• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Themis skrev 2009-04-02 09:53:10 följande:
    Hej alla allergidetektiver! Bara en fråga-har ni koll på er tvättmedelsanvändning? För jag har många livsmedelsallergier och tillsatsallergier också men det som har spökat flera gånger är rester av tvättmedel i kläder. Jag har vaktat min nu 4-årige son som ett lejon för alla främmande ämnen men man måste ju tvätta med något. Trots alla försiktighetsåtgärder så har han fått prickar vid ett par tillfällen, men det har löst sig om vi har tvättat om klädomgången vi varit på och dragit ner doseringen av tvättmedel en tid. Om ditt barn har uppblossande eksem på kroppen eller typiskt i böjvecken som förbättras på sommaren så behöver det inte alls ha med att man blir bättre av sol att göra (om man inte har psoriasis förstås). Det kan vara tvättmedel och att när man stänger in kroppen i kläderna och svettas mer vintertid (eller när man sportar) så går resterna igenom den tunnare huden i böjvecken och orsakar kontinuerlig irritation och eksem. Bevaka t ex hur barnet känner sig efter svettning, t ex skolgymnastik. För jag som barn brukade skoja om att jag nog var allergisk mot gympa, eftersom jag alltid fick klåda och mer eksem då. Läkare är generellt dåliga på att resonera kring detta och i många år har jag bara fått nya kortisonrecept och mjukgörande salvor istället för utredning, trots att jag kunde varit eksemfri både som barn och vuxen om bara någon tänkt till lite. Detta är också en negativ hälsofaktor, för ett barn som får obehag av att idrotta vill naturligtvis inte göra det, och det tycker jag idag är väldigt synd att det blev så.
    Ja, något vi upptäckt här hemma är att det fastade tvättmedel i tvättmedelsfacket och när sedan vattnet för sköljmedel sköljdes med så kom rester av tvättmedelet med i sköljvattet... Inte så bra. Nu lägger vi alltid tvättmedlet direkt i trumman.

Intressant att höra om att du inte gillade gympa därför. Men det är ju precis så det är, att det man blir sämre av undviker man ju helst. Tack för att du delar med dig!
  • Mama Law

försöker få tag på min handläggare idag också men det är ju meningslöst.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-04-02 09:39:48 följande:
    De kan ju få prickar av "spår av" också, så det kanske räcker med att hon sugit på något som någon annan bebis sugit på som druckit något som hon inte tål osv. Här räcker det ju att jag tar i en vanlig smörgås och sedan tar i sonen, han har tom fått reaktioner av att jag gått ur huset och in i bilen och tagit i honom. Alltså inte uppenbart tagit i något som jag vet att han inte tål. Men spår av kan ju finnas överallt. Små barn har ju en förmåga att suga/stoppa i munnen av det mesta de kommer åt. Alltså vissa sådana reaktioner kan vara svårt att undvika också.
    Ja, det är mkt möjligt att hon fått i sig spår på det sättet. Hon har iaf 3+ på mjölk och lite mer än så på ägg (tog blodprov när hon reagerade på ägg och doktorn jämförde då med resultatet på mjölk som vi tidiagre även testat via pricktest). Vet ju inte riktigt vad det innebär eftersom hon aldrig ätit mjölk eller ägg direkt utan bara fått i sig det via ammningen. Svårt att hålla henne borta från leksaker åså. Brukar ha med egna när vi är bort nån stans, men dom är ju oftast inte alls lika roliga som andras leksaker =/ Men vi får väl göra vad vi kan för att hon inte ska få i sig nåt via maten eller nåt annat här hemma iaf och så får vi jaga henne så gott vi kan när vi är borta. Skönt att hon är bättre nu iaf. Hoppas det håller i sig.

Vet du förresten hur det är när man reagerar på luftburet ägg? Kan man reagera till och med om man bara kokar ett ägg med skal på? Har inte haft ägg hemma sen vi fick reda på hennes allergi, men jag funderade lite nu till påsk när vi är bortbjudna på påsklunch och dom troligtvis kommer att ha ägg där.
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-04-02 09:46:32 följande:
    Det finns några stycken Locobase. www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products...Men lite erfarenheter av 2 av dem.Locobase LPL innehåller mjölksyra och jag tror det är den som svider lite, för svider lite gör LPL. Den kan man få utskrivet på recept.Locobase Repair är så bra och svider inte, men det går inte att få på recept men har ansöker man om vb så är det nytt från i år att man kan få utgivter betalda om läkaren rekomenderar salvan på läkarintyget.
    När kan man söka om det då? Gäller det alla allergiska barn även om dom inte är multiallergiker? Det är iaf Locobase LPL vi har fått utskrivet, men inte vågat prova. Vi har kört med miniderm nu istället.
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:20:05 följande:
    försöker få tag på min handläggare idag också men det är ju meningslöst.
    Begeriper inte vad människan håller på med igentligen
    Är det såhär hon sköter sina arbetsuppgiter ??

Vore jag du skulle jag ringa och kräva att få prata med chefen på detta kontor. Nån jäkla måtta får det väl ändå vara. Du ska banne mig inte behöva jaga henne per telefon i flera månader.

Skamligt att de lovar flera ggr att ringa upp dig men inget händer. Usch, så upprörd man blir över hur de behandlar folk.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • emmasophia

Hej alla!

Har inte kunnat läsa tråden på jobbet i många veckor men nu verkar det fungera. Hemma har jag ingen tid... Så rakt på saken! Lillens doktor hade haft hans journal med sig på en konferens i Göteborg där många barnallergiologer var samlade! Och nu ska vi prova följande: Han börjar med Lomudal G.I 10ml 4x dagligen coh om födöämnespanelen är neg så skall vi introducera TORSK!! Antagligen har studierna visat att de barnen som äter fisk så tidigt som möjligt blir bättre med sina allergier tidigare än de som inte klarar fisken! Förstås är det en annan femma om RAST slår jättehögt mot fisk! Lillen har ju inte klarat av nån mat än han blir ju 1 år snart!! Så jag hoppas såååå på detta att vi iaf hittar NÅT han kan äta. Har någon annan här Lomudal G.I???? Hade aldrig hört talas om det även om min äldsta är oxå allergiger... Och så skall vi försöka byta Neocate till Neocate Advance så småningom... Hoppas det går...

• Mama Law

har ringt kundcenter nu och dom ska ringa upp igen och när dom nu ringer eller OM rättare sagt så ska jag begära ny handläggare och om jag inte får det så vill jag ha numret till deras chef. *arg*

• Alicia05sMamma
    emmasophia skrev 2009-04-02 10:30:23 följande:
    Hej alla! Har inte kunnat läsa tråden på jobbet i många veckor men nu verkar det fungera. Hemma har jag ingen tid... Så rakt på saken! Lillens doktor hade haft hans journal med sig på en konferens i Göteborg där många barnallergiologer var samlade! Och nu ska vi prova följande: Han börjar med Lomudal G.I 10ml 4x dagligen coh om födöämnespanelen är neg så skall vi introducera TORSK!! Antagligen har studierna visat att de barnen som äter fisk så tidigt som möjligt blir bättre med sina allergier tidigare än de som inte klarar fisken! Förstås är det en annan femma om RAST slår jättehögt mot fisk! Lillen har ju inte klarat av nån mat än han blir ju 1 år snart!! Så jag hoppas såååå på detta att vi iaf hittar NÅT han kan äta. Har någon annan här Lomudal G.I???? Hade aldrig hört talas om det även om min äldsta är oxå allergiger... Och så skall vi försöka byta Neocate till Neocate Advance så småningom... Hoppas det går...
    Hoppas allt ska funka bra för er. Har aldrig hört talas om Lomudal G.I förut. Däremot fick vi neocate advance till dottern, men det funkar inte alls. Det luktar f*n och smakar lika illa trots att man försöker maskera med mat. Men se det går icke. Så vi körde fast
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:34:58 följande:
    har ringt kundcenter nu och dom ska ringa upp igen och när dom nu ringer eller OM rättare sagt så ska jag begära ny handläggare och om jag inte får det så vill jag ha numret till deras chef. *arg*
    Hejja Du gör alldeless rätt !
  • Mama Law
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-02 10:35:37 följande:
    Hoppas allt ska funka bra för er. Har aldrig hört talas om Lomudal G.I förut. Däremot fick vi neocate advance till dottern, men det funkar inte alls. Det luktar f*n och smakar lika illa trots att man försöker maskera med mat. Men se det går icke. Så vi körde fast
    Men det finns en som heter neocate active med svartvinbärs smak (som faktiskt funkar för wiking) som luktar underbart och smakar godis säger wiking. Kanske du kan fråga om den?
Svar på tråden Allergitråden!