• grön banan

Positivt med islam?

Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.

• Svar på tråden Positivt med islam?
  • grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-02 16:08:49 följande:
    Varför skulle jag göra det på annat sätt ?
    Jag bara undrar. Nej, jag har ingen tro, men har haft.
  • Zhna

1.Stark ideologi värt att kämpa för.

2.Sammanhållningen inom familjen. Samtliga släktingar stöder dom sina oavsett om det gäller mat, köp av bil, hus, butik etc och inte känner jag då till några muslimer på ålderdomshem, institutioner, anstalter etc förutom eventuell personal. Jag har kännedom om en släkt som köpt flera likadana hus bredvid varandra i Glömsta där ett flertal generationer bo. Och om någon är handikappat inom en islamisk familj så tar de övriga hand om honom/henne som jag känner en ung kvinna med autistiska besvär. Hon jobbar på Tamro tack vare sin pappas stöd!

3.Respekten av de äldre. Barn hoppar inte på sina föräldrar och andra(I synnerhet medmuslimer) hursomhelst.

• grön banan
    Zhna skrev 2009-04-02 16:43:13 följande:
    1.Stark ideologi värt att kämpa för. 2.Sammanhållningen inom familjen. Samtliga släktingar stöder dom sina oavsett om det gäller mat, köp av bil, hus, butik etc och inte känner jag då till några muslimer på ålderdomshem, institutioner, anstalter etc förutom eventuell personal. Jag har kännedom om en släkt som köpt flera likadana hus bredvid varandra i Glömsta där ett flertal generationer bo. Och om någon är handikappat inom en islamisk familj så tar de övriga hand om honom/henne som jag känner en ung kvinna med autistiska besvär. Hon jobbar på Tamro tack vare sin pappas stöd! 3.Respekten av de äldre. Barn hoppar inte på sina föräldrar och andra(I synnerhet medmuslimer) hursomhelst.
    Måste ålderdomshem va fel? När svenskar tog hand om sina äldre hemma, gick många på knäna o vissa äldre kunde ställa alltför höga krav.
    Bara undrar.

Respeketen för de äldre kan också komma av rädsla för de äldre, eller hur?
  • grön banan
    Zhna skrev 2009-04-02 16:43:13 följande:
    1.Stark ideologi värt att kämpa för. 2.Sammanhållningen inom familjen. Samtliga släktingar stöder dom sina oavsett om det gäller mat, köp av bil, hus, butik etc och inte känner jag då till några muslimer på ålderdomshem, institutioner, anstalter etc förutom eventuell personal. Jag har kännedom om en släkt som köpt flera likadana hus bredvid varandra i Glömsta där ett flertal generationer bo. Och om någon är handikappat inom en islamisk familj så tar de övriga hand om honom/henne som jag känner en ung kvinna med autistiska besvär. Hon jobbar på Tamro tack vare sin pappas stöd! 3.Respekten av de äldre. Barn hoppar inte på sina föräldrar och andra(I synnerhet medmuslimer) hursomhelst.
    Men det är ju inte ovanligt med muslimska ungdomar som väskrycker heller. Inte för att det bara är muslimer, men även det.
  • hadhouda

Rädsla??? Jag tror faktiskt att det handlar om kärlek till de äldre. Många vill kunna ta hand om sina föräldrar. Tänk vad dom slitit och haft sig för sina barn. Jag har bott i Tyskland och där är det många som har det så. Oma (mormor) bor t ex på övervåningen och alla samlas vid middag osv. Du skulle sett livslusten i de äldres ögon. Att få åldras kring barnbarn och familj är väl underbart. Tänk vad många äldre som lider av depressioner pga ensamhet nu för tiden..........
    grön banan skrev 2009-04-02 16:48:00 följande:

Måste ålderdomshem va fel? När svenskar tog hand om sina äldre hemma, gick många på knäna o vissa äldre kunde ställa alltför höga krav.Bara undrar.Respeketen för de äldre kan också komma av rädsla för de äldre, eller hur?
  • amana

Islam för mig är inre lugn, glädje och trygghet. Tron på Gud. Jag njuter av livet men tron på Gud gör också att jag känner mig nöjd även utan lyx, pengar eller dyl.
    I vardagen är den en guide och vägledning. Livet är enkelt och tryggt att leva när jag lever efter Islam. De regler eller råd som finns gör livet lättare och man märker hur logiskt det är när man börjar leva efter det.
    De rättigheter jag får som kvinna underlättar för mig, t.ex. ekonomiskt och familjemässigt.
    Jag utvecklar sinnet, och hjärnan. Får tänka och fundera på saker som är större än det man bara ser framför sig. Det är inte så att jag bara följer allt rakt av, utan jag använder mitt eget förnuft.
    Jag har lärt mig att acceptera andra. Men också att stå för vem jag är och vad jag tycker.
    Jag håller med om allt det som de andra här har sagt innan.

• grön banan
    hadhouda skrev 2009-04-02 19:12:31 följande:
    Rädsla??? Jag tror faktiskt att det handlar om kärlek till de äldre. Många vill kunna ta hand om sina föräldrar. Tänk vad dom slitit och haft sig för sina barn. Jag har bott i Tyskland och där är det många som har det så. Oma (mormor) bor t ex på övervåningen och alla samlas vid middag osv. Du skulle sett livslusten i de äldres ögon. Att få åldras kring barnbarn och familj är väl underbart. Tänk vad många äldre som lider av depressioner pga ensamhet nu för tiden.......... grön banan skrev 2009-04-02 16:48:00 följande:
    Jag menade främst att muslimska ungdomar kan ha respekt för föräldrarna, även pga. de får stryk eller annat straff om de gör fel. Menar du att det skulle va fel att ha ålderdomshem? I Sverige vill familjer ha mer privatliv, men kan ändå träffa sina äldre släktingar.
  • hadhouda

Jag måste lägga till en sak till. Det är viktigt att man inte blandar ihop Hadeeth och koranen. Hadeeth är skrivet på profetens tid för mycket länge sen ( gud välsigne honom), beskriver mycket vad profeten gjorde, vad han sa, att han hade skägg osv. Allt detta är skrivet av människor som levde på den tiden. Det är lite olika hur pass mycket folk följer hadeeth. Personligen är jag en person som ser guds ord som det viktigaste och det är då koranen. Man får tänka på det då man läser en massa om islam att det är faktiskt inte allt man läser som kommer från koranen. Det är som sagt många gamla skrifter hadeeth, som är skrivna av människor som levde på profetens tid.

Svar på tråden Positivt med islam?