• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Agnes72

Vilken otur ni har som blivit "felstuckna". Aj aj
    Hoppas det snarast blir bättre.

Nej jag är bränd på bvc sen dem missade att vår son hade torticollis. Vi går bara på vanliga kontroller, vikt och längd. Men blir ändå irriterad på henne. Hon behöver inte uttala sig, vi är remitterade till barnsjukhuset och pratar med dem, även om det går trögt.

• Agnes72

AmoreElin,
    mitt minne är dåligt, provade ni mjölkfri ersättning, typ nutramigen? Om, hur gick det då?

Vår läkare påstår att barn under ett år mycket sällan reagerar på pollen. Men jag vet inte.
    Hunden, ser hon irriterad ut i ögonen? Har för mig att allergier mot djur ofta visar sig på ögon, snuva, andning.

• mady

hur gammal var tösen? Alltså små barn kan ju till och från skrika jämt och ha riktiga trubbel med magen utan allergier, tyvärr...

pollen brukar de väl säga att tidiga debuterar tredje våren. Min ena dotter var dryga ett, så hennes andra vår och det är extremt...

Hoppas allt löser sig och sen är det ju så att stressar du och är orolig så känner ditt knyte av det så kopiöst och blir ledsen, gråter osv. nu säger jag inte att det är så men det kan vara så.

Lycka till!

• Jasusu
    mady skrev 2009-05-12 20:33:50 följande:
    tycker inte det var så jättebra hade hoppats på mer.Men bra att det lyftes fram det där med att röda utslag/prickar runt munnen INTE är en allergi och inget farligt. Sen var det lite konstigt att de tog ett så litet barn då de ofta inte visar på pricktest förrän de blir äldre, tösen var ju bara två...
    Men vadå?
    Är röda utslag runt munnen inte symptom på allergi?
    När vi lade om kosten så försvann de röda utslagen,men kommer tillbaka om han fått i sig nått han inte ska
  • Summerlover

Ebba är 3mån.

När hunden var hemma fick hon rinnande ögon, verkade klia i halsen, och täppt i näsan. Testade 3ggr samma sak varje gång.

Men nu tycker dom då eftersom hon har testats för hund 3ggr och det ej gett utslag att vi kan ta hem honom. Men vi e tveksamma!

Sen åt hon Nutramigen i ca.1,5v och hon spydde mkt men annars inget annat.
    De var dom på sjukhuset som sa att vi skulle ge henne det för säkerhetsskull men hon har ej visat ngt på pricktester 3ggr där heller och dom på barnmedicin tyckte vi kunde börja med NAN igen.

{#lang_emotions_undecided}

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
  • mady

en överkänslighet mot ett ämne har inte med allergier att göra. kan vara irriterande men det är inte farligt att äta ex tomat även om du får prickar. Du triggar inte igång en allergi med det sen är det klart att det inte är så kul.

Som en läkare en gång beskrev för mig att röda prickar är bara en halv reaktion

• mady
    AmoreElin skrev 2009-05-12 21:21:24 följande:
    Ebba är 3mån.När hunden var hemma fick hon rinnande ögon, verkade klia i halsen, och täppt i näsan. Testade 3ggr samma sak varje gång.Men nu tycker dom då eftersom hon har testats för hund 3ggr och det ej gett utslag att vi kan ta hem honom. Men vi e tveksamma!Sen åt hon Nutramigen i ca.1,5v och hon spydde mkt men annars inget annat.De var dom på sjukhuset som sa att vi skulle ge henne det för säkerhetsskull men hon har ej visat ngt på pricktester 3ggr där heller och dom på barnmedicin tyckte vi kunde börja med NAN igen.
    pricktester är som sagt ingen 100%ig vetenskap och främst så reagerar mycket små barn sällan på en pricltest. har ni sett det ni gjort med hunden skulle jag INTE ta hem den igen.
  • Jasusu
    mady skrev 2009-05-12 21:22:57 följande:
    en överkänslighet mot ett ämne har inte med allergier att göra. kan vara irriterande men det är inte farligt att äta ex tomat även om du får prickar. Du triggar inte igång en allergi med det sen är det klart att det inte är så kul.Som en läkare en gång beskrev för mig att röda prickar är bara en halv reaktion
    Fast om prickarna försvinner eller tillkommer samtigt som de andra symptomen så kan väl även det vara ett symptom?
  • mady

är dom en del av en annan reaktion så är det så. jag pratar om bara prickar.

• Summerlover

Å ögonen rinner på henne också ska jag tillägga!!!

(¯`°?.¸ÄLSKAR MINA DÖTTRAR¸.?°´¯)
Svar på tråden Allergitråden!