Jag var också PA i min gröna ungdom, och jag kan ärligt säga att jag aldrig har varit med om mer otacksamt jobb. Det är helt hårresande vad som anses okej att utsätta en PA för, utöver de dåliga anställningsförhållandena. Jag hade en brukare som jag älskade att jobba med, för h*n var så strukturerad och tydlig som arbetsledare och dessutom en trevlig person - men som PA kan man ha oturen att hamna hos någon som anser att man är livegen och det är jävligt traumatiskt. Speciellt om man är väldigt ung, eller lite äldre, och känner sig osäker på arbetsmarknaden.
Men: som några har påpekat - de flesta kommuner har fler assistanstimmar att täcka upp än de har assistenter för. Om du var fastanställd av kommunen bör de kunna hitta dig en annan brukare, om de vill säga upp dig från din brukare kan de göra det, men om de vill säga upp dig från din anställning tror jag de måste bevisa att de inte har användning för dig nån annanstans.
Om du verkligen vill jobba som PA kanske du kan kolla upp privata assistanssamordnare på din ort också. De kör sällan med fasta anställningar, men på min tid så fick man nästan slå bort dem med pinne om man inte ville jobba 80-timmarsveckor.