• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat

Mama Law, varje gång du har skrivit hoppas jag att ni fått något bra beslut. Hoppas att ni får det snart.

Ja, usch, jag tycker ofta det är jobbigt när mina barn inte kan äta saker och alla andra äter osv. Men jämfört med W så tål de ju så mycket mer.

Funderar på klådan han har, finns det verkligen inte någon medicin som kan ta bort det?

Jag fick själv utskrivet Dapson, som är medicin mot klåda. Jag får den för hudceliakin, men egentligen är den för spetälska, men har visat sig vara det enda som eventuellt hjälper vid hudceliaki. Nu är det ju biverkningar på allt, men ibland kanske man får ta pest eller kolera. Har ju ingen aning om denna medicin t.ex skulle hjälpa mot Ws klåda, men det är ohyggligt jobbigt att ha klåda, man håller ju på att bli tokig.
    Jag har själv inte fått börja äta den eftersom jag inte fått gjort gastroskopin än, men enligt läkaren så ska den även läka magen, så jag fick absolut inte ta den innan gastroskopin!
    Kolla med läkarna, en idé i alla fall...

• Agnes72

Först och främst, TACK för att ni tar er tid och delar med er! Jag har fått kämpa hårt för att få gehör hos läkaren och få till tester. Tack vare era synpunkter och råd har jag kunnat stå på mig och motivera!

K Kavat,
    Vi bor söder om Malmö, Skåne.
    Håller med vad ni skriver ang havre. Tycker det har varit tokfel idag. Pratade faktiskt med sjuksköterskan och hon sa till mig att vi skulle följa instruktionerna vi fått, ha tålamod... Men dessa diarréer hade vi blivit av med!

Fullkorn, jag menar barngröt och barnvälling som benämns som fullkorn. Är bla havre i dem produkterna.
    Fick råd i december av läkaren att ge detta. Vår son vart hård i magen. Men det var då de stora problemen drog igång. (gaser, magont, sömnproblem och röda kinder, diarréer)
    Har haft svårt att utesluta ett sädesslag i taget, min okunnighet troligen, men nu på slutet har han bara fått vete (och pasta). Har fungerat riktigt bra.

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:07:43 följande:
    Först och främst, TACK för att ni tar er tid och delar med er! Jag har fått kämpa hårt för att få gehör hos läkaren och få till tester. Tack vare era synpunkter och råd har jag kunnat stå på mig och motivera! K Kavat, Vi bor söder om Malmö, Skåne. Håller med vad ni skriver ang havre. Tycker det har varit tokfel idag. Pratade faktiskt med sjuksköterskan och hon sa till mig att vi skulle följa instruktionerna vi fått, ha tålamod... Men dessa diarréer hade vi blivit av med! Fullkorn, jag menar barngröt och barnvälling som benämns som fullkorn. Är bla havre i dem produkterna. Fick råd i december av läkaren att ge detta. Vår son vart hård i magen. Men det var då de stora problemen drog igång. (gaser, magont, sömnproblem och röda kinder, diarréer) Har haft svårt att utesluta ett sädesslag i taget, min okunnighet troligen, men nu på slutet har han bara fått vete (och pasta). Har fungerat riktigt bra.
    Ja, just det, visste jag ju egentligen.
    Då är det väl i Lund jag hört om att de gör? Någon?

Det är lätt för en sjuksköterska/läkare att säga att man ska följa råden och ha tålamod. Hade jag följt råden från läkarna jag fick så hade s blonen blivit mycket värre och jag hade plågat honom i onödan.
    Är de allergiska så tar magen skada. Det tog ungefär 2 månader för sonens mage att läka, så nej, lita på dej själv. Det är ju inte de som bor med sonen och får se hur han mår...

Får han röda kinder när han ätit havre? Ser du ett direkt samband med havre, så skulle jag ju ändå tro att det är allergi och inte bara att han är känslig...
  • Agnes72

Än har inte kinderna blivit röda. Men det vart så i januari.
    Kanska för tidigit, han har fått havreprodukter sen igår och inte vid varje mål. Men han är "svedd" i rumpan, så brukar det inte vara.

• Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:18:40 följande:
    Än har inte kinderna blivit röda. Men det vart så i januari. Kanska för tidigit, han har fått havreprodukter sen igår och inte vid varje mål. Men han är "svedd" i rumpan, så brukar det inte vara.
    Ta bort havren igen låter ju inte alls kul. Nu har vi haft turen att alla Wikings allergier har visat sig på tester. Men en som gris har vi fått prova oss fram till. Det va inte förens förra sommaren som vi fick reda på va W är allergisk mot. Då hade dom gjort ett pricktest 2 år innan som visade utslag på ägg men knappt på mjölk. Idag har han svår allergi mot mjölk och sväller i luftvägarna om han får det i sig. Men som jag har fått kämpa för varje liten allergi. Det enda jag kan säga är att lita på mamman i dig du känner ditt barn bäst och är det nåt som inte stämmer och inte funkar med havren så ta bort det. Då kan du inte beskylla dig själv sen för att du gjort "illa" ditt barn när du lyssnade på dr. Nog för att dom kan mycket dom där läkarna men ALLT kan dom inte.

