• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • WimsA

Fick besked på vårat vårdbidrag för 2 veckor sedan, skicka in en ansökan i slutet på Januari så det gick smidigt och snabbt, det vi hade innan löpte ut nu sista juni.

Läste om erat Mama Law, hoppas ni får rätsida på det snart!!!

• lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 18:54:49 följande:
    Både jag och min son har björk, kan inte skala potatis, tål inte kiwi, röda äpplen, paprika, morot .. ja det är säkert mer. Ibland äter han något sen börjar det klia i halsen och utslag runt munnen, man får skriva ner efterhand, och som du säger just nu när pollensäsongen är som värst så är det många saker som tillkommer på listan.
    Smyger in en liten fråga..
    Är det skillnad på röda och gröna äpplen.
    Min son tål inte kärnfrukter.
    Häromdagen "stal" han ett grönt äpple och tog några tuggor innan vi hann se det.
    Jag har inte sett nån större reaktion som det brukar bli och är jätteförvånad!
    Fast nu när du skriver röda äpplen blir jag fundersam...
    Vi har ju alltid röda äpplen hemma och de har han inte tålt. Är det möjligt att tål gröna då? Vad tror du/ni? 
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • WimsA
    lillronya skrev 2009-05-03 19:00:00 följande:
    Smyger in en liten fråga..Är det skillnad på röda och gröna äpplen.Min son tål inte kärnfrukter.Häromdagen "stal" han ett grönt äpple och tog några tuggor innan vi hann se det.Jag har inte sett nån större reaktion som det brukar bli och är jätteförvånad!Fast nu när du skriver röda äpplen blir jag fundersam...Vi har ju alltid röda äpplen hemma och de har han inte tålt. Är det möjligt att tål gröna då? Vad tror du/ni? 
    Gröna äpplen klarar vi av utan att känna något!
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-03 18:59:39 följande:
    Fick besked på vårat vårdbidrag för 2 veckor sedan, skicka in en ansökan i slutet på Januari så det gick smidigt och snabbt, det vi hade innan löpte ut nu sista juni.Läste om erat Mama Law, hoppas ni får rätsida på det snart!!!
    Ska ringa enhetschefen i morron och hoppas då kunna få ett beslut den här veckan!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • lillronya

WimsA: Det hade ju varit helt underbart om det hade varit så här med!! Han vill inte äta nån annan frukt än just alla de han inte tål. Äpple är favoriten! Måste nog provad et igen då. TAck för svaret!

• lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 19:01:49 följande:
    Gröna äpplen klarar vi av utan att känna något!
    Förresten. Tål ni andra kärnfrukter?
  • JPL
    Kavat skrev 2009-05-03 18:19:36 följande:
    Grattis! De drar ju av detta i skatteavdrag på erat vb så egentligen så får ni ju pengarna i form av skatteavdrag i nuläget ändå. Tror iaf att det blir lika mycket. Vi fick inte förra gången, men vi fick denna. MEN jag fick absolut inte för risdryck trots att jag påtalade det. Salvor mm bör ni väl få upp till taket? Det trodde jag alla fick "automatiskt". Ringa kostnader? Det borde väl ändå bli en del med alla saker som köps på apoteket? Våra barn har ju heller inte stora kostnader på det, men med tanke på att en salvorna inte är gratis och även allergimedicinen kostar så plockar det till. Kläder - slitage och extra tvätt kan man få för. Ja, det var nog det jag kom på nu.
    Jag tror att du menar att det redan är skatt dragen på vårdbidraget, precis som med lönen. Det jag tänkte på var att enligt länken som jag kopierade in så såg det ut som att man kunde göra avdrag i deklarationen. men det verkar konstigt eftersom det inte har något att göra med mitt arbete.

Sen var jag nog otydlig, för vi har inte försökt att ta upp salvor eller mediciner av det skäl att vi knappt använder några. Mina har, peppar peppar, inte problem med eksem mer än vid örsnibbarna. Kläder går bort av samma skäl. Och när det dyker upp har vi hittills alltid kommit på vad som ska tas bort ur kosten. Men jag fasar för de luftburna allergierna, dem kan man ju inte skydda sig mot på samma sätt.

Har ni fått för att man tex behöver fler kastruller, kärl och byttor? För att man måste ha mer i frysen (vi behöver eg en större frys). Större elåtgång för mer matlagning och mer kyl- och frysförvaring?

Men hur kan ni inte få för rismjölk??? Vi har fått dels en grundkostnad om några hundra per år samt dels för faktiskt kostnad för mjölken. 1 l per dag eftersom jag har två barn. Fast jag har ännu inte kollat om siffran stämmer med rismjölk eller med billigare havremjölk. Någon som på rak arm kan säga vad rismjölken kostar? Kollar aldrig i affären...

Grundkostnaden är högre när det är både ägg och mjölk, men det har hon missat. Liksom att hon bara har räknat med glutenfri kost för _ett_ barn. Vilken miss! Med andra ord borde jag lätt kunna överklaga och få merkostnad också.
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-05-03 19:04:30 följande:
    WimsA: Det hade ju varit helt underbart om det hade varit så här med!! Han vill inte äta nån annan frukt än just alla de han inte tål. Äpple är favoriten! Måste nog provad et igen då. TAck för svaret!
    Det finns även olika äppelsorter, vissa är mindre allergena.

Skalar man dem så försvinner en del och sen kan man köra dem i micron för att ta bort ännu mer allergener. Många tål ju tillagat äpple.

Lite info: Gloster heter en allergivänlig äppelsort. www.odla.nu/forums/index.php
  • lillronya
    Kavat skrev 2009-05-03 19:08:03 följande:
    Det finns även olika äppelsorter, vissa är mindre allergena. Skalar man dem så försvinner en del och sen kan man köra dem i micron för att ta bort ännu mer allergener. Många tål ju tillagat äpple.Lite info: Gloster heter en allergivänlig äppelsort. www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68065
    Tack för all info!

Ni är så himla hjälpsamma här alltid!!
Svar på tråden Allergitråden!