• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    AmoreElin skrev 2009-05-11 20:08:18 följande:
    Vad är ett patch test??
    Det är ett lapp test där man testar olika ämnen på lappar mot ryggen. Ska sitta under några dagar därefter läsar man av det genom att se vilken reaktion det har blivit. Kavat kan förklara bättre!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-11 20:13:43 följande:

Det är ett lapp test där man testar olika ämnen på lappar mot ryggen. Ska sitta under några dagar därefter läsar man av det genom att se vilken reaktion det har blivit. Kavat kan förklara bättre!
    Kolla min sädesslagsblogg, där står om det.
  • Agnes72

Å Mama Law,
    ursäkta språket nu, men FAN vad arg och ledsen jag blir för att ni får kämpa så för att få rätt hjälp och ovanpå allt bidragen.

Hur tufft allt detta är för er och de andra i tråden, förstod jag inte förrän jag hamnade här. Ibland kan jag inte låta bli och tänka på om man skulle försöka få någon att skriva om det.
    Det är inte rätt och riktigt att man först ska bli tagen på allvar av sjukvården, sen lyckas få rätt läkare, medicin, intyg etc

Hoppas Wiking får medicinen och att den kommer att hjälpa.

• Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-11 21:07:57 följande:
    Å Mama Law,ursäkta språket nu, men FAN vad arg och ledsen jag blir för att ni får kämpa så för att få rätt hjälp och ovanpå allt bidragen.Hur tufft allt detta är för er och de andra i tråden, förstod jag inte förrän jag hamnade här. Ibland kan jag inte låta bli och tänka på om man skulle försöka få någon att skriva om det. Det är inte rätt och riktigt att man först ska bli tagen på allvar av sjukvården, sen lyckas få rätt läkare, medicin, intyg etcHoppas Wiking får medicinen och att den kommer att hjälpa.
    Jobbigast tycker jag nog det är att få allmänheten och de statliga verken som ändå har största makten att inse hur svårt det är att leva med allergier. Speciellt för små barn som inte riktigt förstår allvaret i det hela och vill vara som alla andra barn är.... Jag säger som jag sagt förr och tänker inte skämmas över att säga det, Wiking och barn med allergier öht är mer socialt handikappade än va barn med olika utvecklingsstörningar osv är.... många barn kan inte gå i affärer vara hos kompisar... periodvis blir dom ju även isolerade... medans andra barn med särskilda behov fortfarande kan röra sig fritt..... när ska FK förstå att det är mycket jobb med ett allergiskt barn och att det KOSTAR multum att inhandla mat i dagens läge inte ens mjölk är billigt längre och än dyrare med "special mjölk"..... Nä nog ska Fk få sig en omgång om det inte är rätt siffror på Vb beslutet när det kommer {#lang_emotions_wink}.
  • Agnes72

Vi var på bvc idag, vanlig koll. Sköterskan var nyfiken på hur testerna gått, berättade om resultatet av blodproverna. Hon slog fast att visade inte blodproverna något på havre och ägg, så är han heller inte allergisk. ... Ganska kul mitt i allt, hon hade en sjuksköteskeelev där. Den tjejen var inte blyg, berättade direkt om patchtester.
    Då istället skulle jag skylla mig själv, där ser jag att det är inte lönt att sticka så små barn, man kan ändå inte se något så tidigt!
    Men det var inte mitt beslut att ta blodprover, vi vill bara ha hjälp och svar.

• Agnes72

Mama Law,
    det har du rätt i!
    Fler skulle förstå den vardagen, förhoppningsvis hade kanske blivit lite lättare då.

Nu har vi inte alls i närheten som ni har det, men jag frågade vår bvc sköterska om hon vill komma hem till oss och vara med under dagen och natten, efter att vår pojke fått i sig något med havre. Förklarade för henne att jag likställer det med misshandel att ge honom havre och om hon ville vara delaktig!
    Tror att hon tycker jag har blivit galen. Men det struntar jag i!

• Summerlover

Kavat: Läste nu om patch test. Hur ska man få och vem ska man få i sjukvården att göra ett sådant på en tremånaders bebis?

Å hur ska man testa för hund?

Kram Johanna

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-11 21:14:23 följande:
    Vi var på bvc idag, vanlig koll. Sköterskan var nyfiken på hur testerna gått, berättade om resultatet av blodproverna. Hon slog fast att visade inte blodproverna något på havre och ägg, så är han heller inte allergisk. ... Ganska kul mitt i allt, hon hade en sjuksköteskeelev där. Den tjejen var inte blyg, berättade direkt om patchtester. Då istället skulle jag skylla mig själv, där ser jag att det är inte lönt att sticka så små barn, man kan ändå inte se något så tidigt! Men det var inte mitt beslut att ta blodprover, vi vill bara ha hjälp och svar.
    Lyssna inte på bvc, jag tycker som eleven för att vara helt säker gör ett patchtest för att få reda på hur det ligger till. Allergier finns även fast det inte alltid visar sig på tester. Bästa svaret är trots va alla säger att eliminera och provocera. Hoppas verkligen ni får klarhet i varför han mår dåligt!
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-11 21:18:04 följande:
    Mama Law,det har du rätt i! Fler skulle förstå den vardagen, förhoppningsvis hade kanske blivit lite lättare då.Nu har vi inte alls i närheten som ni har det, men jag frågade vår bvc sköterska om hon vill komma hem till oss och vara med under dagen och natten, efter att vår pojke fått i sig något med havre. Förklarade för henne att jag likställer det med misshandel att ge honom havre och om hon ville vara delaktig! Tror att hon tycker jag har blivit galen. Men det struntar jag i!
    Bvc ger jag inte mycket för när det gäller allergier och sjukdomar.... av erfarenhet vänder jag mig inte ens till vc längre heller med mina barn... frågade allergikonsulenten idag om det va lönt att höra av sig till vc när wiking får sin infektioner i sina eksem och hon sa vänligt men bestämt NEJ han ska träffa sin doktor och ingen annan.... känns skönt när man har stöd från sjukvården där man går nu iaf...
  • Jasusu
    Kavat skrev 2009-05-11 15:50:47 följande:
    Funderar faktiskt att köpa en Scooba nu.. Men en som skurar eller dammsuger? Behöver ju egentligen både ock... Men samtidigt måste man ju städa golven från grejer för att det ska funka.
    Åh..jaaa...en som skurar hade jag velat ha. Dammsuga orkar jag alltid,men aldrig att sedan skura.

Nu frågar jag igen...om TH..jag är lite trög haha.
    Först har du alltså fått vårdbidrag-mertid från fk,men inte för merkostnader utan det fick du istället i från TH?

Jag ska till fk imorgon och ha möte om vårdbidraget som jag ansökt om.
    Nervöst..
Svar på tråden Allergitråden!