• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-11 15:39:30 följande:
    Mama Law, usch, jag lider verkligen, hoppas att han blir bättre snart! Kram!En fundering bara från mig. Finns det någon anledning till att den ena handen är värre än den andra? Alltså om det skiljer mycket? Är han vänsterhänt? Kontakt med? Bara lite funderingar...
    Ja vänster handen är värre än högerhanden. Betydligt mycket värre. På höger handen är det bara nåt finger medans på vänster är det hela handen som är utsatt. Han är höger hänt, men har inte egentligen tänkt på varför det är så, bara att jag tycker det är konstigt att det bara är en hand som är utsatt.

Tänk om vi också kunde få retroaktivt från i det vi sökte sist båda är ju lika sjuka men att vi har gjort en nogrannare ansökan!!! En liten fråga. Hur mycket är det man får från TH är det samma belopp som från FK eller är det nåt annat som gäller?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • mady

Mama Law skrev 2009-05-11 11:16:07 följande:

Hej!Här har det varit en jobbig helg och framför allt natt. Har endast sovit i 2 timmar på morgongen mellan 4-6- Wiking har blivit bättre i sina eksem men nu är de sämre igen och han saknar hud på i stort sett alla fingrar på vänster hand. Har i dag fått veta att det är till 95% säkert att det blir Xolair behandling. Det som kan sätta stopp på det hela är att wiking är så liten 4år och behandlingen rekomenderas från 12 år. Men att wiking är så "sjuk" att man ev. sätter in den endå.
    Elände med hans fingrar, hoppas verkligen Xolair kan hjälpa honom. Jag vet att jag läst att den nu är godkänd för under 12 år någonstans. men när jag tittade fort hittade jag bara detta www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article422433.ece
    Min tösa bit var oxå eg. för ung men på samma premisser sattes det in på henne. Jag vet oxå för länge sen var singulair godkänt från 12, då var hon typ 2.5 och de provade ändå... Det är väl så när de inte har annat att greppa efter.

Håller en tumme för er. Hört något mer från FK?
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-11 16:35:48 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-11 11:16:07 följande: Elände med hans fingrar, hoppas verkligen Xolair kan hjälpa honom. Jag vet att jag läst att den nu är godkänd för under 12 år någonstans. men när jag tittade fort hittade jag bara detta www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article42243...Min tösa bit var oxå eg. för ung men på samma premisser sattes det in på henne. Jag vet oxå för länge sen var singulair godkänt från 12, då var hon typ 2.5 och de provade ändå... Det är väl så när de inte har annat att greppa efter.Håller en tumme för er. Hört något mer från FK?
    Tack!!!! Näää inte hört mer från Fk men beslut tas ju bara som jag förstått det tisdag-onsdag eller torsdag så denna vecka lär det väl tas på torsdag bara för att......

Vi har fått reda på att björk och pollen proverna har sjunkit rejält, men wiking är fortfarande allergisk positivt ändå att de har sjunkit. Det som är konstigt tycker jag är att Total IgE har stigit sen i juni när vi tog förra gången. Har du nån bra förklaring för det. Träffade Anna idag och berättade att jag träffat dig här!!! Hon tyckte det va bra att jag "hittat" nån med liknande problem och i samma situation!
  • mady

Underbara Anna! Men det kan väl vara så kosntigt med total Ige att även om ett ämne sjunkit ¨så har han lite på något annat, inte så det blir reaktioner men den totala mängden droppar i hinken allergi fylls på. är du med hur jag tänker? Skulle det inte kunna vara så? vad hade han på olika ämnen?

Jag tror att joline äntligen fått effekt av Xolair, för hon klarar pollen bäst av alla Sen peffar hon iofs bara ca 75% av vad hon borde trots full och mer därtill medicinerad. Andningsgymnastiken har oxå hjälpt henne tror jag.

Ska själv och pricktesta mig i morgon hade tid på torsdag men jag håller på att gå under utan medicin och jag trodde det var idag jag hade tiden så jag har varit utan tabletter i en vecka, men de var snälla och tog emot mig fast tiden är på torsdag.

Kommer du/ni få ta Xolair hos Helena?

• Kavat

Mama Law skrev 2009-05-11 16:35:17 följande:

Ja vänster handen är värre än högerhanden. Betydligt mycket värre. På höger handen är det bara nåt finger medans på vänster är det hela handen som är utsatt. Han är höger hänt, men har inte egentligen tänkt på varför det är så, bara att jag tycker det är konstigt att det bara är en hand som är utsatt. Tänk om vi också kunde få retroaktivt från i det vi sökte sist båda är ju lika sjuka men att vi har gjort en nogrannare ansökan!!! En liten fråga. Hur mycket är det man får från TH är det samma belopp som från FK eller är det nåt annat som gäller?
    Hm, ja, vi får väl ca 2000:- /mån för vb och sen tror jag det ligger på 1600:- från TH. Minns inte exakt, men på ett ungefär. Det gör en gigantskillnad när man även får på försäkringen.
    Men det komiska i det hela att allt går upp i matkostnad. Jag har inte kollat nu när jag också äter laktos och glutenfritt men innan var det för 2 vuxna och 2 barn i runda slängor ca 8000:-/mån i bara mat. Då äter vi sällan färdig mat utan lagar det mesta från grunden och oxfilé har vi heller inte råd med. Då var makens lunchlåda och så äter vi andra lunch här hemma varje dag också.
    I och med att jag försöker förenkla och laga helst bara 3 rätter per gång så äter ju vi andra dyrare också. Å andra sidan är det mycket ekologiskt eftersom inte det innehåller så mycket skit som ungarna inte tål och det är ju bra i alla fall!

