• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • lillronya
    WimsA skrev 2009-05-03 19:20:51 följande:
    Det sonen inte klarar är: passionsfrukt, röda äpplen, kiwi, päron går bra på höst/vinter men inte nu, tomat, advokado.
    Tack för svar.
    WimsA skrev 2009-05-03 19:22:21 följande:
    Skulle precis skriva det, när sonen var mindre skala vi äpplena och droppa på lite vatten och in i micran nån sekund.
    Ska testa allt detta.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Agnes72

K Kavat,

ska kolla mer i bloggen, behöver alla råd och tips!
    Känner mig ganska vilsen när vi upptäckte att vi absolut inte kan använda havreprodukter till vår pojke.
    Hoppas jag kan få hjälp imorgon av läkaren, behöver välling och gröt. Varit på två apotek och kunde inte få hjälp där.

Han verkar lite bättre i magen idag, verkar mer lugn och har sovit gott i natt.

Funderar över om vi själva ska försöka testa fram med övriga sädesslag? Jag kan ju baka själv, om jag inte hittar rena produkter.
    Det fungerar med vete, kanske konstigt när jag läser vad ni skriver. Men han får inte diaréer och magsmärtor, måste ju vara ok då?

Funderar över hans ständiga rinnande näsa, det beror kanske på mjölken? Hoppas det försvinner nu.
    Läkaren funderade också över pollen, jag och min man är mycket pollenallergiska.

• Agnes72

Så mycket bra information man hittar i tråden!

Tycker det är tråkigt att ni måste kämpa så hårt för att få hjälp och bidrag.

• Helle76

Jag frågade på BVC om vem som skriver ut intyg för allergier till försäkringskassan om man vill söka vårdbidrag och hon sa barnkliniken. Så jag måste ringa vår läkarstation för att be dem skicka en remiss dit eller är det bara att ringa direkt? Var dit med henne för över 1 år sedan och gjorde allergitester.

• mady
    Helle76 skrev 2009-05-03 20:41:25 följande:
    Vilka har skrivit ut era intyg?
    Det är behandlande läkare som skall skriva intyget, så den läkaren du har hand om ditt barn är den som skal skriva intyget.

Mama Law: Ring verkligen och se till att få telefonnumret men prata även med den andra handläggaren för hon kan nog ge en del svar...

JPL: Vilken problematik har ni fått VB för?

Hur är det med äggfri kost, brukar inte det räknas upp en schablonkostnad på det?
    Om så har de missat det även på min...
  • mady

Glömde en sak...
    Nu är min överklagan på nästan 12 sidor postat! Snälla håll en tumme eller två. hoppas att de omprövar sitt beslut så det slipper gå via länsrätten. Dom kommer garanterat att tycka jag är en rättshaverist Misstänker att de kommer knorra en hel del.

• mrseriksson

hej hopp

Jag bad den behandlade läkaren att skriva ett intyg åt mig...Ska posta vb ansökan imorgon...

• Helle76

Då måste det ju bli familjeläkaren som gör det. Får ringa och prata med dem imorgon.

• moontrip

Hej! Nu kastar jag bara in en fråga här utan att ha läst hela tråden! Ser att ni skriver om vårdbidrag. Hur fungerar det? Jag är mamma till en 9-åring med mycket svår pollenallergi. Det kostar mig tusentals kronor i medicinering och läkarbesök varje vår, för att inte tala om all tid som jag inte kan arbeta. Jag har bara korta projektanställningar, så att "vabba" är det inte tal om för min del. Kan jag inte jobba så får jag inga pengar helt enkelt. Någon med liknande erfarenhet som vet hur det fungerar?

Svar på tråden Allergitråden!