• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-03 16:43:06 följande:
    Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi. Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.
    Men då är fortfarande frågan om man får eksemplitor av pollen? Den läkaren trodde väl det då, så då kanske man kan det?
    Föresten försvann snuvan i samband med när ni tog bort mjölken?
  • Kavat
    cilla83 skrev 2009-05-03 13:15:49 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 13:06:30 följande: Det är alltså olika saker glutenintollerans och allergi mot sädeslag! Det är en hel ljungel det här för mig som inte alls är insatt. Hoppas Bvc och läkarna kan komma fram till vad det är med våran lilla tjej
    Ja, celiaki/gluten är livslångt och då tål man inte gluten som finns i vete, korn och råg. Men ofta tål man ren havre och även vetestärkelse (beror på känslighet och har man hudceliaki som sätter sig på huden bl.a. så är man oftast känsligare)

Sädesslagsallergi växer ofta bort och då brukar det vara t.ex veteproteinet och/eller havreprotein man inte tål. Ofta tål man vare sig vete, korn, råg eller havre, men produkterna är oftast kontaminerade så det finns inget helt ren rågprodukt att köpa som inte varit i kontakt med vete (vad jag vet om).
    Men man äter som sagt ungefär samma och kan vara olika känslig.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-05-02 09:40:51 följande:
    Synd att det är så lugnt på helger när jag har gott om tid att skriva... Iaf så har vi fått 25% vårdbidrag och hanteringen var snabb och enkel så det känns bra! Efter era skräckhistorier trodde jag det skulle bli mycket krångligare. FK har konstaterat att vi har 6000 kr i merkostnader men måste komma upp i 7600 kr för att få bidraget. De har godkänt kostnad för rismjölk, glutenfri kost, resor till läkare samt kostnader för medlemskap i föreningar. Vi har ringa kostnader för salvor och mediciner så det har jag inte tagit upp. Har ni lyckats får merkostnad? Vilka poster kan det i så fall vara lönt för mig att komplettera med? Jag ska dubbelkolla med min ansöka också så att de verkligen hade spaltat upp allt jag själv kommit på.
    Grattis!
    De drar ju av detta i skatteavdrag på erat vb så egentligen så får ni ju pengarna i form av skatteavdrag i nuläget ändå. Tror iaf att det blir lika mycket.
    Vi fick inte förra gången, men vi fick denna. MEN jag fick absolut inte för risdryck trots att jag påtalade det.
    Salvor mm bör ni väl få upp till taket? Det trodde jag alla fick "automatiskt". Ringa kostnader? Det borde väl ändå bli en del med alla saker som köps på apoteket? Våra barn har ju heller inte stora kostnader på det, men med tanke på att en salvorna inte är gratis och även allergimedicinen kostar så plockar det till.
    Kläder - slitage och extra tvätt kan man få för.

Ja, det var nog det jag kom på nu.
  • WimsA
    Kavat skrev 2009-05-03 18:04:54 följande:
    Men då är fortfarande frågan om man får eksemplitor av pollen? Den läkaren trodde väl det då, så då kanske man kan det?Föresten försvann snuvan i samband med när ni tog bort mjölken?
    Eksem plitor kan man få i samband med pollen det har även min stora son.
    Ja snuvan försvann, jag våga inte tro på att det endast berodde på mjölken och trodde snuvan skulle komma tillbaka nu när all pollen titta fram, men icke.
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-03 18:40:46 följande:
    Kavat skrev 2009-05-03 18:04:54 följande: Eksem plitor kan man få i samband med pollen det har även min stora son. Ja snuvan försvann, jag våga inte tro på att det endast berodde på mjölken och trodde snuvan skulle komma tillbaka nu när all pollen titta fram, men icke.
    Intressant. Skönt att snuvan försvann!

Tål din stora allt som korsreagerar med pollen? För det är ju en del ffolk som inte tål just de sakerna under pollenperioden för det blir för mycket. (för björk är väl äpple rått potatisskal, morot vanligt och för de andra pollensorterna andra saker) Nyfiken.!
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-03 18:30:21 följande:
    www.allergimat.com/topic.asp&page... Lite intressant läsning.
    länken funkar inte (för mig i alla fall)

JPL: Hade adrig hört om avdrag för allergi!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-03 18:04:54 följande:
    Men då är fortfarande frågan om man får eksemplitor av pollen? Den läkaren trodde väl det då, så då kanske man kan det?Föresten försvann snuvan i samband med när ni tog bort mjölken?
    Wiking får besvär med eksemplitor och snor och rinniga kliiga ögon.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • WimsA

Både jag och min son har björk, kan inte skala potatis, tål inte kiwi, röda äpplen, paprika, morot .. ja det är säkert mer. Ibland äter han något sen börjar det klia i halsen och utslag runt munnen, man får skriva ner efterhand, och som du säger just nu när pollensäsongen är som värst så är det många saker som tillkommer på listan.

Svar på tråden Allergitråden!