• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (uppsagd)

tycker det är helt underbart att en person som inte ens har en presentation här på sidan kommer in här i tråden o har en massa o säga.
    Brukare är ett ord som de kallas som behöver en assistent...o att kalla mej opålitlig för att jag varit sjuk??!!
    Tack såååååå otroligt mkt!
    Jag mår redan dåligt av situationen som den är UTAN att du ska komma in o skriva en massa du inte vet något om.
    Jag har skött mitt jobb både på o utanför arbetstiden.Har ingenting emot att brukaren vill säga upp mej för som nån skrivit tidigare så handlar detta yrket väääldigt mkt om personkemi.
    Det som gör mest ont är att det finns andra på samma arb plats som varit borta minst lika mkt som jag men som får vara kvar för att de ej sagt som det är utan skyllt på en massa andra orsaker till skäl för sin frånvaro.
    Nej jag är sååå glad o tacksam över att ha kommit ifrån just den arbplatsen o jag har lärt mej en hel del.
    Både bra o dåliga saker.
    Men...jag kan fortfarande inte säga att jag är glad över att ha blivit uppsagd.
    Hoppas så på att få behålla min anställning o få jobba någon annanstans inom kommunen.
    Handlar ju tyvärr en hel del om inkomstbortfall oxå..

• sasssyy

som språkvetare och som någon som arbetat inom vården och har en släkting som arbetar som just personlig assistent kan jag förtydliga för Aggexa...

Brukare är någon som brukar något... i detta fallet en tjänst, den som tillhandahåller tjänsten kallas assistent, en personlig sådan då den arbetar med EN brukare. Assistenten assisterar med ett väldigt brett spektra av uppgifter beroende på vad för BEHOV som brukaren har.
    Brukare är således ett samlingsnamn för några som brukar de tjänster en personlig assistent tillhandahåller.
    Vilka uppgifter detta är varierar från brukare till brukare och är inget man ska, bör eller ens FÅR avslöja när man talar om sin arbetsplats pga sekretessen.

man kan säga -Jag heter Asta och jag jobbar som personlig assistent, min brukare heter Pelle.

Man kan inte säga -Jag heter Asta och jag jobbar som personlig assistent åt Pelle som har alzeimers.

Det är faktikst ett brott emot sekretesslagen.
    Som assistent ska man också stå i bakgrunden, man ska så att säga vara brukarens förlängda armar, ryggrad, hjärna eller ben vad nu brukaren må ha för behov.

Att det heter brukare är ett godkänt namn, något som vården beslutat i samråd med de organisationer som arbetar med och för personlig assistans.
    Vad du anser om ordet som sådant är således totalt ointressant i denna tråd och inte av någon som helst vikt för samhället.

Om du ogillar hur din släkting blir tilltalad och kallad av sin personliga assistent får du vackert tåla det då det HETER brukare och Personlig assistent, inget annat.

• Anonym (HÖKen)

sasssyy: Det är faktiskt att bryta mot sekretesslagen att berätta för någon vad brukaren heter. Det räcker ju med att säga "Jag jobbar som personlig assistent". Vad min brukare heter har ingen utomstående med att göra. Sen vet jag att en del brukare sätter upp egna regler angående sekretess, men det får gå för dem - det tillhör undantaget.

• sasssyy

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 21:54:02 följande:

sasssyy: Det är faktiskt att bryta mot sekretesslagen att berätta för någon vad brukaren heter. Det räcker ju med att säga "Jag jobbar som personlig assistent". Vad min brukare heter har ingen utomstående med att göra. Sen vet jag att en del brukare sätter upp egna regler angående sekretess, men det får gå för dem - det tillhör undantaget.
    oj se där.. man får alltså inte ens säga namnet....tack för infon det visste faktiskt inte jag. Kommer från början från en liten ort så där var det ändå så tydligt vilka som var assistenter till de få brukare som bodde där så att säga.
    Och ja.. det är ju ganska klart när man tänker på det att även det ingår i sekretessen....
  • Lavish
    aggexa skrev 2009-04-14 18:48:06 följande:
    Jag var inte ute efter namn, mitt ogillande handlar om avpersonifieringen av verkliga personer som behöver assistans. Brukare låter för mig som en anonymiserad parasit, en "fästing" som förbrukar andras energier och tär på ekonomin.Ska de ställa sig upp och bekänna "-Ja jag är en "brukare""?Vi betalar skatt för att människor med särskilda behov ska tas om hand på rätt sätt, oavsett om de är småbarn, äldre barn, vuxna eller gamlingar. Det handlar om humanvård och när det gäller personer med särskilda behov så ska vården ske med respekt. De ska inte behöva kissa eller skita inför okända människor bland annat. De ska inte behöva blotta problem för vem som helst. En vårdare som ofta är sjuk ska inte behöva ta hand om personer där det förorsakas integritetsmässiga problem för den personen som behöver assistans.
    Vad snackar du om? Varför gnälla om du inte har ett bättre förslag på samlingsnamn? Det heter brukare och är knappast TS sak i denna tråd att bestrida ordet? Det slaget kan du väl i så fall föra någon helt annanstans än mot TS som bara använder den vedertagna termen? Det är klart att det är trist för BRUKAREN ifall personliga assitenten blir sjuk. Men den som arbetar som personlig assitent måste väl också ha samma rättigheter som andra arbetstagare?
  • Anonym (uppsagd)

tack snälla för hjälpen!
    Det var verkligen inte min mening att det skulle bli en diskussion om vad det heter.
    Jag ville bara få lite råd o tips.
    Mår som sagt oerhört dåligt o påhopp undanbedes vänligt men bestämt.

• Anonym (privat)

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 19:17:05 följande:

Jag har redan skrivit vad jag anser om ordet brukare - och om ordet vårdare. Det är du som stigmatiserar ordet brukare, inte jag. Vad tycker du att det ska heta istället? Kund (som på ICA), klient (som hos ett byggföretag), vårdtagare (som inom långvården), kompis?
    Jag tycker "kund" är en alldeles utmärkt term, det heter dom som har privata assistanssamordnare. En kund är någon som får bra vård och service, brukare är bara nedvärderande tycker jag...
  • Anonym (HÖKen)

Anonym (privat) skrev 2009-04-14 22:26:35 följande:

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 19:17:05 följande:
    Jag tycker "kund" är en alldeles utmärkt term, det heter dom som har privata assistanssamordnare. En kund är någon som får bra vård och service, brukare är bara nedvärderande tycker jag...
    Men en kund kan alltid dra sig ur t ex en affär. En brukare är en brukare. Det är inte JAG som har hittat på ordet.
  • Anonym (uppsagd)

men VAD spelar det för roll vad vederbörande kallas?????????????????

• Anonym (privat)

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-14 22:31:34 följande:

Anonym (privat) skrev 2009-04-14 22:26:35 följande:
    Men en kund kan alltid dra sig ur t ex en affär. En brukare är en brukare. Det är inte JAG som har hittat på ordet.
    En kund har rätt att välja vart han eller hon vill vända sig för att få den vård och service han/hon behöver. Om man inte får den service man vill ha och behöver ska man vända sig till ett annat bolag. Många nöjer sig med kommunen utan att veta vilka rättigheter de har.

Var i mitt inlägg står det att du har hittat på ordet? Jag bara reflekterade över din åsikt.

Anonym (uppsagd) skrev 2009-04-14 22:32:02 följande:
    men VAD spelar det för roll vad vederbörande kallas?????????????????
    I just den här tråden spelar det ingen roll, för ämnets skull. Därför kommer jag inte fortsätta diskutera det här. Dock anser jag att diskussionen är viktig i ett helhetsperspektiv.
  • Anonym (uppsagd)

tack
    fortsätt gärna debattera men ej i min tråd..

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent