• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu
    Agnes72 skrev 2009-05-11 21:14:23 följande:
    Vi var på bvc idag, vanlig koll. Sköterskan var nyfiken på hur testerna gått, berättade om resultatet av blodproverna. Hon slog fast att visade inte blodproverna något på havre och ägg, så är han heller inte allergisk. ... Ganska kul mitt i allt, hon hade en sjuksköteskeelev där. Den tjejen var inte blyg, berättade direkt om patchtester. Då istället skulle jag skylla mig själv, där ser jag att det är inte lönt att sticka så små barn, man kan ändå inte se något så tidigt! Men det var inte mitt beslut att ta blodprover, vi vill bara ha hjälp och svar.
    Hehe..förlåt att jag skrattar,men detta har man hört sååå många gånger.
    BVC har i 2 års tid sagt att mitt barn inte är allergisk utan "bara" torr i huden.
    Efter pricktest och blodprov så fick jag också höra att mitt barn inte är allergisk..där med basta och fick utskrivet mildison att smörja med.

Jag blev sur och krävde remiss till NÄL som läkaren suckandes tillslut lovade att skicka...
    Där konstaterades 4 allergier,men efter att ha uteslutit och provocerat så är det nog närmare bestämt 6.

En kompis har råkat ut för liknande bemötande. Det har sats helskumma diagnoser på barnen...alla typiska symptom har ignorerats.
  • mady

Mama Law. Kan de mäta totala Ige trots allergitablett i kroppen? Iofs antihistamin påverkar ju inte blodet utan bara stillar reaktioner. 100 är högsta mätvärde vá? Är planen den att få Xolair och sedan börja hyposensa? Så är det för oss, efter 16 veckor utvärderas det hela och man ska ha fått en rejäl förbättring för att få fortsätta då den är så dyr... jag verkligen hoppas att vi får fortsätta för att se om vi kan få en rejäl förbättring. Är lite halmstrå för oss båda nu.

Skicka ett mejl när du ska till Falun nästa gång.

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-11 21:26:34 följande:
    Åh..jaaa...en som skurar hade jag velat ha. Dammsuga orkar jag alltid,men aldrig att sedan skura. Nu frågar jag igen...om TH..jag är lite trög haha. Först har du alltså fått vårdbidrag-mertid från fk,men inte för merkostnader utan det fick du istället i från TH? Jag ska till fk imorgon och ha möte om vårdbidraget som jag ansökt om. Nervöst..
    Näej... Jag får vb mertid från fk. Sen får jag en liten del för merkostnad från fk. Samma ansökan - samma pengar.

Sen dessutom så får vi ut pengar på vår försäkring på sonen hos TH och det har inget med merkostnad eller liknande att göra alls. Utan man får pengar för att han är beviljad 25% vb.

Det jag skrev tidigare idag är "överkurs", då det är pengar som jag ansåg att jag hade rätt till från TH, men som de nu i och med vårt nya vb-beslut, ett år "försent" också höll med om och betalde ut.
  • Jasusu

Aha..

Jag måste ha tolkat informationen från fk fel.
    Handläggaren skrev att man själv måste yrka på merkostnader.
    Jag trodde att min ansökan om vårdbidrag både var ansökan om mertid och merkostnader.

• Kavat
    AmoreElin skrev 2009-05-11 21:18:51 följande:
    Kavat: Läste nu om patch test. Hur ska man få och vem ska man få i sjukvården att göra ett sådant på en tremånaders bebis? Å hur ska man testa för hund? Kram Johanna
    Vart bor du? Inboxa om du inte vill skriva här.
    Om man ringer och pratar med de som gör patchtest på närmaste stället och hör vad de säger om de tycker att ni bör göra det, så är det "bara" att gå till er läkare och säga "jag har pratat med dr.x på x-sjukhuset och jag är välkommen dit för patchtest/lapptest, men du måste skriva en remiss.

Klart och tydligt. Vill han inte skriva remiss, ja då får man byta läkare.
    Vi bytte läkare 2 gånger på 6 mån. Men så hamnade vi tillslut rätt och hon vi har nu är toppen!
    A och O är ju att läkaren litar på er och ni på läkaren. Annars är det supersvårt.

Hund vet jag inte hur man testar. Inte alltid att det visar allergier på patchtest heller. Men märker ni en sådan skillnad på med och utan hund, så har ni ju "uteslutit och provocerat" och det ska ju räcka för diagnos.

Detsamma med matallergier. Har man själv listat ut vad det är och de blir bra när man utesluter och dåliga när man ger, ja, då är ju diagnosen satt och man undviker att ge det de inte tål.
  • gumma

Jag säger bara en sak strunta i bvc, ta alllergi avdeling på erat närmsta sjukhus på en gång, de kan inte neka hjälp, de kan inte kräva remiss på barn. Man får bättre vård. Stora skruttan märkte jag redan vid 3 månader att något var fel fick inte hjälp föräns hon var nästan 1 år, hade jag den kunskapen jag har idag skulle det gått mycket fortare och hon hade aldrig behövt blivit så sjuk som hon vart innan hjälpen kom.

• Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-11 21:56:22 följande:
    Aha.. Jag måste ha tolkat informationen från fk fel. Handläggaren skrev att man själv måste yrka på merkostnader. Jag trodde att min ansökan om vårdbidrag både var ansökan om mertid och merkostnader.
    Ja, vad jag tror handläggaren menar är att du måste säga att du vill ha merkostnad för:
    t.ex

risdryck
    mjölkfritt övrigt
    special mjöl utan sojasläktingar
    extra tvätt
    extra kläder - ombyte
    ev. salvor (vi får locobase repair men man måste ha läkarens ordination på papper)
    mm

Sen ska man gärna räkna ut en summa på allt, hur mycket det kostar. Ett exempel "utan sanning".
    T.ex du bakar en gång i veckan och då går det åt 1liter mjöl som kostar 20:- och då blir det 20x52 veckor= 1040 kr per år i mjölkostnad

Angående risdrycken bör man skriva jämförelse med vad mjölk och även med havredryck, så de ser att det är så mycket dyrare.
    Vi fick nämnligen inte för det för hon ansåg att de ingick i mjölkfritt, men många andra här har fått för risdryck utöver.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-11 22:03:55 följande:
    Ja, vad jag tror handläggaren menar är att du måste säga att du vill ha merkostnad för: t.ex risdryck mjölkfritt övrigt special mjöl utan sojasläktingar extra tvätt extra kläder - ombyte ev. salvor (vi får locobase repair men man måste ha läkarens ordination på papper) mm Sen ska man gärna räkna ut en summa på allt, hur mycket det kostar. Ett exempel "utan sanning". T.ex du bakar en gång i veckan och då går det åt 1liter mjöl som kostar 20:- och då blir det 20x52 veckor= 1040 kr per år i mjölkostnad Angående risdrycken bör man skriva jämförelse med vad mjölk och även med havredryck, så de ser att det är så mycket dyrare. Vi fick nämnligen inte för det för hon ansåg att de ingick i mjölkfritt, men många andra här har fått för risdryck utöver.
    Fast man kan knappast räkna med hela mjölkostnaden, utan det är merkostnaden mot vad specialmjölet/bak kostar jämfört med vad vanligt mjöl skulle kosta för motsvarande bak -- att det är mellanskillnaden som man får räkna som merkostnad.

De flesta salvor räknar FK med att man får se till att få på recept från läkaren, och då får man räkna med kostnader upp till högkostnadsskyddet. Numera finns det även möjlighet att i merkostnaderna för VB få räkna med en del andra som man inte kan få på recept ... om läkaren skriver ett intyg om att de behövs. Men går det att få dem på recept kan man bara få för kostnader upp till högkostnadsskyddet.

Runt sidan 16 i den här tråden har jag skrivit rätt utförligt om hur jag argumenterade med min handläggare för att få igenom kostnaden för rismjölk bla, och där finns även en länk till konsumentverkets beräkningar som är de som FK lägger till grund för sina beslut så det är bra att hänvisa till dem och även att det som KoV faktiskt tar som exempel är rätt orimligt låga mängder på dygnsmängder mjölkersättning, såvida man inte har ett barn som dricker välling gjord på tex Nutra morgon och kväll som man får på livsmedelsanvisning
  • Kavat
    Miralicia skrev 2009-05-11 22:39:08 följande:
    Kavat skrev 2009-05-11 22:03:55 följande: Fast man kan knappast räkna med hela mjölkostnaden, utan det är merkostnaden mot vad specialmjölet/bak kostar jämfört med vad vanligt mjöl skulle kosta för motsvarande bak -- att det är mellanskillnaden som man får räkna som merkostnad. De flesta salvor räknar FK med att man får se till att få på recept från läkaren, och då får man räkna med kostnader upp till högkostnadsskyddet. Numera finns det även möjlighet att i merkostnaderna för VB få räkna med en del andra som man inte kan få på recept ... om läkaren skriver ett intyg om att de behövs. Men går det att få dem på recept kan man bara få för kostnader upp till högkostnadsskyddet. Runt sidan 16 i den här tråden har jag skrivit rätt utförligt om hur jag argumenterade med min handläggare för att få igenom kostnaden för rismjölk bla, och där finns även en länk till konsumentverkets beräkningar som är de som FK lägger till grund för sina beslut så det är bra att hänvisa till dem och även att det som KoV faktiskt tar som exempel är rätt orimligt låga mängder på dygnsmängder mjölkersättning, såvida man inte har ett barn som dricker välling gjord på tex Nutra morgon och kväll som man får på livsmedelsanvisning
    Tur du fyller i! Sidan 16, ska försöka lägga på minnet!

Vi får för hela mjöl-kostnaden. Men eftersom man egentligen får gf mjöl på livsmedelshänvisning samt en del bröd (om man tål vetestärkelse och sojasläktingarna) och det är ju "typ gratis" och i brödet är det ju olja, jäst, sirap och ja, en massa saker som jag inte tagit upp, plus att det ska bakas, ugnen ska värmas osv. och då resonerade väl hon så att vi fick för hela mjöl-kostnaden. Inga stora pengar precis.
    Sen är de ju upp till dem att räkna bort det som de anser. Men i ansökan ska man väl skriva vad man gör av med själv, det gjorde i alla fall jag.
    I vårt fall fick vi ju t.ex inte för risdryck.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2009-05-11 22:48:35 följande:
    Tur du fyller i! Sidan 16, ska försöka lägga på minnet! Vi får för hela mjöl-kostnaden. Men eftersom man egentligen får gf mjöl på livsmedelshänvisning samt en del bröd (om man tål vetestärkelse och sojasläktingarna) och det är ju "typ gratis" och i brödet är det ju olja, jäst, sirap och ja, en massa saker som jag inte tagit upp, plus att det ska bakas, ugnen ska värmas osv. och då resonerade väl hon så att vi fick för hela mjöl-kostnaden. Inga stora pengar precis. Sen är de ju upp till dem att räkna bort det som de anser. Men i ansökan ska man väl skriva vad man gör av med själv, det gjorde i alla fall jag. I vårt fall fick vi ju t.ex inte för risdryck.
    Jag letade själv rätt på det för några dagar sen då jag fick en vb-fråga från en bekant till oss, så istället för att skriva allt igen letade jag reda på det jag redan skrivit och hänvisade dit, där av att jag hade koll på sida.

Det var ju om man ska vara väldigt petig så är det ju bara själva merkostnaden mot vanligt som "ska" räknas. Mest som förklaring om varför FK kanske inte alltid godkänner hela summan man skrivit.
    Mjölet är ju ett måste för att kunna baka och innebär en merkostnad när det krävs special, men olja, jäst, salt etc är ju sånt som man har även när man bakar vanligt, så det går ju inte att få igenom som merkostnad. Så "väljer" man att baka själv, så "sparar" man ju en del pengar på att inte köpa färdigbakat (om det finns produkter att köpa men som man inte kan få på livsmedelsanvisning) så är det ju egentligen ingen merkostnad annat än mellanskillnaden mellan specialmjöl och vanligt vetemjöl och extra el för ugnen, utan det är i så fall "främst" mertiden om det tar att baka som är värt att fokusera på om man inte har en massa andra merkostnader också så att merkostnaden för mjölet kan hjälpa till att komma upp över gränserna för merkostnader.

Hoppas att du förstår mina " " rätt.
Svar på tråden Allergitråden!