Positivt med islam?
Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.
Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.
Men är det inte föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till skolan med så bra förutsättningar som möjligt att lära sig och följa med på lektionerna? Om barnet vill fasta så anser jag att det är föräldrarnas uppgift att förklara för barnet på ett pedagogiskt och religiöst korrekt sätt att barnet bättre följer Guds/Allahs vilja genom att utbilda sig. Barnet kan ju få en ålder när det får fasta under Ramadan t.ex. 15 år eller 18 år eller vad föräldrarna anser vara lämpligt.
Jag tycker att det är fel att barnens inlärning störs på det viset som sker idag bland de muslimska barn som fastar, för de finns. Jag vet inte anledningen till att de fastar men anser att det är föräldrarnas uppgift att se till att de orkar med skolan.
Jag spelade i ett idrottslag när jag var yngre (16-17 år) och när det var Ramadan så tränade inte 2 av 3 muslimska tjejer för att de fastade. Den tredje ansåg att hon kunde hedra Allah på andra sätt än att fasta.
Det positiva med islam är bla de bevarade fina familjevärderingarna, ingen blir lämnad. Man tar hand om varandra, hjälps åt och ställer upp, som en riktig familj ska göra. För mig är bland det bästa med islam att det är en religion som jag har med mig varje dag, inte bara i mitt hjärta utan också att jag praktiserar den varje dag genom bönen. Sedan är inte koranen ändrad så som bibeln är. Kristendomen (iaf den i sverige) ändrar saker hela tiden för att få en ursäkt till att bete sig så som man egentligen inte ska enligt religionen. Därför är islam positivt, den vägleder oss genom livet så att vi lever som bra människor, på ett bra sätt. Mitt liv har verkligen ändrat riktning sen jag konverterade, det är det absout bästa jag gjort. Jag har fått en helt annan mening med livet, en tro på något större, och därigenom fått en trygghet!!Allahu akbar.
rahm: Du kan inte dra hela kristendomen över en kam. Katolicismen vänder inte kappan efter vinden. Stora förändringar kan inte ens påven göra utan det kräver en lång procedur. Jag håller dock med dig angående svenska kyrkan.
Katolicismen står också för de allra flesta av de värderingar som du, Rahm, berättar är så bra med islam.
Jag tycker personligen att de gudstjänster inom Svenska kyrkan jag varit på (några stycken såsom kompisar konfirmationer och liknande) har känts som urvattnade kopior av katolska gudstjänster. Det finns väl en anledning till att svenska kyrkan tappar medlemmar.
Hur är den vanligaste medlemmen i svenska kyrkan: Troende eller icke-troende (endast medlem för att de lika oreligiösa föräldrarna ansåg det vara tradition att döpa barnet)?
Jag har inte träffat så många troende medlemmar i svenska kyrkan. De jag träffat som är troende är antingen muslimer, medlem i pingstkyrkan, katoliker och jag har till och med träffat en troende hindu. Men hittills ingen troende medlem i svenska kyrkan. Bara såna som endast är i kyrkan vid dop, konfirmation, bröllop och begravning.