• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-12 16:04:22 följande:
    Vad bekant det där lät, fast inte fullt så illa för min del från dagens provtagning på VC. Jag har "bara" ett blåmärke som är som 4 st 5-kronor i ena armvecket + att det är en "knöl" i storlek som en enkrona. Och det ömmar om man sträcker ut eller böjer armen. Labbteknikern som stack mig stack in nålen och det gick ju bra, men sen när hon skulle fylla provrören så vred hon på hållaren med nålen så att jag kunde känna hur spetsen av ögat på nålen rispade omring inne i blodkärlet i armen vilket gjorde rätt ont. Jag som inte brukar bry mig det minsta när jag ska stickas grimaserade en hel del del denna gång. Nästa gång som jag ska ta prov på VC ska jag tänka mig för och låta dem ta prover i vänsterarmen i fortsättningen.
    Skickar över en kram till dig med. Usch och fy. Vad tog det för tester denna gång? Akut gissar jag?
  • Jasusu

Varit på möte med handläggaren om Vb idag. Håll tummarna för mig nu!
    Jag tog upp kostnaden för rismjölk och hoppas verkligen att jag har "tur" och får det beviljat som mer kostnad.
    Hon sa att jag troligtvis får svar om ca 2 veckor...tar det med en nypa salt med tanke på hur länge andra fått vänta.

Jag tyckte det var svårt att veta om jag fått med allt...

• Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-12 16:18:33 följande:
    Skickar över en kram till dig med. Usch och fy. Vad tog det för tester denna gång? Akut gissar jag?
    Inte akut faktiskt utan bara en bra läkare som på telefon höll med mig om "allt" vad gällde de prover jag ville ha tagna och även utökade dem ytterligare lite. Så nu har jag äntligen fått ta transglutaminas istället för antigiladin som förra läkaren tog och sen div blodvärden, dels samma som tagits innan men även kolla järndepåer, B12, folsyra och lite till eftersom jag innan hade lite för få röda blodkroppar som dessutom är lite för små.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-12 16:45:45 följande:
    Kavat skrev 2009-05-12 16:18:33 följande: Inte akut faktiskt utan bara en bra läkare som på telefon höll med mig om "allt" vad gällde de prover jag ville ha tagna och även utökade dem ytterligare lite. Så nu har jag äntligen fått ta transglutaminas istället för antigiladin som förra läkaren tog och sen div blodvärden, dels samma som tagits innan men även kolla järndepåer, B12, folsyra och lite till eftersom jag innan hade lite för få röda blodkroppar som dessutom är lite för små.
    Ah, toppen! Skönt att det finns en och annan läkare som är bra och lyssnar och gör som man säger åt dem.
  • mady

tycker inte det var så jättebra hade hoppats på mer.
    Men bra att det lyftes fram det där med att röda utslag/prickar runt munnen INTE är en allergi och inget farligt. Sen var det lite konstigt att de tog ett så litet barn då de ofta inte visar på pricktest förrän de blir äldre, tösen var ju bara två...

• mady

glömde skriva att jag tycker det var otroligt korkat att ta med att hon skaffat hund trots allergi, spelar ingen roll vad hon sa. det hjälper ju knappast i samhället där vi med verkliga problem får stånga oss blodig för förståelse.

-Vadå? man kan ju ha hund fast man är allergisk....

Fram för ett program artikel om hur extremt handikappande allergier kan vara!!!

• Kavat

Ja, vad kan man säga... Bra med allergiprogram, men lite ähum, avhugget.
    Vad försvann äggallergin? Pricktestet visade inte på allergi och då var hon inte allergisk. Yeah, right. Eller hade hon inga symptom, det försvann liksom ut i luften.
    Det här gör ju inte att förståelsen för att allergierna inte visar på tester blir större i samhället...

• Mamsie
    mady skrev 2009-05-12 20:33:50 följande:
    tycker inte det var så jättebra hade hoppats på mer. Men bra att det lyftes fram det där med att röda utslag/prickar runt munnen INTE är en allergi och inget farligt. Sen var det lite konstigt att de tog ett så litet barn då de ofta inte visar på pricktest förrän de blir äldre, tösen var ju bara två...
    Instämmer!
    Ingenting om RAST- eller Patch-test.
    Symptomen listade inte förstoppning.

Men i alla fall var det jättebra att de tog upp det här och jag förstår att det inte är lätt att få med allt i en halvtimmes populärvetenskapligt program.
  • Summerlover

Tack alla för att ni orkar engagera er i mina frågor om min dotter!

Jag blir snart knäpp.....

Började ju med NAN för 1 dygn sedan, men idag har hon gallskrikit emellanåt och inte haft så lätt att komma till ro...{#lang_emotions_undecided} man vet ju varken ut eller in-

Kan det vara mjölkallergi ändå?

Har det varit det hela tiden och inte hunden, eller båda två?

Är det pollen?

Vet ni hur man testar mot pollen på så små?

Kram

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!