• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym

Det bästa du kan göra är att ringa till någon personalansvarig på personalavdelningen inom kommunen. De kan allt vad gäller LAS regler/övertalighet/uppsägning. Kan även kolla med facket för att säkerställa att allt gått rätt till.

• aggexa

Först vill jag säga att jag ogillar ordet "brukare", det handlar om människor som behöver assistans i sin tillvaro och den kan vara väldigt intim och privat avslöjande, dessa människor har också behov av personlig integritet och att hela tiden få vikarier när ordinarie är sjukskriven är ingen optimal situation för dem. De är alltså inte bara brukare utan har normala mänskliga rättigheter.

Du har inte fungerat bra för denna person då du ofta försatt personen att tvingats ta hjälp av nya vikarier i din frånvaro. Att vara personlig assistent kräver att bygga upp förtroenden och att vara kontinuerlig, jag har skummat genom tråden och det du skrivit, du har varit oregelbunden och opålitlig. Jag förstår att denna personen inte vill ha dig längre som assistent.

Dock kvarstår, du är tillsvidareanställd av kommunen, det är lika med fast anställning, under förutsättning att du inte missköter ditt arbete så har de inte rätt att sparka dig oavsett vilken assistent denna person känner förtroende till.

Har du skött alla dina kort så kan de inte sparka dig trots att du har dålig personkemi med en person. Men är du ofta avvikande av olika sjukdomsskäl så kanske en sjukdomsutredning skall göras på dig.

Du har ju varit i kontakt med facket, de borde känna till dessa regler.
    Hoppas det går bra för dig, både du och de funktionshindrade har rättigheter.

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 17:02:11 följande:

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej... Är det någon här som vet som kommer att hända nu? Hon har kommunen inget privat bolag... Snälla skriv om du vet nåt... TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19 Har haft heltidsanställning o tillsvidare... TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54 Har glömt skriva att jag e gammal..45år...
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-04-14 18:28:20 följande:
    Först vill jag säga att jag ogillar ordet "brukare",
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 17:02:11 följande:
    Jaha men nu råkar det vara så att det heter brukare,ts kan ju inte gärna skriva namn då hon bryter på tystnadsplikten då
  • aggexa

Jag var inte ute efter namn, mitt ogillande handlar om avpersonifieringen av verkliga personer som behöver assistans. Brukare låter för mig som en anonymiserad parasit, en "fästing" som förbrukar andras energier och tär på ekonomin.
    Ska de ställa sig upp och bekänna "-Ja jag är en "brukare""?
    Vi betalar skatt för att människor med särskilda behov ska tas om hand på rätt sätt, oavsett om de är småbarn, äldre barn, vuxna eller gamlingar. Det handlar om humanvård och när det gäller personer med särskilda behov så ska vården ske med respekt. De ska inte behöva kissa eller skita inför okända människor bland annat. De ska inte behöva blotta problem för vem som helst. En vårdare som ofta är sjuk ska inte behöva ta hand om personer där det förorsakas integritetsmässiga problem för den personen som behöver assistans.

Anonym skrev 2009-04-14 18:35:56 följande:
    Jaha men nu råkar det vara så att det heter brukare,ts kan ju inte gärna skriva namn då hon bryter på tystnadsplikten då
  • aggexa

Glöm inte heller att en del av dessa som du vill kalla för "brukare" är personer som blivit skadade inom den svenska sjukvården, det handlar om behandlingsskador, alla dessa är tyvärr inte åtalbara så att man själv kan finansiera privatsjukvård. Detta hände även min älskade pappa och jag skjuter ragg om någon dristar sig till att kalla honom för brukare.

Anonym skrev 2009-04-14 18:35:56 följande:
  • Anonym (HÖKen)
    aggexa skrev 2009-04-14 18:48:06 följande:
    Jag var inte ute efter namn, mitt ogillande handlar om avpersonifieringen av verkliga personer som behöver assistans. Brukare låter för mig som en anonymiserad parasit, en "fästing" som förbrukar andras energier och tär på ekonomin.Ska de ställa sig upp och bekänna "-Ja jag är en "brukare""?Vi betalar skatt för att människor med särskilda behov ska tas om hand på rätt sätt, oavsett om de är småbarn, äldre barn, vuxna eller gamlingar. Det handlar om humanvård och när det gäller personer med särskilda behov så ska vården ske med respekt. De ska inte behöva kissa eller skita inför okända människor bland annat. De ska inte behöva blotta problem för vem som helst. En vårdare som ofta är sjuk ska inte behöva ta hand om personer där det förorsakas integritetsmässiga problem för den personen som behöver assistans.
    Det heter brukare - och personlig assistent ABSOLUT INTE vårdare!!! Att kalla det för vårdare, är verkligen att avpersonifiera en brukare! Jag har träffat väldigt många brukare, både i mitt yrkesliv, men även privat och alla jag träffat på, tycker att brukare är det "minst dåliga namnet". De är ju inte kunder, klienter, chefer etc - de är brukare. Och självklart har brukare personligheter, känslor etc.
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-04-14 18:51:01 följande:
    Glöm inte heller att en del av dessa som du vill kalla för "brukare" är personer som blivit skadade inom den svenska sjukvården, det handlar om behandlingsskador, alla dessa är tyvärr inte åtalbara så att man själv kan finansiera privatsjukvård. Detta hände även min älskade pappa och jag skjuter ragg om någon dristar sig till att kalla honom för brukare.
    Nu är det ju inte så att det är ett namn jag har kommit på utan det heter BRUKARE get over it
  • aggexa

Men hallå! Maria 35 år som har ett fysiskt handikapp från en stroke, du kallar henne för "brukare" är det inte att avpersonifiera henne och likställa med Kalle 48 år och autistisk med parkinsons sjukdom som har ett helt annat scenario? Jag är inte säker på att Maria gillar det.
    Maria vill inte heller ha med sig olika personer inne på toaletten för hon tycker att hennes könsorgan är jätteprivat. Maria är helt klar i huvudet även om hennes kropp inte fungerar likadant som det gjorde för ett år sedan. Maria har inte glömt sitt liv, hon är ingen grönsak fastän hennes kropp inte fungerar som hon vill. Hon vill inte ha en vårdare som är sjukskriven titt som tätt, hon vill inte släppa in massor med okända människor i sitt liv, vill du?

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 18:53:28 följande:

Det heter brukare - och personlig assistent ABSOLUT INTE vårdare!!! Att kalla det för vårdare, är verkligen att avpersonifiera en brukare! Jag har träffat väldigt många brukare, både i mitt yrkesliv, men även privat och alla jag träffat på, tycker att brukare är det "minst dåliga namnet". De är ju inte kunder, klienter, chefer etc - de är brukare. Och självklart har brukare personligheter, känslor etc.
  • Trixi8
    aggexa skrev 2009-04-14 19:11:05 följande:
    Men hallå! Maria 35 år som har ett fysiskt handikapp från en stroke, du kallar henne för "brukare" är det inte att avpersonifiera henne och likställa med Kalle 48 år och autistisk med parkinsons sjukdom som har ett helt annat scenario? Jag är inte säker på att Maria gillar det. Maria vill inte heller ha med sig olika personer inne på toaletten för hon tycker att hennes könsorgan är jätteprivat. Maria är helt klar i huvudet även om hennes kropp inte fungerar likadant som det gjorde för ett år sedan. Maria har inte glömt sitt liv, hon är ingen grönsak fastän hennes kropp inte fungerar som hon vill. Hon vill inte ha en vårdare som är sjukskriven titt som tätt, hon vill inte släppa in massor med okända människor i sitt liv, vill du? Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 18:53:28 följande:
    Men snälla, det heter "brukare"! That´s it! Inget att gorma om!
  • Anonym (HÖKen)
    aggexa skrev 2009-04-14 19:11:05 följande:
    Men hallå! Maria 35 år som har ett fysiskt handikapp från en stroke, du kallar henne för "brukare" är det inte att avpersonifiera henne och likställa med Kalle 48 år och autistisk med parkinsons sjukdom som har ett helt annat scenario? Jag är inte säker på att Maria gillar det. Maria vill inte heller ha med sig olika personer inne på toaletten för hon tycker att hennes könsorgan är jätteprivat. Maria är helt klar i huvudet även om hennes kropp inte fungerar likadant som det gjorde för ett år sedan. Maria har inte glömt sitt liv, hon är ingen grönsak fastän hennes kropp inte fungerar som hon vill. Hon vill inte ha en vårdare som är sjukskriven titt som tätt, hon vill inte släppa in massor med okända människor i sitt liv, vill du?Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 18:53:28 följande:
    Jag har redan skrivit vad jag anser om ordet brukare - och om ordet vårdare. Det är du som stigmatiserar ordet brukare, inte jag. Vad tycker du att det ska heta istället? Kund (som på ICA), klient (som hos ett byggföretag), vårdtagare (som inom långvården), kompis?
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent