• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (uppsagd)

har ringt facket nu..de ska ringa tillbaka...gu va jobbigt det är att vänta...

• joh99

Är det inte så att brukaren har rätt att bestämma vilka som jobbar hos honom/henne och att du därför inte kan fortsätta hos samma brukare. Du är anställd av kommunen och därför kommer kommunen omplacera dig hos en annan brukare??

• Trixi8
    Anonym skrev 2009-03-30 17:06:14 följande:
    Har du blivit avskedad eller uppsagd?Om du blivit uppsagd (på grund av arbetsbrist eller andra faktorer) så kan du få A-kassa precis som om ditt kontrakt gått ut, med 7 dagars karens efter att du skrivit in dig hos AF.Om du blivit avskedad (alltså på grund av något du själv gjort) så kan du få upp till 3 månaders karens på A-kassan om det vill sig illa. Om du inte är med i A-kassan får du söka socialbidrag efter att din uppsägningstid gått ut.
    avskeddad och uppsagt (nästa samma) ger samma karens hos a.-kassan.
  • danitra
    Trixi8 skrev 2009-03-31 16:39:05 följande:
    avskeddad och uppsagt (nästa samma) ger samma karens hos a.-kassan.
    Ja, det är väl bara om man själv har sagt upp sig som karensen förändras?
  • Trixi8
    danitra skrev 2009-03-31 16:43:27 följande:
    Ja, det är väl bara om man själv har sagt upp sig som karensen förändras?
    ja
  • Anonym

En brukare kan säga upp en assistent på grund av "personliga skäl". Det är en otrygghet som dessvärre leder till flera godtyckliga uppsägningar och väldigt liten anställningstrygghet för assistenter. Jag har till exempel blivit förfrågad om att utföra en sexuell tjänst gentemot en brukare, med förtäckt hot om uppsägning om jag inte gjorde det. Och jo, jag blev uppsagd kort efter att ha sagt nej. Dessa "personliga skäl" ska vara motiverade, och arbetstagaren måste ha getts en möjlighet att komma tillrätta med situationen.

Att bli uppsagd för att man "är sjuk för mycket" är INTE en giltig anledning till uppsägning.

• Anonym (uppsagd)

nu har jag talat med facket..tyvärr är det en mkt liten kommun så nytt jobb blir svårt...
    1 mån uppsägning gäller...
    har ej fått några papper osv ännu men det ska koma..mår skit..
    men e ändå glad över att ha komit därifrån..har lagt nersåå mkt av min tid både på jobbet o i mitt privatliv o vad fick jag för det??
    vill ej vara kvar på tt ställe där jag ej e upskattad för det jag gjort...

• Anonym (M)

hoppas du får ett nytt jobb hos någon vettig brukare, som inser att det är mänskligt att bli sjuk!

• Anonym (HÖKen)
    Anonym skrev 2009-03-31 22:25:35 följande:
    En brukare kan säga upp en assistent på grund av "personliga skäl". Det är en otrygghet som dessvärre leder till flera godtyckliga uppsägningar och väldigt liten anställningstrygghet för assistenter. Jag har till exempel blivit förfrågad om att utföra en sexuell tjänst gentemot en brukare, med förtäckt hot om uppsägning om jag inte gjorde det. Och jo, jag blev uppsagd kort efter att ha sagt nej. Dessa "personliga skäl" ska vara motiverade, och arbetstagaren måste ha getts en möjlighet att komma tillrätta med situationen.Att bli uppsagd för att man "är sjuk för mycket" är INTE en giltig anledning till uppsägning.
    Ja, brukaren kan säga upp en PA - om PA är anställd av brukaren (i egen regi). Men som jag tidigare skrivit, så kan kommunen åberopa arbetsbrist.
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent