• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym

Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara säga till TS att se det här som en nystart. Jag har också jobbat som PA och jag har haft vänner som provat på det och visst finns det bra arbetsplatser, Jag har jobbat länge som vikarie hos en jättebra brukare där jag blir väl behandlad. Men i övrigt är min erfarenhet att det är ett jobb där man inte har några rättigheter man får ta en massa skit man kan få gå av orsaker som aldrig skulle vara giltiga på någon annan arbetsplats som graviditet, att man inte är tillgänglig på sin fritid, mm

Att jobbet som PA har sån otroligt låg status hänger ihop med hur man behandlas på jobbet.

Lycka till TS hoppas det ordnar sig tror du kommer hitta något mycket bättre!jobb eller utbildning.

• Anonym (uppsagd)

Tusen tusen tack för ditt positiva inlägg..ska försöka tänka positivt...idag går det dock ej...
    Är 45år så inte så lätt...

Anonym skrev 2009-04-01 21:04:01 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag vill bara säga till TS att se det här som en nystart. Jag har också jobbat som PA och jag har haft vänner som provat på det och visst finns det bra arbetsplatser, Jag har jobbat länge som vikarie hos en jättebra brukare där jag blir väl behandlad. Men i övrigt är min erfarenhet att det är ett jobb där man inte har några rättigheter man får ta en massa skit man kan få gå av orsaker som aldrig skulle vara giltiga på någon annan arbetsplats som graviditet, att man inte är tillgänglig på sin fritid, mmAtt jobbet som PA har sån otroligt låg status hänger ihop med hur man behandlas på jobbet.Lycka till TS hoppas det ordnar sig tror du kommer hitta något mycket bättre!jobb eller utbildning.
  • lisenlil

45 år är ingen ålder du har 20 år kvar i arbetslivet det kommer att ordna sig till det bättre. Tänk positivt

• Anonym (mmm)

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-01 20:48:03 följande:

Anonym (mmm) skrev 2009-04-01 16:15:51 följande:
    Fel - alla PA jag känner har tillsvidareanställningar - men så jobbar de kommunalt.Fel - man kan bli PAN-anställd även om man inte bor med brukaren.
    Jag har inte sagt att man måste bo med brukaren utan i såna fall måste den anställde ha brukaren hemma hos sig!!! inte att assistenten är hemma hos brukaren

Jag har brukaren hemma hos mig, i mitt fall även brukarens hem!!!
  • lugnåsbo

Känner inte alls igen mej i det ni säger att man inte har några rättigheter o liknande som personlig assistent?
    Är ni inte anställda av kommunen i såfall?
    Jag och alla i den kommunen jag jobbar i är fast anställda (nja det är klart det finns några vikarier med) Och skulle min brukare vilja sparka mej så skulle jag bli omplacerad till en annan arbetsuppgift i kommunen.

• Anonym

Anonym (uppsagd) skrev 2009-04-01 18:59:15 följande:

Det verkar vara ett väldigt svårt jobb detta som pers ass.. Jag var väldigt dum o naiv när jag gav mej in i detta trodde det skulle räcka långt med att vara medmänniska o agera logiskt...med vissa ramar osv så klart...men..så är tydligen ej fallet.. Hur har du gått vidare??jobbar du kvar eller vad gör du nu? Anonym (Q) skrev 2009-04-01 18:24:59 följande:
    Jag skulle vilja påstå att för att vara en duktig PA måste man vara extremt anpassningsbar. Jag har varit hos brukare som är enormt socialt törstiga och använder sin assistent som kompis. Hos andra ska man bara vara armar och ben och varken synas eller höras.

Det är illa att din chef och medarbetare har "gått ihop sig". Vi har haft en del problem på vår arbetsplats med en kollega som sjukskrev sig mycket, vilket gjorde att vår arbetsbelastning ökade enormt (vi saknar vikarier). Vi löste det genom att hon fick gå ner i tid på en annan schemarad - hon fixade inte att jobba så mycket som hon gjorde. Man måste ju hitta en annan lösning om det inte funkar på arbetsplatsen.
  • Anonym (uppsagd)
    lugnåsbo skrev 2009-04-01 22:52:02 följande:
    Känner inte alls igen mej i det ni säger att man inte har några rättigheter o liknande som personlig assistent?Är ni inte anställda av kommunen i såfall?Jag och alla i den kommunen jag jobbar i är fast anställda (nja det är klart det finns några vikarier med) Och skulle min brukare vilja sparka mej så skulle jag bli omplacerad till en annan arbetsuppgift i kommunen.
    beror ju mkt på hur stor kommunen är..
  • Anonym (HÖKen)

Anonym (mmm) skrev 2009-04-01 22:50:06 följande:

Anonym (HÖKen) skrev 2009-04-01 20:48:03 följande:
    Jag har inte sagt att man måste bo med brukaren utan i såna fall måste den anställde ha brukaren hemma hos sig!!! inte att assistenten är hemma hos brukarenJag har brukaren hemma hos mig, i mitt fall även brukarens hem!!!
    Och det är också fel... Dock brukar de flesta PAN-anställda vara anhöriga.
  • Anonym (PA)

Om du är med i facket så kanske de kan hjälpa dig. Tråkigt att chefen inte verkar haft en öppen dialog med dig. Alla har rätt till en varning innan man blir uppsagd men är du uppsagd hos brukaren men inte hos arbetsgivaren så har du rätt till omplacering tror inte kommunen kan sparka någon utan att försökt lösa situationen. Hoppas det ordnar sig. Vad har chefen gett dig för information?

• Anonym (uppsagd)

chefen har inte sagt nånting mer än att jag är uppsagd hos brukaren o har 1mån uppsägning.
    Hon sa tom att jag skulle jobba kvar hos min brukare under uppsägningstiden så ni ser ju hur mkt hon vet..
    man FÅR INTE va kvar hos brukaren om denne inte längre vill ha mej som assistent.

Har varit hos dr nu o han sjukskev mej utan tvekan i 1 mån.......

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent