• Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • livetlilla
    Fiviva skrev 2009-03-22 09:07:25 följande:
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat".
    Hahahahahahaha!!

Det är väl barnets kropp som bestämmer vilka märken det ska få eller inte...?? Vår son har ett födelsemärke... Det är det enda märke han har...
  • Tygtiiger

Men hur vet ni att det är "status"? Ok, om man får frågan "vad ska ni ha för märke på ert barn?" då hade jag också stått som en fågelholk, men på vissa av er verkar det ju vara lika mycket statusbeteende att undvika dyra kläder och märken.

"nä, jag köper minsann bara begagnat, jag är KLOKARE än att slänga pengar på barnkläder!"

Jag säger som så många andra: jag älskar att se min son i vackra kläder. Han är fyra år och det är inte så lång tid kvar som jag kan påverka det så mycket. Det kanske är folk som tror att vi vill skylta med märken när han går omkring i en molo-overall och har småfolkströjor på dagis, de är ju rätt dyra, men det är den enda overall som är röd med stora stjärnor (han älskar den) och jag förstår inte varför han ska ha en ful mörk tröja från HM som tvättas ur på nolltid när han kan ha en glad tröja med gula elefanter på istället. (Ibland har han HM-tröjor också, när de är snygga! ) Hans mormor älskar barnkläder och det är hon som står för de flesta inköpen, tur att hon har smak...

Dyrt eller billigt är inte så viktigt. Det ska fungera och det ska vara vackert, skitsamma om det är lindex eller gucci. Bara man anser att man har råd och att det är värt att lägga pengarna på det.

• vittra

Fattar inte hur POP öht kan vara så populärt som det verkar vara, kläderna är ju extremt fula och på tok för dyra och dessutom är de väldigt duktiga på att könsmärka kläderna... vet inte vem som hittat på att POP plötsligt är så åtråvärt, jag håller då verkligen inte med om det i alla fall och jag avundas inte det minsta dem som nu av någon outgrundlig anledning ändå valt att handla hela garderoben på POP. Deras förlust... tycker jag!

• logg81

Ja du TS... det är en tävling...
    Flest märkesprylar när man dör vinner...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Leos och Vincents mamma
    vittra skrev 2009-03-22 20:32:44 följande:
    Fattar inte hur POP öht kan vara så populärt som det verkar vara, kläderna är ju extremt fula och på tok för dyra och dessutom är de väldigt duktiga på att könsmärka kläderna... vet inte vem som hittat på att POP plötsligt är så åtråvärt, jag håller då verkligen inte med om det i alla fall och jag avundas inte det minsta dem som nu av någon outgrundlig anledning ändå valt att handla hela garderoben på POP. Deras förlust... tycker jag!
    Håller med!
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • lövet2

Äh, det där är inget att bry sig om, TS. Ja, vissa tycker att märken och priser är viktigt, men inte alla av dem ser ner på oss som inte bryr oss. Och de som ser ner på oss - tja, det finns alltid folk som ser ner på andra ...

Ours is not a show to be seen ...
  • invo

Skönt att inte alla gillar pop - vore trist om alla barn gick klädda som mina. Ekonomiskt bra i längden, mjukt, mysigt och bekvämt för mina barn.

Alla köper vi väl helt enkelt det vi gillar och tycker är snyggt. Jag vill inte ha begagnade kläder på mina barn - men bryr mig inte om andra har det på sina. HM tröjor passar inte på mina barn med runda magar, då får jag gå upp fyra strl typ - men kanonbra att det passar på andra barn. Osv...

vittra skrev 2009-03-22 20:32:44 följande:
  • Eisa
    phridan skrev 2009-03-22 19:19:01 följande:
    Ja förstår att folk med dålig ekonomi köper begagnat och billigt...Då har dem kanske inget val...Jag förstår även folk med god ekonomi som köper dyraste och finaste sakerna!!OM jag hade ett konto som det fanns ofattbart mycket pengar på så skulle jag självklart köpa det jag tyckte vad snyggt och modernt!Varförs ska man trascha ner sig om man inte behöver liksom ??Känns ju dumt att dem med god ekonomi skall gå på "myrorna" bara för att liksom..Själv köper jag kläder jag tycker är snygga till min son.Oftast blir det Kappahl, eller H&M.. Jag personligen gillar inte PoP.s kläder, för mycket ränder och färger...Jag ÄLSKAR Lindex plyschbyxor!Vagnen för oss var viktig! Vi ville ha en snygg och stilren vagn som representerade oss som familj.Vi klär oss fint, fixar håret och vill då självklart itne komma med en fallfärdig barnvagn, det kan förstöra hela ens egen stil anser jag.Vi köpte en svart vagn från Kronan.(och vet du TS, den går även bakåt... vilket inte din verkar göra enl. ditt inlägg!)Så var och en får göra som dem villl..Huvudsaken tycker jag är att barnen är hela och rena, samma sak med dess kläder. :)
    Så man är "trash" om man handlar på Myrorna? Kul inställning.
    12.34
  • Hackemamma

Håller helt med dig TS, tröttsamt med folk som bara synar ens vagn/barnkläder i sömmarna och sen ler lite överseende :P Jag är inte avundsjuk alls, köp vad ni vill, men det verkar så ängsligt att ha åsikter om folks val av vagnar etc. Och bara för att man inte köpt bugaboo modell blablabla betyder det inte att vi inte bryr oss om hur vi ser ut! Ibland låter det som om man vore nån slags WT bara för att man inte lägger alla pengar på märkesgrejer till sin bebis.

Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.