• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-04 21:09:49 följande:
    Tack för era svar tjejer! Nu kommer ju en dum fråga säkert, finns det soja i många saker?
    Kolla min sojablogg.
  • Agnes72

Mama Law,
    hoppas ni får goda nyheter snarast!

• JPL
    Kavat skrev 2009-05-04 20:24:24 följande:
    660:- i månaden eller år? Jag har för mig att vi fick ca 2-3000:-/år om jag minns rätt.. Ska försöka kolla sen. Våra barn har ju ungefär samma allergier. Men tål dina guarkärnmjöl och de andra elakingarna med andra ord?
    Det är en fråga om att leka med ord 660 kr/år i "schabloniserad merkostnad" till det skall komma verklig kostnad för mjölk enligt tabell 12,7 l/månad om jag minns rätt. Det borde rimligen vara kostnaden för just rismjölk i våra fall men om jag förstod dig rätt så får du inte det. Jag har inte kollat upp literpriset ännu. ICA Maxi hade fö ingen Carlshamns inne idag :(

Vi tror att vi tål guar mfl men lille D sover dåligt och börjar lukta hund i håret igen. Å andra sidan mår jag så dåligt av graviditeten att jag knappt bakar längre så de får inte i sig guar mfl varje dag. Jag ligger lågt ett tag till.
  • Agnes72

Ska jag gnälla lite till
    Hjärnskakning, blödning i en muskel och stukat ena foten.
    Men med lite liniment och värktabletter är man som ny, förutom att skallen är trög!

• WimsA
    Agnes72 skrev 2009-05-04 21:16:33 följande:
    Ska jag gnälla lite till Hjärnskakning, blödning i en muskel och stukat ena foten. Men med lite liniment och värktabletter är man som ny, förutom att skallen är trög!
    Jisses!! din stackare!
  • WimsA
    Kavat skrev 2009-05-04 21:12:11 följande:
    Kolla min sojablogg.
    Tack! Har kopierat!
  • moontrip

Hej igen! Skrev en fråga här igår om vårdbidrag. Tack för alla svar! Vilken aktiv sida, hittade knappt tillbaka till min fråga...

jag har en son med pollenallergi och har kollat upp lite om vårdbidrag nu. Det är helt klart inte aktuellt för oss, så jag ska inte söka och ta tid med handläggning!

Men fy och blä för allergier. Min son har ju bara problem ett par månader varje vår, men det är kämpigt värre. Och svindyrt. Förra sommaren var vi hemma i sex veckor... det är inte så lätt utan bidrag. Idag har vi varit på akuten igen för att han inte får luft. Någon frågade om hyposensibiliserning. Vi ska utreda angående det till hösten och jag försöker läsa på så mycket som möjligt. Jag har läst en del om negativa erfarenheter så det blir ju att väga för och emot.

• Helle76

Bara att inse att Thilde inte tål sinlacen, hon var jättelös i magen och hennes eksem har blossat upp igen. Så nu blir det att ringa för att se vilka som har enagos banangröt hemma och åka och köpa på sig ett lager.

• WimsA

Vilken natt!! Vilde har kliat och kliat, och gnällt, han ser hemskt ut, kliat sönder hål på fötter, armar och bak på ryggen.
    Ska ringa läkaren nu kl 9.

• Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 08:56:05 följande:
    Vilken natt!! Vilde har kliat och kliat, och gnällt, han ser hemskt ut, kliat sönder hål på fötter, armar och bak på ryggen. Ska ringa läkaren nu kl 9.
    Stackars liten. Han har inget som du kan ge mot klådan då?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden!