• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-11 21:49:42 följande:
    Mama Law. Kan de mäta totala Ige trots allergitablett i kroppen? Iofs antihistamin påverkar ju inte blodet utan bara stillar reaktioner. 100 är högsta mätvärde vá? Är planen den att få Xolair och sedan börja hyposensa? Så är det för oss, efter 16 veckor utvärderas det hela och man ska ha fått en rejäl förbättring för att få fortsätta då den är så dyr... jag verkligen hoppas att vi får fortsätta för att se om vi kan få en rejäl förbättring. Är lite halmstrå för oss båda nu.Skicka ett mejl när du ska till Falun nästa gång.
    Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte hur de har tänkt sen. Vet inte och har inte tagit reda på hur behandlingen går till och var när och hur ofta.... just nu tar vi alla behandlingar som går bara wiking blir bättre.

Håller alla tummar för att Xolair behandlingen gör stor skillnad för er så ni får en lugnare vardag!!!

Absolut det ska jag.

Ska väl ner till skolan en halv dag snart men kommer inte riktigt ihåg när.... men hör av mig då!!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Amulett

Sonen har plötsligt börjat ta tag i mina fingrar och drar dem till sitt öra, för att få hjälp att klia.
    Han är förkyld, så det kliar säkert av det skälet. Men jag upptäckte också att han var väldigt röd och liksom vitflagnade i ytterörat, alldeles utanför örongången.
    Vårdcentralens telefonrådgivning vill vänta och se, och vill att jag ska smörja med babyolja en stund. Det gör ju att själva flagningen försvinner (eller så är det för att det är fuktigt av oljan). Men det är fortfarande rött, och han drar fortfarande mina fingrar mot öronen.

Någon som har erfarenhet? Kan det vara eksem? Och vilken är i så fall risken att han har det även inne i örat? Märkligt i så fall att läkarna inte sett det när de kollat trumhinnorna eftersom han har haft några öroninflammationer under våren ... men jag kan inte låta bli att misstänka det ...

• mady
    Amulett skrev 2009-05-12 08:18:25 följande:
    Sonen har plötsligt börjat ta tag i mina fingrar och drar dem till sitt öra, för att få hjälp att klia.Han är förkyld, så det kliar säkert av det skälet. Men jag upptäckte också att han var väldigt röd och liksom vitflagnade i ytterörat, alldeles utanför örongången.Vårdcentralens telefonrådgivning vill vänta och se, och vill att jag ska smörja med babyolja en stund. Det gör ju att själva flagningen försvinner (eller så är det för att det är fuktigt av oljan). Men det är fortfarande rött, och han drar fortfarande mina fingrar mot öronen.Någon som har erfarenhet? Kan det vara eksem? Och vilken är i så fall risken att han har det även inne i örat? Märkligt i så fall att läkarna inte sett det när de kollat trumhinnorna eftersom han har haft några öroninflammationer under våren ... men jag kan inte låta bli att misstänka det ...
    ganska troligt att han har en infektion eller eksem i ytterörat vilket är en sak för sig har inget med allergier att göra. Se till att du får komma till en läkare så får ni sökert örondroppar typ terracortril eller liknande. Besvärligt är det, hoppas ni snart får tid.
  • Summerlover

Har gett Ebba NAN nu i ett dygn och allt verkar gå bra än så länge!! Peppar peppar!!

Jag bor i Gbg!

Kram

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Kavat

Sådär ja, nu har jag lagt till en länk i trådstarten om Vårdbidrag på s.16. Finns ju info lite varstans, men med mitt minne så har jag väl glömt om en vecka.

• mady

skit! tänk att det aldrig bara kan vara. Idag skulle jag pricktesta mig, resultatet blev som väntat. Sen bad jag att de skulle ta ett rast när jag ändå var där för jag vet ju att de vill ha det vid snack om behandling... Sagt och gjort sjuksystern han kollade med en läkare så togs provet. Jag är jättelätt stucken så även denna gång men när han tog it nålen gjorde det skitont, verkligen jätteont. Han plåstra om och jag gick, kände direkt hur onmt det gjorde och fingrarna började domna. kollade ner på armen som hade en lustig form. Armen började oxå bli marmorerad. gick tillbaka.
    -OJ, det där måste vi linda det är kärlet som spruckit du har fått ett mycket stort hematom i armen. Läkaren tittade och konstaterade det samma. kommer göra ont i några dagar, blir troligen rejält blå. Vila och håll armen högt och blir det inte bättre på några dagar så hör av dig igen... Så nu är jag lindad, värk, domnade fingrar, snacka om att det var svårt att köra bil. Mitt hus är ett bombnedslag men jag ska vila

Gnäll gnäll

• Kavat
    mady skrev 2009-05-12 15:43:54 följande:
    skit! tänk att det aldrig bara kan vara. Idag skulle jag pricktesta mig, resultatet blev som väntat. Sen bad jag att de skulle ta ett rast när jag ändå var där för jag vet ju att de vill ha det vid snack om behandling... Sagt och gjort sjuksystern han kollade med en läkare så togs provet. Jag är jättelätt stucken så även denna gång men när han tog it nålen gjorde det skitont, verkligen jätteont. Han plåstra om och jag gick, kände direkt hur onmt det gjorde och fingrarna började domna. kollade ner på armen som hade en lustig form. Armen började oxå bli marmorerad. gick tillbaka. -OJ, det där måste vi linda det är kärlet som spruckit du har fått ett mycket stort hematom i armen. Läkaren tittade och konstaterade det samma. kommer göra ont i några dagar, blir troligen rejält blå. Vila och håll armen högt och blir det inte bättre på några dagar så hör av dig igen... Så nu är jag lindad, värk, domnade fingrar, snacka om att det var svårt att köra bil. Mitt hus är ett bombnedslag men jag ska vila Gnäll gnäll
    Oj, stackarn!!! Kram!

Men hur gick pricktestet - vad är som väntat?
  • mady

Som väntat gigantiska prickar på katt, häst hund en liten reaktion mot något, tror det var något mögel men inget mot bjärk och gräns, det var bara standardpanelen med luftburna grejer.

Men äntligen att få ta allergitablett igen. har det jobbigt utan då så många av mina kollegor har pälsdjur Kul när jobbet gör en sjuk...

• Miralicia
    mady skrev 2009-05-12 15:43:54 följande:
    skit! tänk att det aldrig bara kan vara. Idag skulle jag pricktesta mig, resultatet blev som väntat. Sen bad jag att de skulle ta ett rast när jag ändå var där för jag vet ju att de vill ha det vid snack om behandling... Sagt och gjort sjuksystern han kollade med en läkare så togs provet. Jag är jättelätt stucken så även denna gång men när han tog it nålen gjorde det skitont, verkligen jätteont. Han plåstra om och jag gick, kände direkt hur onmt det gjorde och fingrarna började domna. kollade ner på armen som hade en lustig form. Armen började oxå bli marmorerad. gick tillbaka. -OJ, det där måste vi linda det är kärlet som spruckit du har fått ett mycket stort hematom i armen. Läkaren tittade och konstaterade det samma. kommer göra ont i några dagar, blir troligen rejält blå. Vila och håll armen högt och blir det inte bättre på några dagar så hör av dig igen... Så nu är jag lindad, värk, domnade fingrar, snacka om att det var svårt att köra bil. Mitt hus är ett bombnedslag men jag ska vila Gnäll gnäll
    Vad bekant det där lät, fast inte fullt så illa för min del från dagens provtagning på VC. Jag har "bara" ett blåmärke som är som 4 st 5-kronor i ena armvecket + att det är en "knöl" i storlek som en enkrona. Och det ömmar om man sträcker ut eller böjer armen. Labbteknikern som stack mig stack in nålen och det gick ju bra, men sen när hon skulle fylla provrören så vred hon på hållaren med nålen så att jag kunde känna hur spetsen av ögat på nålen rispade omring inne i blodkärlet i armen vilket gjorde rätt ont. Jag som inte brukar bry mig det minsta när jag ska stickas grimaserade en hel del del denna gång.

Nästa gång som jag ska ta prov på VC ska jag tänka mig för och låta dem ta prover i vänsterarmen i fortsättningen.
Svar på tråden Allergitråden!