• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • WimsA

Mama Law skrev 2009-05-05 09:04:53 följande:

Stackars liten. Han har inget som du kan ge mot klådan då?
    Tavegylen fick honom att somna, men han låg och gnydde och klia i sömnen.
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:10:43 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:04:53 följande: Tavegylen fick honom att somna, men han låg och gnydde och klia i sömnen.
    Åhh det är så jobbigt för dom. Du har inte aerius eller nåt med antihistamin i som du kan ge?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • WimsA

Mama Law skrev 2009-05-05 09:16:55 följande:

Åhh det är så jobbigt för dom. Du har inte aerius eller nåt med antihistamin i som du kan ge?
    Jo har det med, men har inte gett honom det, bara Tavegyl, men det kanske jag borde gjort istället?
    Sitter i kö till barnmott här i landskrona nu, funderar på om han skulle ha sig ett lila bad, det brukar ju lindra något?
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:22:59 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:16:55 följande: Jo har det med, men har inte gett honom det, bara Tavegyl, men det kanske jag borde gjort istället? Sitter i kö till barnmott här i landskrona nu, funderar på om han skulle ha sig ett lila bad, det brukar ju lindra något?
    Ge honom antihistamin, bada honom sen i ett kaliebad för att minska klådan och risken för infektion i eksemen då han kliat sönder sig..... hoppas dom börjar lyssna nu när reaktionen va så tydlig.

Du gjorde rätt som gav tavegyl. Jag har ju testat mig fram och när Wiking får såna reaktioner så ger jag antihistamin först och så väntar jag tills det har verkat och kliar det lika mycket efter 3 timmar så ger jag klådstillande. Ett litet tips. Men detta är ju nåt vi provat oss fram till.
  • WimsA

Mama Law skrev 2009-05-05 09:27:05 följande:

Ge honom antihistamin, bada honom sen i ett kaliebad för att minska klådan och risken för infektion i eksemen då han kliat sönder sig..... hoppas dom börjar lyssna nu när reaktionen va så tydlig. Du gjorde rätt som gav tavegyl. Jag har ju testat mig fram och när Wiking får såna reaktioner så ger jag antihistamin först och så väntar jag tills det har verkat och kliar det lika mycket efter 3 timmar så ger jag klådstillande. Ett litet tips. Men detta är ju nåt vi provat oss fram till.
    Tack!! Alltid skönt att höra med er här inne som vet vad man pratar om.
    Ssk gick och prata med läkaren nu medans jag väntar om hon kan titta på honom idag snabbt. Dom är helt underbara på den mottagningen!
    Såja ska dit med honom 10:30.
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:30:43 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:27:05 följande: Tack!! Alltid skönt att höra med er här inne som vet vad man pratar om. Ssk gick och prata med läkaren nu medans jag väntar om hon kan titta på honom idag snabbt. Dom är helt underbara på den mottagningen! Såja ska dit med honom 10:30.
    Va bra att dom tittar på honom på en gång dom får dom lite förståelse för va man pratar om och får själva se hur dom reagerat och ser ut efteråt.

När Wiking och Alvins doktor finns i Mora dit vi tillhör så får vi komma direkt om dom reagerat kraftigt (vi har prio 1 hos barnens doktor) eller har blivit dålig i sina eksem osv. Ringer alltid upp om vi vill nåt. Det är guld värt och betyder mycket när man har det jobbigt hemma med barnen och deras allergier.

Ge dig inte nu, hon kanske är läkare men det är ditt barn och du vet hur han har reagerat och på vad....
  • Blå Flygare

Nu fick jag pratat med allergimottagningen. Vi går till "gammal är älst" eftersom Ss matallergi är så svårutredd (tester visar inget o långsam reaktion). Nackdelen är att han är pensionsklar, så nu jobbar han bara en gång i veckan. Så vi fick tid om en månad Kunde inte ta återbudstid idag eller om 2 v för då kunde inte dietisten. Fick i alla fall svar på att vi kan ge aerius o provocera mjölk samtidigt. Fast att när man slutar med aerius att man minskar ner på mjölken. Men med sånna väntetider... Nä, efter detta besöket vill jag tillbaka till barnmottagningen - hon är ju allergolog o har jobbat på allergimottagningen tidigare, men har tider o ringer upp inom en v om det är något.

• Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-05-05 09:51:29 följande:
    Nu fick jag pratat med allergimottagningen. Vi går till "gammal är älst" eftersom Ss matallergi är så svårutredd (tester visar inget o långsam reaktion). Nackdelen är att han är pensionsklar, så nu jobbar han bara en gång i veckan. Så vi fick tid om en månad Kunde inte ta återbudstid idag eller om 2 v för då kunde inte dietisten. Fick i alla fall svar på att vi kan ge aerius o provocera mjölk samtidigt. Fast att när man slutar med aerius att man minskar ner på mjölken. Men med sånna väntetider... Nä, efter detta besöket vill jag tillbaka till barnmottagningen - hon är ju allergolog o har jobbat på allergimottagningen tidigare, men har tider o ringer upp inom en v om det är något.
    jobbigt när det ska behöva va så lång väntetid jämt med allt.
  • WimsA

Hemma igen, läkaren sa direkt att det var sojan. Fick nytt intyg till dagis och Vilde fick Betapred tabletter nu och sen en dos till imorgon.
    Jag fråga om Tavegyl och Aerius och hon sa att direkt han börja klia skulle han få Aerius och sen Tavegyl till natten, så det var ett bra tips Mama Law
    Jag visste inte om jag kunde blanda dom 2.

• Blå Flygare

Mama Law skrev 2009-05-05 10:13:05 följande:

jobbigt när det ska behöva va så lång väntetid jämt med allt.
    jo, det är ju du expert på
    Så dumt att jag inte ringde för en mån sen när jag började undra om kallelse. Får väl skylla på att jag haft annat att tänka på!
Svar på tråden Allergitråden!