult att ha pengar att spendera på barnen, varför är det så? Det är inte fult att ha pengar att spendera på tex inredning, flaschiga hus och bilar och dyra semesterresor. Så länge man lägger sina pengar på sig själv så är det ok, inte på barnen.

• vittra
    ElmaJ skrev 2009-03-23 11:51:33 följande:
    Precis som man skryter/jämför med hur billigt, hur lite man bryr sig om märken, att man inte alls lägger pengar på kläder, vagn m.m. Lika jobbigt att lyssna på dessa människor... För om man inte gör si eller så är man fel. Det spelar ju ingen roll om det dyra kläder, beg. kläder eller vad det nu är som ska skrytas/jämföras mellan. Lika jobbigt vilket som.
    Ja det är det säkert, jag har dock aldrig stött på de här människorna som vissa här pratar om, som tex skryter om deras klipp på myrornas osv. Så jag visste inte att det existerade, det jag vet existerar däremot är just de här som skryter om hur dyra deras saker är och att de har det absolut senaste. Det är väldigt vanligt och finns säkerligen i alla städer och säkert på de flesta öF tex.
  • Hackemamma

Men tråden handlade väl ändå om att folk som bara köper det senaste ofta har en tendens att se ner på dem som kanske köper begagnat. Själv köper jag det jag tycker är snyggt, oavsett om det är "märkes"grejer eller H&M, gäller både mig själv och min bebba :) Det verkar som om många bara vill visa upp sin ekonomiska status genom barnen, och fine, men se inte ner på andra som INTE har det behovet. Man är inte "white thrash" bara för att man inte har senaste vagnsmodellen från urban jungle :P Håller med Vittra när hon skriver att det skapas behov som inte finns, ingen BEHÖVER en sprojlans ny superdyr vagn, man behöver en VAGN :) Och bebbar behöver kläder, oviktigt vilket märke egentligen.
    Och.. Innan ni kastar er över mig: jag köper också märkeskläder, men jag går inte och ser ner på folk som inte gör det. Vagnen fixade vi begagnat och en del grejer har hon fått ärva av lite äldre kompisar. Så, blandat funkar för oss :P

Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.