• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (moi)
    Anonym skrev 2009-03-30 17:27:03 följande:
    Det finns väldigt strikta regler för avsked i Sverige. Först ska du få varningar av din chef som du också ska få skriftligt. Om du ändå inte skärper dig så kan du bli avskedad. Detta låter inte som ett giltigt avsked. Att du varit sjuk är inte en giltig grund för avsked. Om jag vore dig skulle jag ringa kommunen i morgon och prata med dem, ring också facket (om du är medlem).
    Såna strikta regler gäller inte för personliga assistenter. Brukaren har rätt att avskeda utan någon som helst förvarning.
  • Anonym

Lagen om anställningsskydd gäller för ALLA arbetsgivare i Sverige, oavsett om de har ett handikapp eller inte.
    En brukare kan avsäga sig just den assistenten men har man avtal med en kommun så får kommunen antingen omplacera personen eller säga upp på grund av arbetsbrist och då har man ändå uppsägningstid.

Anonym (moi) skrev 2009-03-30 17:31:57 följande:

Såna strikta regler gäller inte för personliga assistenter. Brukaren har rätt att avskeda utan någon som helst förvarning.
  • Anonym (uppsagd)

så då ska kommunen ge mej nytt jobb eller säga upp mej?
    Ja jag är med i facket.
    Min chef går ej o tala med då hon o jag ligger i konflikt....
    Ska ringa facket imorn är med i komunal.

• Kyltsi

Ring facket. Din brukare kan inte säga upp dig, du är anställd av kommunen, inte brukaren.

• jayne doe

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 17:43:21 följande:

så då ska kommunen ge mej nytt jobb eller säga upp mej? Ja jag är med i facket. Min chef går ej o tala med då hon o jag ligger i konflikt.... Ska ringa facket imorn är med i komunal.
    Precis. Antingen får du en ny brukare eller så blir du uppsagd pga arbetsbrist. Då har du en månadsuppsägningstid.
  • Anonym

Jag kan förstå brukaren för det är ett jäkla meck om assistenten är sjuk ofta och det är någon annan som ska gå brukaren till handa, den personen är inte van, osv...

Klart man kan bli sjuk men är man sjuklig kanske man ska ha ett jobb där inte en funktionshindrad person är beroende av att man kommer som i fallet personlig assistent.

• Kyltsi

så då ska kommunen ge mej nytt jobb eller säga upp mej?
    Ja, så ligger det till.
  • Anonym (uppsagd)

jag har ställt upp både på fritiden o på jobbet o detta är tacken!!
    Vi fick en ny chef o hon har varit såååå vänlig o berättat hur mkt det kostar för henne med alla vik osv..hör till saken att det finns en annan som varit sjuk lika mkt som jag...MEN hon har kallat det för vab...då är det giltiligt.

Hoppas det finns nån vänlig själ som anställer mej då .....hua..hur gör man med semestern?

• Diva

jayne doe skrev 2009-03-30 17:47:04 följande:

Precis. Antingen får du en ny brukare eller så blir du uppsagd pga arbetsbrist. Då har du en månadsuppsägningstid.
    Plus att du har rätt till återanställning om de får behov inom 9 månader. Ring din arbetsgivare bums.
  • Anonym (HÖKen)

Om du går under HÖK-avtalet (vilket så gott som alla kommunalt anställda PA gör, förutom den lilla skaran som går på PAN-avtal), så ska kommunen försöka omplacera dig. Går inte det, så får du gå p.g.a. arbetsbrist.

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent