• Anonym (uppsagd)

uppsagd som personlig assistent

Nu har min brukare ringt o sagt upp mej...
    Är det någon här som vet som kommer att hända nu?
    Hon har kommunen inget privat bolag...

Snälla skriv om du vet nåt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-30 17:19
    Har haft heltidsanställning o tillsvidare...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 21:54
    Har glömt skriva att jag e gammal..45år...

• Svar på tråden uppsagd som personlig assistent
  • Anonym (PA)

Finns det ingen annan i kommunen du kan ringa och fråga om det får gå till såhär det låter konstigt men samtidigt så verkar det inte vara något jobb att ha kvar det finns bättre arbetsplatser. Lycka till!

• Anonym (uppsagd)

jag har talat med facket så de försöker få till nåt annat till mej..
    vill absolut INTE ha tillbaka detta jobbet..känns som om jag blivit utnyttjad..
    Det trista är att jag förlorat 2 av de som jag trodde var mina bäsa vänner...en arbtskamrat o brukaren!!vi kände varandra innan sjukdomen slog till o jag såg det som en fantastiskt chans att få lov att kunna var med o förgylla tillvaron....men ...det uppskattades genom att ge mej kicken...

• Anonym (PA)

Jätte tråkigt att du blivit så illa behandlad hoppas facket kan hjälpa dig hitta något bättre arbete. Tror det är dumt att vara PA till en vän nu blir förlusten dubbel för dig.

• whatthebutlersaw

Jag var också PA i min gröna ungdom, och jag kan ärligt säga att jag aldrig har varit med om mer otacksamt jobb. Det är helt hårresande vad som anses okej att utsätta en PA för, utöver de dåliga anställningsförhållandena. Jag hade en brukare som jag älskade att jobba med, för h*n var så strukturerad och tydlig som arbetsledare och dessutom en trevlig person - men som PA kan man ha oturen att hamna hos någon som anser att man är livegen och det är jävligt traumatiskt. Speciellt om man är väldigt ung, eller lite äldre, och känner sig osäker på arbetsmarknaden.

Men: som några har påpekat - de flesta kommuner har fler assistanstimmar att täcka upp än de har assistenter för. Om du var fastanställd av kommunen bör de kunna hitta dig en annan brukare, om de vill säga upp dig från din brukare kan de göra det, men om de vill säga upp dig från din anställning tror jag de måste bevisa att de inte har användning för dig nån annanstans.

Om du verkligen vill jobba som PA kanske du kan kolla upp privata assistanssamordnare på din ort också. De kör sällan med fasta anställningar, men på min tid så fick man nästan slå bort dem med pinne om man inte ville jobba 80-timmarsveckor.

• whatthebutlersaw

Och personligen tycker jag inte 45 är för sent att helt sadla om. Jag känner folk som bytt karriär helt senare än så. Man kanske behöver vara mer på vad det klara med vad det är man vill bli än en tjugoåring behöver ha, men vet man det är det ju bara att köra. Själv var jag över trettio när jag blev statistikprogrammerare och min alldeles egna moster lessnade också på PA-svängen och utbildade sig till busschaufför istället. Då var hon 43.

• Anonym (uppsagd)

nu sitter jag med uppsägningspappret i min hand o gråter...visste ju att det skulle komma men nu med fakta i min hand så känns det fyyyyyyyyyy fan!!

Ingen förhandling har det varit bara pang på...
    Ringde mn fack representant men hon e ju ledig i denna v....
    usch fy o blä vad livet känns dåligt just nu...

• Anonym

Har du blivit uppsagd och arbetar inom kommunen så blir du under uppsägningstiden övertalig. Under övertaligheten skall du omplaceras. Finns det inget annat arbete inom kommunen (vakanta tjänster) blir du uppsagd pga arbetsbrist. Under din uppsägningstid kan du gå in och arbeta hos din brukare/bli omplacerad till annan brukare. Eller som i ditt fall bli sjukskriven eller ta ut återstående semesterdagar.

Har du väl skrivit på uppsägningen finns det ingenting att förhandla om tyvärr. Du kan höra med personalansvarig inom kommunen om det finns någon tjänst som du skulle kunna omplaceras till alternativt erbjudas men vanligtvis så har chefen redan kollat upp detta om möjlighet finnes.

Du har rätt att kräva företräde vid lediga tjänster men du måste då hävda din LAS rätt.

• Anonym (uppsagd)

har ej skrivt på min uppsägning bara hämtat ut den med rek brev..

det konstiga är att det blir 4 lediga grav vik i juni...

• Anonym

Problemet är att om man är övertalig (uppsagd från brukaren) så är det under övertaligheten det gäller att få den anställde omplacerad och att du i sådana fall skall erbjudas en ledig anställning. Så fort brukaren säger upp en personal så ser man till om det finns några andra vakanta tjänster inom kommunen, finns det inte det blir personalen uppsagd pga arbetsbrist. För att hävda din LAS rätt krävs ofta att du lämnar in detta till personalavdelningen (ofta har de en viss blankett för detta ändamål).

• Anonym (uppsagd)

ja jag vet ingenting...känner mej bara sååååååå liten o totalt ensam.
    har ingen jag kan lita på o som kan hjälpa mej känns det som..

Svar på tråden uppsagd som personlig assistent