• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • teddybjörnen

Hej! Länge sedan jag var inne här nu. Men nu behöver jag lite råd. Hoppas någon kan hjälpa mig. Någon som vet om min kille med mjölkproteinallergi kan äta mat som är kryddad med Knorrs kött och grillkrydda? Vi är bortbjuda i morgon och frågan är om jag måsta ta med egen mat till honom.

Vi brukar inte använda kryddan själva då det står att den innehåller vegetabiliskt fett och det kan man ju inte alltid vara säker på att det är mjölkfritt då. Någon som vet?

• Mama Law

Vegetabiliskt fett har vår dietist sagt är ok, det är vegetabiliskt margarin vi har fått höra att vi ska va uppmärksamma på!

teddybjörnen skrev 2009-05-01 10:51:03 följande:
    Hej! Länge sedan jag var inne här nu. Men nu behöver jag lite råd. Hoppas någon kan hjälpa mig. Någon som vet om min kille med mjölkproteinallergi kan äta mat som är kryddad med Knorrs kött och grillkrydda? Vi är bortbjuda i morgon och frågan är om jag måsta ta med egen mat till honom. Vi brukar inte använda kryddan själva då det står att den innehåller vegetabiliskt fett och det kan man ju inte alltid vara säker på att det är mjölkfritt då. Någon som vet?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Vegetabilistk Fett = Fri frän mjölk
    Vegetabiliskt Margarin = Med mjölk

en liten grej som hjälper mig att komma ihåg.

Nu har jag filat på min överklagan... så nu ska den in sen är det bara att hålla tummar.

• Mama Law

Jag hatar pollen och jag hatar Fk. Wiking mår piss, alvin mår piss och även största sonen nu pga pollen!!!!

Hatar Fk för att dom inte fått ärendet längre än till kvalitetssäkring än, så på måndag blir det till att skicka in en anmälan och försöka få tag på enhetschefen för nu har jag lessnat ur totalt ska hela maj också gå innan vi får ersättning. Sen ska jag ju hinna tjafsa med TH också för att få ersättning om jag får höjt Vb. Jaja det blir en rolig start även på denna månaden också.

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-01 12:52:03 följande:

Jag hatar pollen och jag hatar Fk. Wiking mår piss, alvin mår piss och även största sonen nu pga pollen!!!! Hatar Fk för att dom inte fått ärendet längre än till kvalitetssäkring än, så på måndag blir det till att skicka in en anmälan och försöka få tag på enhetschefen för nu har jag lessnat ur totalt ska hela maj också gå innan vi får ersättning. Sen ska jag ju hinna tjafsa med TH också för att få ersättning om jag får höjt Vb. Jaja det blir en rolig start även på denna månaden också.
    Visst är det skrutt, man kan bara undra vad man gjort för fel här i livet? Fem underbara ungar för min del fyra för dig. här mår nu fyra skrutt i sin astma pga pollen och den femte är bara tät i näsan. Wilmer höll oss vakna hela natten fy-fn hur han lät. han har aldrig tidigare reagerat på pollen, inte så konstigt, han är ju bara tre...

Jag vill kunna njuta till 100% av våren, älskar värmen och solen. Vill du så har jag ett nummer till "vanlig" handläggare. har du provat att mejla? By the way, jag har mejlat dig
  • JPL
    mady skrev 2009-05-01 12:47:52 följande:
    Vegetabilistk Fett = Fri frän mjölk Vegetabiliskt Margarin = Med mjölk en liten grej som hjälper mig att komma ihåg.
    Nu hittar jag inte när vi diskuterade det senast men det sägs vara över tio år sedan det upptäcktes några fel med både vegetabiliskt fett och vegetabiliskt margarin. I vilket fall är risken så låg att det är värt att prova.
  • JPL

Synd att det är så lugnt på helger när jag har gott om tid att skriva...

Iaf så har vi fått 25% vårdbidrag och hanteringen var snabb och enkel så det känns bra! Efter era skräckhistorier trodde jag det skulle bli mycket krångligare.

FK har konstaterat att vi har 6000 kr i merkostnader men måste komma upp i 7600 kr för att få bidraget. De har godkänt kostnad för rismjölk, glutenfri kost, resor till läkare samt kostnader för medlemskap i föreningar. Vi har ringa kostnader för salvor och mediciner så det har jag inte tagit upp. Har ni lyckats får merkostnad? Vilka poster kan det i så fall vara lönt för mig att komplettera med? Jag ska dubbelkolla med min ansöka också så att de verkligen hade spaltat upp allt jag själv kommit på.

• JPL

Ähum, nu är det jag igen...

Har ni sett det här? Hur tolkar ni det? Någon som försökt att göra avdrag?

" Vård
    Avdrag för kostnader för vård i familjehem, vård av barn, ungdomar eller vuxna, jourhem/stödhem, kontrollerad familjevård (psykiskt sjuka), kontaktpersoner/familjer, feriehem, övervakare m.m. medges enligt nedan.

Krav för avdrag:
    * Avdrag medges normalt motsvarande kostnadsersättning enligt Sveriges Kommuner och Landstings schabloner.
    * För avdrag utöver schablon krävs särskilda förhållanden; t.ex. behov av specialkost (vid allergi, diabetes) eller handikapp som medför fördyring.

Avdrag medges för:
    * Motsvarande erhållen schablonersättning eller visad/beräknad merkostnad.
    Inget avdrag medges för:
    * Större bostad eller bil pga. omsorgen. Dock kan avdrag medges om uppdragsgivaren lämnat bidrag till större bostad.
    * Vård av eget barn, även om statligt vårdbidrag har erhållits. Viss del av vårdbidraget som ska ersätta merkostnader är dock skattefritt. "

Från www.skatteverket.se/skatter/deklaration
    /2009/privat/avdragslexikonprivat/avdragslexikonv.4.6d02084411db6e252fe800010456.html
    (Länken är för lång så ni får klippa och klistra)

• cilla83

Hej!
    Jag tänkte jag skulle prova skriva här för att få nån ide om vad våran dotter har!
    Hon har klåda över hela kroppen får röda pilter lite här och där! Klådan har hållit på i nån månad mer eller mindre men nu senaste 2 veckorna har det blivit värre och hon kliar sig på tex nacken, bakom öra armar, ben mage, ja istort sett över hela kroppen. Förra veckan började hon ävem klia sig i ögonen och det blir oxå värre, hon är röd och svullen runt ögonen!

Var till Hc förra veckan men fick inget svar på vad det skulle vara! Fick en fetar salva till torrheten, ögon droppar och nått vi ska ge henne till kvällen för att dämpa klådan! Skulle det inte bli bättre om en vecka skulle vi höra av oss igen.

Jag försöker klura ut vad det kan vara pollen kanske!?

Svar på tråden Allergitråden!