• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • EMO 979

Tror tösen min har börjat reagera på pollenet igen nu fast hon får förebyggande antihistamin medicin mot det.....genomskinligt vitaktigt snor igår, idag täppt i näsan, astmahosta och lätt rödsprängda ögon.....nån annan från V-norrland här som börjat reagera mot pollen?....

• Agnes72

Hej igen,
    jag tror inte att vår pojke bara är kass i magen. Detta är en repris på vad han gick igenom i november-början februari.
    Inatt har han nästan inte fått en blund, kastat sig fram och tillbaka, bajsat ner sig (konstig färg och luktar fruktansvärt), haft magsmärtor mm
    Det kommer som en klocka, ca 1 h efter han fått något med havre. (fick sin välling 19.30) Idag är han helt slut.
    Det enda "nya" han ätit denna veckan är havre, och då startade problemen för honom.

Hade precis fått en fungerande vardag för honom, senaste två veckorna har hans mage varit helt ok och han har fått sova gott om nätterna.

Pratat med sjuksköterskan imorse, hon tycker det låter som att han inte tåler havre eftersom att han blev så dålig. Men hon kan inte berätta hur vi löser det med välling och gröt.
    Hon tror inte att man kan göra lapptest på så små barn, det visar sig inte enligt henne så tidigt...
    Vi får nog själv prova oss fram, vet inte hur jag ska göra med andra sädesslag, men får läsa på.

• mady

Plocka bort havre, finns andra produkter, majs? vi har köpt majsvälling samt kokat egen, även gröt som iofs blev dissad men vem "behöver" gröt

Jag skulle inte strida för en test, du är mamma och du vet sen spelar inte ett test någon roll han mår som han mår av havre vare sig en test visar det eller inte.

Lycka till

• Agnes72

Tack för stödet!!
    Så sant, man själv är den som bäst känner sitt barn och ser vad som är rätt och fel!
    Visade allt ni skrev igår för min man, och vi bestämde att nu gör vi som vi(ni) tycker och tjatar om lapptest!

Trevlig Valborg / Hoppas ni kan få en skön helg med familj

• Agnes72

Det svåra är bara, tycker jag, att jag ska utesluta mjölk. Det är då jag kör fast.

• Mosaik31

EMO 979 skrev 2009-04-30 10:41:29 följande:

Tror tösen min har börjat reagera på pollenet igen nu fast hon får förebyggande antihistamin medicin mot det.....genomskinligt vitaktigt snor igår, idag täppt i näsan, astmahosta och lätt rödsprängda ögon.....nån annan från V-norrland här som börjat reagera mot pollen?....
    hoppar in här i tråden och vill tipsa om en bra websida där man kan se hur pollenläget är i landet

www.pollenrapport.se/

enligt den så finns det en del pollen i norrland

och enligt min åsikt så verkar det nog vara pollen både jag o mina barn mår på det viset nu på våren bläää
  • Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2009-04-30 13:09:32 följande:
    Hej igen, jag tror inte att vår pojke bara är kass i magen. Detta är en repris på vad han gick igenom i november-början februari. Inatt har han nästan inte fått en blund, kastat sig fram och tillbaka, bajsat ner sig (konstig färg och luktar fruktansvärt), haft magsmärtor mm Det kommer som en klocka, ca 1 h efter han fått något med havre. (fick sin välling 19.30) Idag är han helt slut. Det enda "nya" han ätit denna veckan är havre, och då startade problemen för honom. Hade precis fått en fungerande vardag för honom, senaste två veckorna har hans mage varit helt ok och han har fått sova gott om nätterna. Pratat med sjuksköterskan imorse, hon tycker det låter som att han inte tåler havre eftersom att han blev så dålig. Men hon kan inte berätta hur vi löser det med välling och gröt. Hon tror inte att man kan göra lapptest på så små barn, det visar sig inte enligt henne så tidigt... Vi får nog själv prova oss fram, vet inte hur jag ska göra med andra sädesslag, men får läsa på.
    Nä, nu har du testat tillräckligt; bort med havren! Det finns Althera ersättning som smakar bra så den ska gå att ge större barn också, neocate är också ok i smaken. Båda dock dyra. Med dessa kan ni göra välling genom att koka risdryck (eller vatten) med mjöl (majs/ris/majsstärkelse/bovete) o sen blanda i pulvret. Det gäller dock att få med sig barnmottagningen på att havre inte funkar så de prioriterar att skriva ut något som han accepterar smakmässigt.
  • EMO 979
    mrseriksson skrev 2009-04-30 17:04:50 följande:
    emo979: Min son reagerar med mot pollen....bor utanför sundsvall.....
    Oki...verkar som om halterna stiger nu då....ja..e ju bara och puffa på och hoppas det går att hålla det skapligt under kontroll...tur man bor nära sjukhuset om det skulle behövas inhaleras eller så....har bara en kvarts promenad dit...
  • Agnes72

Blå Myran,
    tack!
    Skriver ner dina förslag på ersättningar.

Nä, havre testar vi inte mer. Fick klart besked denna gången oavsett vad barnsjukhuset tycker. Det är ingen magsjuka. Vad jag menade var andra sädesslag.

Svar på tråden Allergitråden!