• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-05-05 11:35:03 följande:
    jo, det är ju du expert på Så dumt att jag inte ringde för en mån sen när jag började undra om kallelse. Får väl skylla på att jag haft annat att tänka på!
    det försvinner lika snabbt som man kommer på det, för just när man kommer på det så är det inte telefontid!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 11:30:53 följande:
    Hemma igen, läkaren sa direkt att det var sojan. Fick nytt intyg till dagis och Vilde fick Betapred tabletter nu och sen en dos till imorgon.Jag fråga om Tavegyl och Aerius och hon sa att direkt han börja klia skulle han få Aerius och sen Tavegyl till natten, så det var ett bra tips Mama Law Jag visste inte om jag kunde blanda dom 2.
    Va skönt att få det bekräftat, och att läkaren tog det på allvar direkt. Skönt att jag inte va helt ute och cyklade och pratade i nattmössan.... hoppas han blir bra fort nu bara!!!
  • Mama Law

Nu har jag pratat med enhetschefen igen.... jag blir f*n tokig snart.... helt plötsligt ska jag få ett förslag hem, vilket de förut sagt inte längre skickades det skulle bara justeras lite först och sen skulle det skickas under veckan ... då hade jag chans att lämna synpunkter om jag tyckte att det inte stämde osv..... sen skulle det bli ett beslut under MAJ. Lär ju va inställd på att det blir 1/4 dels igen lät ju inte positivt iaf.

• WimsA

Mama Law skrev 2009-05-05 12:20:05 följande:

Nu har jag pratat med enhetschefen igen.... jag blir f*n tokig snart.... helt plötsligt ska jag få ett förslag hem, vilket de förut sagt inte längre skickades det skulle bara justeras lite först och sen skulle det skickas under veckan ... då hade jag chans att lämna synpunkter om jag tyckte att det inte stämde osv..... sen skulle det bli ett beslut under MAJ. Lär ju va inställd på att det blir 1/4 dels igen lät ju inte positivt iaf.
    Men suck!! Förstår att du blir tokig!
    Men mer än 1/4 vb ska du ha. Det är vad jag har till mina, tillsammans. Och du har mycket mer än vad jag har.
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-05 12:20:05 följande:

Bra att du ska få ett förslag, lättare att lämna synpunkter än att överklaga Har din handläggare huvudet sånär på skaft måste du få ett helt. Bara Wiking borde väl berättiga till det, fast å andra sidan borde min stora tös oxå det kan jag tycka, i alla fall 3/4. Eller?

Kunde hon inte säga vilket förslag de hade?
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-05 12:46:01 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 12:20:05 följande: Bra att du ska få ett förslag, lättare att lämna synpunkter än att överklaga Har din handläggare huvudet sånär på skaft måste du få ett helt. Bara Wiking borde väl berättiga till det, fast å andra sidan borde min stora tös oxå det kan jag tycka, i alla fall 3/4. Eller?Kunde hon inte säga vilket förslag de hade?
    Näää det får inte yttra sig om sånt. Tycker ju faktiskt att de kan maila förslaget till mig! Eller får dom inte göra så?

K Kavat fick du ditt mailat eller med snigel post?
  • mady

jag försökte få dom att skicka "journaler" via mejl men de kom med vanlig post, dock a-post. Men fattar inte varför, de skriver inte ens under sina beslut.

På ett vis vill jag att min överklagan går till länsrätten så de får se vilka extremt undermåliga utredningar de gör. Dom är SÅ noga med att utredningen fram till beslutet är väl dokumenterat!!! Nackdelen är att det kan ta tid. å andra sidan har vi fått tillbaka överklagn från läsnrätten ganska fort nu på sistone

• Kavat

Mama Law skrev 2009-05-05 12:54:11 följande:

Näää det får inte yttra sig om sånt. Tycker ju faktiskt att de kan maila förslaget till mig! Eller får dom inte göra så? K Kavat fick du ditt mailat eller med snigel post?
    Jag fick via mail.
    Och har lämnat synpunkter båda gångerna, vilket inte gav ett skit, för vi fick inte högre för det.
    Men när jag ifrågasatte hur de hade räknat och vad som hade räknats bort av alla timmar så fick jag bara till svar att "du kan överklaga, hur står i papprerna du fick hem"...
  • Kavat

WimsA,
    Skönt med bra läkare och att det gick såpass smidigt. Hoppas det lugnar sig nu för honom.

• Kavat
    Helle76 skrev 2009-05-05 07:59:56 följande:
    Bara att inse att Thilde inte tål sinlacen, hon var jättelös i magen och hennes eksem har blossat upp igen. Så nu blir det att ringa för att se vilka som har enagos banangröt hemma och åka och köpa på sig ett lager.
    Förmodligen soja där också då.
Svar på tråden Allergitråden!