Men hallå! Maria 35 år som har ett fysiskt handikapp från en stroke, du kallar henne för "brukare" är det inte att avpersonifiera henne och likställa med Kalle 48 år och autistisk med parkinsons sjukdom som har ett helt annat scenario? Jag är inte säker på att Maria gillar det.
Maria vill inte heller ha med sig olika personer inne på toaletten för hon tycker att hennes könsorgan är jätteprivat. Maria är helt klar i huvudet även om hennes kropp inte fungerar likadant som det gjorde för ett år sedan. Maria har inte glömt sitt liv, hon är ingen grönsak fastän hennes kropp inte fungerar som hon vill. Hon vill inte ha en vårdare som är sjukskriven titt som tätt, hon vill inte släppa in massor med okända människor i sitt liv, vill du?
Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 18:53:28 följande:
Det heter brukare - och personlig assistent ABSOLUT INTE vårdare!!! Att kalla det för vårdare, är verkligen att avpersonifiera en brukare! Jag har träffat väldigt många brukare, både i mitt yrkesliv, men även privat och alla jag träffat på, tycker att brukare är det "minst dåliga namnet". De är ju inte kunder, klienter, chefer etc - de är brukare. Och självklart har brukare personligheter, känslor etc.