• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (mmm)

En personlig assistent har väldigt sällan en fast anställning. Jag som är förälder och assistent till mitt barn har inte ens fast anställning. Och den enda som kan avskeda mig är jag själv eller min man. PAN-anställd kan man väl bara bli om man sköter brukaren i sitt eget hem som i vårat fall. Annars är man HÖK-anställd.

Jag kan förstå om du är ofta sjuk men annars låter det mer som om dom har andra skäl till uppsägningen. Sedan om det är befogat eller inte, det är en annan sak.

Vad betyder ÖLI?

• Anonym

ja jag hade samma ...blev uppsagd för jag hade barn...precis så sa dom. Nej det är inget gilltigt skäl men som personlig assistent har du inga rättigheter. Dom skulle ju aldrig säga att det va pga av det jag blev uppsagd till någon annan utan sagt "personliga skäl" även om jag var en skit bra assistent om jag får säga d själv

• Anonym

ÖLI betyder övre luftvägs infektion.

• Anonym (pers ass)

Jag är per ass, kommunalanställd. Skulle min brukare inte vilja ha kvar mig får jag gå från denne direkt men jag blir då övertalig och min chef placerar mig ngn annanstans. Jag har en tillsvidare anställning, det är väl det närmsta fast anställning man kan komma.

• Anonym (Uska)

Jag hade nog blivit sparkad om jag kommit till jobb med vinterkräksjuka. Om jag kommit till jobb med ÖLI så hade jag med all säkerhet blivit hemskickad. Nä , skämt åsido hade inte blivit sparkad, men hur human är man om man jobbar när man är sjuk, o hur mkt presterar man? Jag arbetar på sjukhus och skulle inte vilja gå dit o med vilje smitta mina patienter....

• Anonym (pers ass)

Min brukare är jättekänslig så vi FÅR inte komma dit om vi är småkrassliga, än mindre med vinterkräksjuka...

• Anonym (uppsagd)

jag ansåg att jag ej ville smitta ner henne.hade feber från o till i5v..men jobba ska man tydligen iaf....

Vill TACKA alla ER sm skriver i tråden behöver verklign någon att tala med...
    mår somsagt inte alls bra idag.

Känner samtidigt att är jag ej önskad är det nu det bästa som skett...vem vill gå kvar på ett jobb o ej vara önskvärd?

Ångrar däremot all tid o energi jag lagt ner då det visade sej inte vara rätt....

• Anonym (Q)

Har varit PA i många år. Såklart varierar jobbet och villkoren väldigt mycket beroende på vem man jobbar hos, det kan vara pest eller fest.
    Hos en brukare fick vi inte vara hemma för småsaker typ förkylning vilket resulterade i att folk kom dit med nya förkylningar hela tiden och man var ständigt förkyld.
    Jobba skulle man göra fast man hade läkarintyg på att man skulle vara hemma och vila, om man ville behålla jobbet.
    Personer med barn fick inte anställning (går ju inte att ha folk som vabbar) och blev man gravid blev man uppsagd av "personliga skäl".
    Man skulle finnas tillgänglig via telefon dygnet runt (såklart utan ersättning).
    PA har ingen anställningstrygghet alls och jag tycker lönen är alldeles för låg med tanke på att man går in i jobbet med hela sin själ och inte ens får 100% OB för att jobba julafton osv.

Se detta som en nystart i livet TS, tänk vad mycket möjligheter du har nu istället *kram*

• Anonym (uppsagd)

Det verkar vara ett väldigt svårt jobb detta som pers ass..
    Jag var väldigt dum o naiv när jag gav mej in i detta trodde det skulle räcka långt med att vara medmänniska o agera logiskt...med vissa ramar osv så klart...men..så är tydligen ej fallet..
    Hur har du gått vidare??jobbar du kvar eller vad gör du nu?

Anonym (Q) skrev 2009-04-01 18:24:59 följande:

Har varit PA i många år. Såklart varierar jobbet och villkoren väldigt mycket beroende på vem man jobbar hos, det kan vara pest eller fest.Hos en brukare fick vi inte vara hemma för småsaker typ förkylning vilket resulterade i att folk kom dit med nya förkylningar hela tiden och man var ständigt förkyld. Jobba skulle man göra fast man hade läkarintyg på att man skulle vara hemma och vila, om man ville behålla jobbet. Personer med barn fick inte anställning (går ju inte att ha folk som vabbar) och blev man gravid blev man uppsagd av "personliga skäl". Man skulle finnas tillgänglig via telefon dygnet runt (såklart utan ersättning). PA har ingen anställningstrygghet alls och jag tycker lönen är alldeles för låg med tanke på att man går in i jobbet med hela sin själ och inte ens får 100% OB för att jobba julafton osv.Se detta som en nystart i livet TS, tänk vad mycket möjligheter du har nu istället *kram*
  • Anonym (HÖKen)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-01 16:15:51 följande:

En personlig assistent har väldigt sällan en fast anställning. Jag som är förälder och assistent till mitt barn har inte ens fast anställning. Och den enda som kan avskeda mig är jag själv eller min man. PAN-anställd kan man väl bara bli om man sköter brukaren i sitt eget hem som i vårat fall. Annars är man HÖK-anställd.Jag kan förstå om du är ofta sjuk men annars låter det mer som om dom har andra skäl till uppsägningen. Sedan om det är befogat eller inte, det är en annan sak. Vad betyder ÖLI?
    Fel - alla PA jag känner har tillsvidareanställningar - men så jobbar de kommunalt.

Fel - man kan bli PAN-anställd även om man inte bor med brukaren.
Svar på tråden uppsagd som personlig assistent