• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • lillronya
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 12:46:01 följande:
    Ok. S reagerade samma sammar hon fyllde 2. Sommaren innan reagerade hon med gräs mot huden. Har börjat fundera över om det kan vara korsallergi hon har med sädesslagen, för när vi provocerade första ggn var det pollensäsong o hon reagerade direkt, men sen på hösten var det bara att hon inte gick upp o med förstoppning och såsmåningom på humöret.
    Ja det är ju samma ålder som E då.
    Är det gräspollen hon reagerar mot då? Eftersom hon reagerade på gräs mot huden först.
    E tål ju inte kärnfrukter så att han visat reaktion mot björkpollen förvånade in te mej det minsta.
    Som vanligt ger det inget utslag på testerna...
    Nu har det tagits blodprover iaf, så får vi se om de visar nåt.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Blå Flygare
    cilla83 skrev 2009-05-03 12:57:30 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 12:55:42 följande: Jaha, jag har trott att dom måste vara dålig i magen för att dom ska vara allergisk mot sånnt
    Jag tror de alltid är kassa i magen av glutenintollerans, men jag kan ha fel. Fast S är inte det utan allergisk mot sädesslag. Nästan samma kost, fast annan orsak.
  • Blå Flygare
    lillronya skrev 2009-05-03 13:00:52 följande:
    Ja det är ju samma ålder som E då. Är det gräspollen hon reagerar mot då? Eftersom hon reagerade på gräs mot huden först. E tål ju inte kärnfrukter så att han visat reaktion mot björkpollen förvånade in te mej det minsta. Som vanligt ger det inget utslag på testerna... Nu har det tagits blodprover iaf, så får vi se om de visar nåt.
    Ja det är gräs. Vi har inte tagit något test för det, de andra testerna visade ju inget o vi ville inte sticka för enbart det när vi ändå var säkra.
  • lillronya
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 13:08:30 följande:
    Ja det är gräs. Vi har inte tagit något test för det, de andra testerna visade ju inget o vi ville inte sticka för enbart det när vi ändå var säkra.
    Det låter ju smart, att låta bli att testa när det inte gör nån nytta.
    Det är färdigstucket på Emilio med nu. Det har inte visat nånting nångång.
    Nu har vi uteslutit och provocerat en massa och har ganska bra koll på vad han tål och inte. Tror jag iaf.
    Och att han får problem med astman av pollen var också jättetydligt.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • cilla83
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 13:06:30 följande:
    Jag tror de alltid är kassa i magen av glutenintollerans, men jag kan ha fel. Fast S är inte det utan allergisk mot sädesslag. Nästan samma kost, fast annan orsak.
    Det är alltså olika saker glutenintollerans och allergi mot sädeslag! Det är en hel ljungel det här för mig som inte alls är insatt. Hoppas Bvc och läkarna kan komma fram till vad det är med våran lilla tjej
  • WimsA

Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi.
    Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.

• Blå Flygare
    WimsA skrev 2009-05-03 16:43:06 följande:
    Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi. Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.
    Låter inget vidare att ta för givet...

kanske låter som vi gjort det eftersom vi inte tagit test, fast jag har själv allergi mot pollen o märkte att S alltid var dålig samtidigt som jag bortsett från när jag var dålig av pälsdjur - då reagerade inte hon. Hade jag inte själv kännt av just gräs så hade det varit svårare att veta vad det varit! Gräs är ju så lokalt att pollenprognosen inte hjälper.
  • WimsA
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 16:51:21 följande:
    Låter inget vidare att ta för givet... kanske låter som vi gjort det eftersom vi inte tagit test, fast jag har själv allergi mot pollen o märkte att S alltid var dålig samtidigt som jag bortsett från när jag var dålig av pälsdjur - då reagerade inte hon. Hade jag inte själv kännt av just gräs så hade det varit svårare att veta vad det varit! Gräs är ju så lokalt att pollenprognosen inte hjälper.
    Dom tog pricktest på Vilde då, både födomämne och pollen, djur mm. Fast det visa inget. Men han var ju dålig, snuvig och kliande eksem så något var vi överens om att han reagera på, då blev det pollen och det verka vettigast, men sen när pollen säsongen var över och Vildes eksem blev värre och värre gjordes ett nytt test som fortfarande inte visa något, vi prova då att utesluta mjölk och på bara 3-4 dagar blev han fin.
    Men det kanske lät lite dumt att jag skrev "tog för givet"
  • Blå Flygare
    WimsA skrev 2009-05-03 16:59:06 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 16:51:21 följande: Dom tog pricktest på Vilde då, både födomämne och pollen, djur mm. Fast det visa inget. Men han var ju dålig, snuvig och kliande eksem så något var vi överens om att han reagera på, då blev det pollen och det verka vettigast, men sen när pollen säsongen var över och Vildes eksem blev värre och värre gjordes ett nytt test som fortfarande inte visa något, vi prova då att utesluta mjölk och på bara 3-4 dagar blev han fin. Men det kanske lät lite dumt att jag skrev "tog för givet"
    Ok, ja då förstår jag. Även den bäste läk kan ta fel!
  • JPL

Ingen som vill dela med sig om sina erfarenheter ang merkostnader? Är det vanligt eller svårt att få? Vilka grejer är det lätt att få för och vad avskriver de direkt?

Svar på tråden Allergitråden!