• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-04-30 08:52:46 följande:
    Nej precis, man bör vara redo på en reaktion om man haft något borta och sedan inför det igen. Det jag menar är att man inte i panik bara plockar bort och bort utan sakta försöker. Det är lätt att glömma bort att se det "normala" icke allergiska barn kan vara kassa i magen i perioder då måste även våra barn få vara det.Är du med hur jag menar?
    Japp förstår exakt hur du menar. Wiking har varit jättedålig i magen tills vi tog bort alla veteslagen i höstas (Dr trodde att hans provsvar som visade pos va en korsreaktion och ingen riktig allergi) så blev han bra. Men nu i vinter när vi började använda mer majsprodukter så rasade magen totalt igen det blev så illa att han bajsade vitt. Då tog vi bort majsprodukterna och satte in små mängder vilket resulterade i en hemsk klåda och eksem. Så det är en balans gång allt det där.

Att det får eksem/prickar behöver ju inte tyda på allergi utan kanske snarare på en överkänslighet man behöver ju då inte plocka bort saker men bli försiktigare och inte ge det så ofta.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 21:18:40 följande:
    Än har inte kinderna blivit röda. Men det vart så i januari. Kanska för tidigit, han har fått havreprodukter sen igår och inte vid varje mål. Men han är "svedd" i rumpan, så brukar det inte vara.
    Ja, jag hade plockat bort havre tills han hade blivit bra igen och sen hade jag testat med lite havredryck i någon mat och sakta ökat. Havredryckerna är gjorda på ren havre. Även om man kan reagera om man är superkänslig på vete/gluten, men eftersom vete verkar funka så är det inte så känsligt i erat fall. Toppen att testa med något som bara innehåller havre. Skulle funkar med Sempers rena havregryn också, men havredryck är lite mer lättsmält än just gryn.

Alltså ge inte andra "nya" saker utan precis som vanligt och tillsätt bara lite havre och se om det blir liknande reaktion.

Hoppas han blir piggare snabbt!
  • Blå Flygare

Kavat: Lustigt hur din bvc-sköterska resonerade. Här fick jag anvisning att ta morot sist eftersom så många reagerar på det, och att testa morot o tomat innan jag började med kött eftersom det nästan alltid ingick.

Nu tror jag jag har hittat vad lilleman reagerar på; fisk. Så nu undrar jag om någon vet omega3-tillskott som är gjort på annat? Har för länge sen hört det ska finnas på alger, men glömt vad de hette o var de köps eftersom det då inte var aktuellt.

• Vi 5

MammaLaw och aliciasmamma, tack för svaren, vi har använt nötfärs, känns iaf skönt att höra att det finns andra som märkt av det. Fick nu också en idé om att prova fläskfärs i stället (som jag eg inte tycker om  ).

Kramar till er alla som kämpar med kosten!

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2009-04-30 09:50:43 följande:
    Kavat: Lustigt hur din bvc-sköterska resonerade. Här fick jag anvisning att ta morot sist eftersom så många reagerar på det, och att testa morot o tomat innan jag började med kött eftersom det nästan alltid ingick. Nu tror jag jag har hittat vad lilleman reagerar på; fisk. Så nu undrar jag om någon vet omega3-tillskott som är gjort på annat? Har för länge sen hört det ska finnas på alger, men glömt vad de hette o var de köps eftersom det då inte var aktuellt.
    Jo, men så är ju inga utav mina barn allergiska enligt BVC...

Skönt om du hittat orsaken. Men oj, säger jag. Fisk! Ingen aning om alger- omega3, men lite läsvärt hittade jag här nu: www.nyfikenvital.org/
  • mady

Vi har blivit rekomenderade att inte ta tillskott av omega tre. Vi använder oss av mycket rapsolja istället. Samma nyttiga fetta. Den är oxå bra då den inte ger en direkt smak så den är kanon att ha på pasta och annat. Använder den till det mesta.

En läkare sa oxå att vi på sikt kan börja prova olika fisksorter. För är man inte superallergisk så kan man klara vissa ex lax men inte tåla sej...

Skumt, kanske? Vi ska när orken finns prova

• Kavat
    Kavat skrev 2009-04-30 09:55:17 följande:
    Jo, men så är ju inga utav mina barn allergiska enligt BVC... Skönt om du hittat orsaken. Men oj, säger jag. Fisk! Ingen aning om alger- omega3, men lite läsvärt hittade jag här nu: www.nyfikenvital.org/
    www.minbebis.com/kostblogg/omega-3-fran-alger-lank-till-bra-omega-3-tabletter/

Hm, vill läsa hennes första fråga.

Hojta till om du hittar Blå Myran, är ute efter samma till lilleman.
  • Blå Flygare
    mady skrev 2009-04-30 09:57:09 följande:
    Vi har blivit rekomenderade att inte ta tillskott av omega tre. Vi använder oss av mycket rapsolja istället. Samma nyttiga fetta. Den är oxå bra då den inte ger en direkt smak så den är kanon att ha på pasta och annat. Använder den till det mesta. En läkare sa oxå att vi på sikt kan börja prova olika fisksorter. För är man inte superallergisk så kan man klara vissa ex lax men inte tåla sej... Skumt, kanske? Vi ska när orken finns prova
    Jag som tycker rapsolja är så äckligt Fast har jag kunnat lära mig äta olivolja kanske jag kan lära mig rapsolja också Men sen har jag hört att omega3 som finns i rapsolja inte har samma sammansättning av fettsyror som den i fisk. Fast det blir väl kanske samma om man tar alger.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-30 09:59:55 följande:
    www.minbebis.com/kostblogg/omega-3-fran-alger.../ Hm, vill läsa hennes första fråga. Hojta till om du hittar Blå Myran, är ute efter samma till lilleman.
    Hittade!

Gravid och får inte i mig nåt omega 3!!
    februari 24th, 2009

Hej! Jag är gravid i v 13 och eftersom jag är fiskallergiker så får jag inte i mig någon omega 3. Min allergi är allvarlig och resulterar i andnöd så därför vill min läkare inte heller att jag testar omega 3 tabletter då de innehåller ämnen från fisk. Jag har hört att kiwi, ägg, avokado och linfrön ska innehålla de ämnena jag behöver. Stämmer detta? I så fall, hur mycket behöver jag äta för att kompensera för att jag inte äter nån fisk? Jag har också en liten fråga om folsyra. Jag åt folsyra fram till v 11 men slutade för jag mådde riktigt illa av tabletterna. Jag har tagit en någon gång ibland nu i vecka 12 och 13 men blivit lika illamående igen efter att ha tagit dem. Har hört att folsyran främst är viktig fram till v 12. Kan jag sluta ta dessa tabletter helt? Tack på förhand

Svar:

Hej!

Tråkigt att höra om din fiskallergi. Förstår att det måste vara jobbigt för dig.

Avocado, linfrön och kiwifrön innehåller ett ?förstadie? till omega-3 (ALA) som i kroppen kan omvandlas till de viktiga fettsyrorna DHA och EPA. Man vet dock inte hur effektiv denna omvandling är. Man tror dock att denna omvandlingsprocess är mer effektiv hos vissa grupper, bland annat gravida och ammande. Ofta måste man dock äta stora mängder av ALA-rika livsmedel för att täcka behovet av omega-3.

Linfrön är ju rikt på ALA, men det innehåller också ett ämne man inte ska få i sig för mycket av - därför ska man undvika krossade/malda linfrön och hålla sig till 1-2 matskedar hela linfrön om dagen. Men i och med att de är hela så tar kroppen upp lite/inga fettsyror alls från fröna. Med linfröolja så har det inte gjorts så många kontroller om oljan innehåller detta ämne eller inte och Livsmedelsverket kan därför inte säga så mycket om huruvida den är säker att ta som ett tillskott eller inte. Personligen tycker jag inte att man skall använda linfröolja som ett omega-3-tillskott.

Det säkraste är alltid att äta livsmedel där dessa fettsyror finns ?färdigomvandlat?. Ägg är ett exempel på ett sådant livsmedel och det är jättebra om du kan äta det. Det finns omega-3-ägg, men vissa studier visar att det ofta inte är någon jättestor skillnad mellan dessa och ?vanliga? ekologiska ägg. Det blir stora dock mängder ägg du ska få i dig varje dag för att täcka ditt omega-3-behov. Det handlar om tiotals ägg? Ett annat vegetariskt alternativ är ett omega-3-tillskott som gjorts på alger. Där finns DHA och EPA färdigomvandlat. Det man ska kolla upp när man tar ett algtillskott är att det inte innehåller för mycket jod. Det får inte innehålla mer än 250 mcg jod per dagsdos. Ett exempel på ett algbaserat omega-3-tillskott är V-pure. Jag ser dock nu när jag synar innehållet att det tyvärr innehåller Q10, någonting jag inte sett förut! Eftersom man inte vet hur Q10 kan påverka gravida och ammande är rekommendationen i dagsläget att man ska undvika det. Jag skulle vilja rekommedera dig att gå till din hälsokostbutik och se om de vet om något annat algbaserat omega-3-tillskott. Du kan sedan skriva tillbaka hit om du vill få mer stöd i denna fråga.

Med folsyran så är det ett vitamin som är rätt svårt att få i sig nog av. Jag rekommenderar därför att man fortsätter med det genom hela graviditeten och amningen. Jag skulle råda dig att byta märke och sedan prova att alltid ta de i samband med när du äter. Det är bara att du hör av dig igen även om detta om du har några fler frågor.

Vänliga hälsningar,
    /Alma - Teresa

Postat i Graviditet och..., Omega 3, Omega 3 & vitaminer | Inga Kommentarer »
  • mady

Hm jag som tycker rapsolja just inte ger smak, sen skulle jag inte vilja ha den på sallad... mycket stor skillnad dock på oljor. Märkligt det där med att det itne skulle vara samma, eller samma är det ju aldrig, det vá på BVC de gav det rådet...

Svar på tråden Allergitråden!