Hoppas lillkillen mår bättre idag.....
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • 2små2stora

Var det här det diskuterade om allergi mot mygg? Det går att testa för allergi mot detta. Jag tror att det faktiskt går att testa mot allt bara man vet vad man ska söka efter. Det går tom att testa för allergi mot afrikansk kackerlacka. Hittade detta när jag satt och grupperade blodprovsbeställningar.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • mady

Coolt! Alltså att man kan testa mot så udda saker. Allt går väl men i dagens tider handlar det om pengar. Jag kan enligt min personliga åsikt tycka att vissa ibland går för långt i sitt testande. Märker man tydligt i sitt detektivarbete att barnet eller den vuxna reagerar på något, ja, då är det så. Tester visar inte allt, men verkligheten gör det.

Nu kommer jag sticka ut lite och menar inte att peka ut någon utan vill bara väcka en tanke....

Även allergiska personer kan ibland ha perioder med dålig mage utan att det behöver vara något nytt och börja plocka bort saker. Knallar veckorna på och magen fortsätter vara kass, då kan man börja plocka bort men komma ihåg att det kan ta lång tid. provar man en sak kan en reaktion komma för att kroppen är ovan men det ämnet. Häftiga reaktioner som att svälla i andningsorganen, nässelutslag, kräkningar osv är ju något annat. Det jag pratar om är kass mage och prickar runt munnen lite eksem kan kroppen skicka ut lite då och då oxå utan att det behöver vara något nytt (inte eksem alla Wiking)

• Mama Law
    mady skrev 2009-04-30 08:28:27 följande:
    Coolt! Alltså att man kan testa mot så udda saker. Allt går väl men i dagens tider handlar det om pengar. Jag kan enligt min personliga åsikt tycka att vissa ibland går för långt i sitt testande. Märker man tydligt i sitt detektivarbete att barnet eller den vuxna reagerar på något, ja, då är det så. Tester visar inte allt, men verkligheten gör det.Nu kommer jag sticka ut lite och menar inte att peka ut någon utan vill bara väcka en tanke....Även allergiska personer kan ibland ha perioder med dålig mage utan att det behöver vara något nytt och börja plocka bort saker. Knallar veckorna på och magen fortsätter vara kass, då kan man börja plocka bort men komma ihåg att det kan ta lång tid. provar man en sak kan en reaktion komma för att kroppen är ovan men det ämnet. Häftiga reaktioner som att svälla i andningsorganen, nässelutslag, kräkningar osv är ju något annat. Det jag pratar om är kass mage och prickar runt munnen lite eksem kan kroppen skicka ut lite då och då oxå utan att det behöver vara något nytt (inte eksem alla Wiking)
    Så sant så men får man en snabb och kraftig reaktion med  diaree så tycker jag ändå att man borde va försiktig, ta bort saken och sen försiktigt med en måltid om dan till att börja med införa saker igen och se va det resulterar i. Inte så bra att köra rakt av igen då blir det nog större krångel!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Nej precis, man bör vara redo på en reaktion om man haft något borta och sedan inför det igen. Det jag menar är att man inte i panik bara plockar bort och bort utan sakta försöker. Det är lätt att glömma bort att se det "normala" icke allergiska barn kan vara kassa i magen i perioder då måste även våra barn få vara det.

Är du med hur jag menar?

• Kavat
    mady skrev 2009-04-30 08:52:46 följande:
    Nej precis, man bör vara redo på en reaktion om man haft något borta och sedan inför det igen. Det jag menar är att man inte i panik bara plockar bort och bort utan sakta försöker. Det är lätt att glömma bort att se det "normala" icke allergiska barn kan vara kassa i magen i perioder då måste även våra barn få vara det. Är du med hur jag menar?
    Ja, visst ska man inte bara ta bort något utan att VETA, men mår barnet inte bra så är det ju mycket bättre att ta bort igen tills det mår bra och testa igen. Det är ju det som är vitsen med provoceringar. Att testa och se om det funkar.

Sen, oavsett om det är en allergi eller inte man har. Mår man inte bra av det så ska man inte äta. Man överlever utan havre och man överlever utan det mesta.
    Minns att BVC tjatade på mig att ge lilleman morot, för det ingår i deras första smakportioner. Men vi fick två så starka reaktioner av morot så jag struntade i deras tjat och väntade ett par månader (man överlever utan morot ) och testade igen. Funkade inte då heller. Men när vi fått bort allt han inte tålde och magen läkt så funkar morot utan problem. Men det känns elakt och onödigt att ge dem saker som gör att de skriker i flera timmar, får magkramper, diarrér osv, oavsett om det är allergi eller inte.
Svar på tråden Allergitråden!