• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law

I morse va jag med Wiking och tog prover för en ev. behandling med Xolair, undrar va de visar denna gång. Hoppas värdena blivit bättre naturligtvis men vill ju inte hoppas för mycke. Wiking va jätte fin i ansiktet i morse när vi tog proverna men nu när han kom hem från dagis så ser man att såren och eksem börjat blossa upp igen, knäveckan ser hemska ut och händerna är sönder kliade. NÄR SKA DET TA SLUT. När han kliar sig försöker vi få honom att sluta, det svar vi får är JAG KAN INTE DET KLIAR SÅ och så grinar han.... va gör man......

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-29 14:50:52 följande:
    Tjoho...typ.Förstår inte alls hur du pallar!
    Jag studerar ju och kan ju inte säga att jag hänger med som jag ska pga allt som är hemma med barnen. Men hade jag inte haft studierna så hade jag nog gått ner mig totalt, detta är det som håller mig flytande och gör att jag kan tänka på nåt annat än sjukdomar hela tiden.... men ja ibland så undrar jag själv hur jag pallar för jag får inte direkt nån hjälp utan känner mig ganska ensam om att sköta allt!
  • Prince or Princess
    Mama Law skrev 2009-04-29 19:51:25 följande:
    Jag studerar ju och kan ju inte säga att jag hänger med som jag ska pga allt som är hemma med barnen. Men hade jag inte haft studierna så hade jag nog gått ner mig totalt, detta är det som håller mig flytande och gör att jag kan tänka på nåt annat än sjukdomar hela tiden.... men ja ibland så undrar jag själv hur jag pallar för jag får inte direkt nån hjälp utan känner mig ganska ensam om att sköta allt!

Herregud, jag tycker så otroligt synd om dig och din Wiking! Har läst det du skrivit om under en tid (och berättar alltid för min make, som aldrig kommer ihåg nåt annat jag berättar, men detta har fastnat!) och jag lider verkligen med er! Hoppas verkligen att han växer från de flesta allergierna i framtiden, det är så jag försöker tänka om min lilla tjej.

Kramar till er!

• Mama Law
    Prince or Princess skrev 2009-04-29 20:17:36 följande:
    Herregud, jag tycker så otroligt synd om dig och din Wiking! Har läst det du skrivit om under en tid (och berättar alltid för min make, som aldrig kommer ihåg nåt annat jag berättar, men detta har fastnat!) och jag lider verkligen med er! Hoppas verkligen att han växer från de flesta allergierna i framtiden, det är så jag försöker tänka om min lilla tjej. Kramar till er!
    Det är det vi lever på eller har gjort är nog i en gråzon just nu där allt bara känns hopplöst och inget vill som vi vill, men en dag så blir det nog även vår tur att få komma tillbaka till det "normala" igen. Tack så mycke för de värmande orden!
  • Agnes72

Behöver ert råd om ni har tid!

Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt.

Kan det vara reaktion på omställningen?
    (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:47:08 följande:
    Behöver ert råd om ni har tid! Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt. Kan det vara reaktion på omställningen? (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)
    Ta bort sädesslagen och ring läkaren är mitt tips.
    Måste kolla vad som skrevs igår då jag inte hann svara, återkommer.
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:47:08 följande:
    Behöver ert råd om ni har tid!Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt. Kan det vara reaktion på omställningen? (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)
    Jag tror att det är en reaktion på havren faktiskt. Min Wiking tål inte havre och blev ap kass i magen av havre!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-28 21:00:13 följande:
    K Kavat, jag kan inte termerna. De tog blodprover och sa att man såg varken gluten eller enskilt sädesslag. Men på fullt allvar, vilket jag sa till läkaren, jag vågar inte ge honom fullkorn. Vill aldrig mer utsätta honom för det!! Vete verkar ok! Men om vi provat fullkornsbröd, fullkornsvälling eller gröt, får han massor av gaser, det smattrar, och riktiga magsmärtor. Senast när vi skulle prova, enligt läkaren, låg vår son på golvet och grät, kastade sig av och an. Står inte ut att prova mer. Det klart vi behöver inte, men det är så märkligt att inte veta varför och vad exakt som utlöser hans smärta.
    Blodproverna ni tog kallas för RAST och som jag skrev så visade det inte på någon allergi för vete för vår son. Vete är det enda sädesslaget som de har kollat på RAST på vår son och det enda de vanligtvis kollar.

Du måste lita på dig själv och på hans reaktioner. Han reagerar ju onekligen på något sätt så oavsett om läkaren anser att det är en allergi eller inte så mår han ju inte bra när han får i sig fullkorn (vad menar du föresten med det?) eller när han får i sig havre.
    I många fullkornsprodukter ingår havre, så det är kanske "bara" det han reagerar på?

Oavsett, jag skulle inte gett mer havreprodukter och kontaktat läkaren. Inte fasen ska ni ge något som gör att han mår dåligt, oavsett om det är allergi eller inte.
    Men läs i min sädesslagsblogg om patchtest/lapptest.

Var bor ni? Jag tycker helt klart att du ska be om remiss för patchtest, om ni inte får läkaren att acceptera att han inte tål havre.
  • Agnes72

Ville höra med er som kan!!!

Läkaren säger bara att blodproven visade inget tecken på sädesslag. Men känns som att det är "fel". Aptiten har varit usel idag.
    Måste ringa imorgon och fråga efter lapptest. Någon av er berättade igår att sädesslag kan visa sig bättre i lapptest.

• Amulett
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:58:08 följande:
    Ville höra med er som kan!!! Läkaren säger bara att blodproven visade inget tecken på sädesslag. Men känns som att det är "fel". Aptiten har varit usel idag. Måste ringa imorgon och fråga efter lapptest. Någon av er berättade igår att sädesslag kan visa sig bättre i lapptest.
    Stå på dig! Lapptest (Patchtest) görs bara på en del sjukhus i landet. Men, precis som KKavat säger, det är inte alls säkert att en allergi visar sig i testerna - trots att de visar negativt (dvs inte allergisk) så kan han vara allergisk ändå!!! Och det är viktigt att ha bakhuvudet.
Svar på tråden Allergitråden!