Ja, anledningen att vi fick igenom det är väl att jag tjatat så förbannat från dag ett när vi fick nej och de var de som sölat så vi inte kunde få vb ändrat och fick söka på nytt. Annars hade jag ju inte sökt på nytt på bara honom. Missar ju lite att inte dottern får merkostnad för mjölk, men det är ju betydligt mindre än vad vi får från TH.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-05-11 15:50:47 följande:
    Funderar faktiskt att köpa en Scooba nu.. Men en som skurar eller dammsuger? Behöver ju egentligen både ock... Men samtidigt måste man ju städa golven från grejer för att det ska funka.
    Har ni mattor? Har en roomba som bara sugr och den fixar inte mattorna nå bra alls, de måste vi ändå dammsuga separat. Och att skura mattor är väl ingen hit
    Hade innan en som hade super-filter, tänkte det var bra i.o.m. min dammallergi. Roomba har inget bra filter - så nu känner jag av dammet när den suger och en stund efteråt.
    Facket behöver tömmas varje gång.

Jag har hört att elekrolux ska vara mycket bättre. Den är dock dubbelt så dyr.
  • Summerlover

Vad är ett Patch test????

Å hur får man igenom att de ska göra det på ens 3 månaders gamla bebis?

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • Mama Law
    mady skrev 2009-05-11 16:51:41 följande:
    Underbara Anna! Men det kan väl vara så kosntigt med total Ige att även om ett ämne sjunkit ¨så har han lite på något annat, inte så det blir reaktioner men den totala mängden droppar i hinken allergi fylls på. är du med hur jag tänker? Skulle det inte kunna vara så? vad hade han på olika ämnen?Jag tror att joline äntligen fått effekt av Xolair, för hon klarar pollen bäst av alla Sen peffar hon iofs bara ca 75% av vad hon borde trots full och mer därtill medicinerad. Andningsgymnastiken har oxå hjälpt henne tror jag.Ska själv och pricktesta mig i morgon hade tid på torsdag men jag håller på att gå under utan medicin och jag trodde det var idag jag hade tiden så jag har varit utan tabletter i en vecka, men de var snälla och tog emot mig fast tiden är på torsdag.Kommer du/ni få ta Xolair hos Helena?
    Vet inte alls vart vi kommer att få ta sprutorna. Antar att det kommer bli i falun, vilket kommer innebära massor av mer tid för att åka tur och retur falun 1-2 ggr i månaden.... suck.... Han hade över mätvärdena på björk och 96 timotej förra gången nu låg björk på 39 och timotej på 21. Han har över mätvärden på hund och hasselnöt och höga värden på alla nötter. Men det är ju någonting som har dragit i väg lite efter som totalet är höjt... kan säga att han har så här höga värden till trots för antihistamin i kroppen!

Va bra att du får göra pricktestet i morron!
  • Mama Law
    Kavat skrev 2009-05-11 17:04:40 följande:
    Hm, ja, vi får väl ca 2000:- /mån för vb och sen tror jag det ligger på 1600:- från TH. Minns inte exakt, men på ett ungefär. Det gör en gigantskillnad när man även får på försäkringen. Men det komiska i det hela att allt går upp i matkostnad. Jag har inte kollat nu när jag också äter laktos och glutenfritt men innan var det för 2 vuxna och 2 barn i runda slängor ca 8000:-/mån i bara mat. Då äter vi sällan färdig mat utan lagar det mesta från grunden och oxfilé har vi heller inte råd med. Då var makens lunchlåda och så äter vi andra lunch här hemma varje dag också.I och med att jag försöker förenkla och laga helst bara 3 rätter per gång så äter ju vi andra dyrare också. Å andra sidan är det mycket ekologiskt eftersom inte det innehåller så mycket skit som ungarna inte tål och det är ju bra i alla fall! Ja, anledningen att vi fick igenom det är väl att jag tjatat så förbannat från dag ett när vi fick nej och de var de som sölat så vi inte kunde få vb ändrat och fick söka på nytt. Annars hade jag ju inte sökt på nytt på bara honom. Missar ju lite att inte dottern får merkostnad för mjölk, men det är ju betydligt mindre än vad vi får från TH.
    Hmmm jag funderar på om man ska ta och börja skicka in lite papper redan nu trots att jag inte vet om vi får höjt Vb. Hoppas ju kunna bättra på matkontot här jag med. Här ligger det på 2 vuxna och 4a barn ca 10 000 varje månad och det gör stor skillnad om vi hade fått Vb. Här äter vi aldrig färdig mat här görs allt från grunden och vi kan ju inte göra lika för alla för det går inte för Wikings alla allergier. Så det blir minst 2 rätter oftast 3.

Oxfilé blir det bara för Wiking resten fryser vi in i portions förpackningar för vi har inte råd att mätta 6 pers på oxfile, ja inte ens wiking får det om det inte är bra pris på det. Det är så jobbigt att varje månad innan man ens kommit till mitten av månaden börja vända på varje krona som finns för att man ska få det att räcka resten av månaden vilket det ändå inte gör....... frysen börjar bli bra tom nu, ändå så är vi väldigt duktiga på att handla, stor handlar och aldrig nåt extra. Nu mer får inte barnen godis heller eftersom wiking inte kan äta.... så det blir ju nån krona extra men det räcker inte ändå.
Svar på tråden Allergitråden!