• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (uppsagd)

ja så då blir jag utan jobb om det är så.

• Anonym (M)

sök nån rolig utbildning. är ju perfekt nu.. med alla kriser. sen när du är färdig är det förhoppningsvis över :) sista ansökningsdag 15e april till högskolorna! *bara ett tips*

• Anna Paulita

Håller med tidigare skribent, sök utbildningar. Både universitet, högskolor och KY. Passa på, du har inget att förlora!

• Anonym

Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 19:26:55 följande:

har varit hemma 1 v för vinterkräk o 3 v för ÖLIA
    alltså så har du varit sjuk i en månad!! Då hadde jag också sagt ifrån om jag var din brukare!
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-04-01 08:10:43 följande:
    Anonym (uppsagd) skrev 2009-03-30 19:26:55 följande:

alltså så har du varit sjuk i en månad!! Då hadde jag också sagt ifrån om jag var din brukare!
    är väl bättre det, sjuk i en sträck.. bara att ta en in vikarie? lite svårare med folk som är sjuka en dag hit och en dag dit med kort varsel.. sjuk blir alla.. eller skulle TS jobba med vinterkräksjuka och ÖLI? Finns inga superhumans.. som aldrig är sjuka..
  • Diva
    Anonym skrev 2009-03-31 22:25:35 följande:
    En brukare kan säga upp en assistent på grund av "personliga skäl". Det är en otrygghet som dessvärre leder till flera godtyckliga uppsägningar och väldigt liten anställningstrygghet för assistenter. Jag har till exempel blivit förfrågad om att utföra en sexuell tjänst gentemot en brukare, med förtäckt hot om uppsägning om jag inte gjorde det. Och jo, jag blev uppsagd kort efter att ha sagt nej. Dessa "personliga skäl" ska vara motiverade, och arbetstagaren måste ha getts en möjlighet att komma tillrätta med situationen.Att bli uppsagd för att man "är sjuk för mycket" är INTE en giltig anledning till uppsägning.
    Oj, det trodde jag aldrig! Med den oerhört låga anställningstryggheten ska ni ta mig tusan ha BRA mycket mer betalt! :(
  • Anonym

Anonym (M) skrev 2009-04-01 09:45:08 följande:
    [citat]
    är väl bättre det, sjuk i en sträck.. bara att ta en in vikarie? lite svårare med folk som är sjuka en dag hit och en dag dit med kort varsel.. sjuk blir alla.. eller skulle TS jobba med vinterkräksjuka och ÖLI? Finns inga superhumans.. som aldrig är sjuka..
    [/ci

Visst det finns inga supermänniskor. MEN vissa är sjukare än andra. Och är man sjuk ofta och länge så blir det svårt för dom andra man jobbar med att ev hitta ersättare.Senast jag var sjuk(så jag var tvungen att vara hemma från jobbet) var flera år sedan.

Självklart kan det hända mig också att jag blir sjuk under en lång tid. Men då skulle jag ha förståelse för min brukare(om jag jobbade med människor) att hon/han skulle vilja byta ut mig.

Så jag skulle också bli irriterad på en som var sjuk en månad i sträck. Självklart kan man ha otur men man måste ju se det från brukarens sida också.

Behöver man en personlig assistent så vill man ju ha en och samma då man ofta behöver ha hjälp med väldigt privata saker som duch och toabesök. Och jag skulle då inte vilja ha en massa vikarier hela tiden bara för att den ordinarie assistenten jag har är sjuk igen!

Och nu har brukaren tydligen rätten att avskeda sin assistent. Så då gör hon det. Självklart ska hon ha en assistent hon trivs med. Sen är det ju väldigt tråkigt för ts att bli utan jobb.

• Anonym

Men sjukdom är faktiskt inte en giltig anledning till uppsägning.

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2009-04-01 11:53:43 följande:
    Anonym (M) skrev 2009-04-01 09:45:08 följande:[citat]är väl bättre det, sjuk i en sträck.. bara att ta en in vikarie? lite svårare med folk som är sjuka en dag hit och en dag dit med kort varsel.. sjuk blir alla.. eller skulle TS jobba med vinterkräksjuka och ÖLI? Finns inga superhumans.. som aldrig är sjuka..[/ciVisst det finns inga supermänniskor. MEN vissa är sjukare än andra. Och är man sjuk ofta och länge så blir det svårt för dom andra man jobbar med att ev hitta ersättare.Senast jag var sjuk(så jag var tvungen att vara hemma från jobbet) var flera år sedan. Självklart kan det hända mig också att jag blir sjuk under en lång tid. Men då skulle jag ha förståelse för min brukare(om jag jobbade med människor) att hon/han skulle vilja byta ut mig.Så jag skulle också bli irriterad på en som var sjuk en månad i sträck. Självklart kan man ha otur men man måste ju se det från brukarens sida också.Behöver man en personlig assistent så vill man ju ha en och samma då man ofta behöver ha hjälp med väldigt privata saker som duch och toabesök. Och jag skulle då inte vilja ha en massa vikarier hela tiden bara för att den ordinarie assistenten jag har är sjuk igen!Och nu har brukaren tydligen rätten att avskeda sin assistent. Så då gör hon det. Självklart ska hon ha en assistent hon trivs med. Sen är det ju väldigt tråkigt för ts att bli utan jobb.
    ja självklart är det ett problem.. men är en personal sjuk.. vabbar.. typ 30 dagar utspritt om året.. så tycker jag det är ett större problem.. än sjuk en månad (då har man väl sjukskrivning?) och kan anlita en vikarie den tiden.. ist för en hit och en dit hela tiden.
    men helheten är väl viktigast.. om man är sjuk upprepade gånger eller om det är få tillfällen. en månad tycker jag inte låter så mycket.. om det är en person som aldrig är sjuk annars.

men om TS inte är sjuk annars, men nu råkade bli sjuk den här perioden.. så tycker jag det verkar som brukaren har någon annan bakomliggande orsak.. som denne inte vill säga till TS.

om jag vore TS, hade lagt ner massa energi och tid på även fritiden för den här brukaren, sen bara får sparken av henne så skulle jag ta ett litet samtal med brukaren. fråga vad det är egentligen som stör? annars hade jag gått och grubblat på det.. be brukaren lägga korten på bordet, så att man kan släppa det och gå vidare sen.
    men om TS är sjuk lite då och då och helhetbilden är att hon är borta ofta.. så kanske man kan förstå brukaren, men eftersom TS fått en tillsvidareanställning så borde ju brukaren tyckt det varit okej att ha TS där. finns det verkligen ingen personlig konflikt nånstans? hmm..
  • Anonym (uppsagd)

har nu framkommit att övrig personal OCH min arb ledare varit med o påverkat...
    orakr ej mer nu..
    mår jättejättedåligt idag.

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent