• grön banan

Positivt med islam?

Islam är ingen religion jag brinner särskilt för, så nu vill jag att ni som är muslimer eller känner de som är muslimer, brer på om det positiva med religionen. Ös på. Kommer att fråga saker, men inte säga att ni ska ändra er.

• Svar på tråden Positivt med islam?
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:02:25 följande:
    Min man kommer från Turkiet. Jag lider verkligen med de äldre som blir satta hos oss på jobbet. de blir verkligen "avlämpade" där En del är glada om de får besök 1-2 gånger om året av sina barn..... Jag tycker det är sååå hemskt!!! Inte ens vid högtiderna kan de anhöriga komma och det kallar inte jag kärlek,respekt och allt vad ni vill kalla det....
    Låter som om ni skulle ändra synen på arbetsplatsen. Ser man de äldre som avlämpade blir de ju så. Men det låter ju som väldigt få besök. Förr när äldre bodde hos familjerna, kunde det bli så jobbigt att de äldre förgiftades för att inte va i vägen o jag har svårt att tro att de inte förekommit eller förekommer hos muslimer också.
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-03 08:08:22 följande:
    Låter som om ni skulle ändra synen på arbetsplatsen. Ser man de äldre som avlämpade blir de ju så. Men det låter ju som väldigt få besök. Förr när äldre bodde hos familjerna, kunde det bli så jobbigt att de äldre förgiftades för att inte va i vägen o jag har svårt att tro att de inte förekommit eller förekommer hos muslimer också.
    Klart att det säkert finns jobbiga dagar hos muslimer också, men man har ett helt annat synsätt i de muslimska länderna. Ja bara om man åker till Tyskland t ex och där är de inte mer kristna än i Sverige....

Jag jobbar verkligen häcken av mig för att de boende på mitt jobb ska ha en så bra vardag som möjligt. Försöker göra sådant som egentligen deras anhöriga skulle kunna göra, t ex sitta och fika en stund med dom enskilt då alltså. Titta på gamla kort osv osv. Sådant som det ibland heter "att de som jobbar inom äldreomsorgen inte har tid med". Ett uttryck som gör mig J****** förbannad!! TIDEN FINNS!!
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:14:39 följande:
    Klart att det säkert finns jobbiga dagar hos muslimer också, men man har ett helt annat synsätt i de muslimska länderna. Ja bara om man åker till Tyskland t ex och där är de inte mer kristna än i Sverige.... Jag jobbar verkligen häcken av mig för att de boende på mitt jobb ska ha en så bra vardag som möjligt. Försöker göra sådant som egentligen deras anhöriga skulle kunna göra, t ex sitta och fika en stund med dom enskilt då alltså. Titta på gamla kort osv osv. Sådant som det ibland heter "att de som jobbar inom äldreomsorgen inte har tid med". Ett uttryck som gör mig J****** förbannad!! TIDEN FINNS!!
    Om den tiden finns har ni väldigt hög personaltäthet. Synsättet ni har kan säkert kännas som ett tvång också.
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-03 08:22:53 följande:
    Om den tiden finns har ni väldigt hög personaltäthet. Synsättet ni har kan säkert kännas som ett tvång också.
    Det är demens och psyk så vi har lite högre personaltäthet. Vi jobbar mycket med kvalitetstid alltså att var boende har lite xtra tid med sin kontaktperson att t ex gåt ut och fika osv. varför skulle det ses som tvång?? Är det bättre att hänga dom över sängen i en lift när de ska göra sina behov som de gör på de kommunala boendena??? Åh säg inte att du är en av dom som tycker så.....
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:27:18 följande:
    Det är demens och psyk så vi har lite högre personaltäthet. Vi jobbar mycket med kvalitetstid alltså att var boende har lite xtra tid med sin kontaktperson att t ex gåt ut och fika osv. varför skulle det ses som tvång?? Är det bättre att hänga dom över sängen i en lift när de ska göra sina behov som de gör på de kommunala boendena??? Åh säg inte att du är en av dom som tycker så.....
    Nej, jag menar att synsättet på att ha äldre hemma kan kännas som ett tvång. Tror inte kommunala boenden behandlar äldre illa, utan gör vad de har resurser till.
  • kokos
    grön banan skrev 2009-04-03 08:30:07 följande:
    Nej, jag menar att synsättet på att ha äldre hemma kan kännas som ett tvång. Tror inte kommunala boenden behandlar äldre illa, utan gör vad de har resurser till.
    Ok då är jag med
    Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende {#lang_emotions_surprised} Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa.

Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det

Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där {#lang_emotions_cry}
  • grön banan
    kokos skrev 2009-04-03 08:57:25 följande:
    Ok då är jag med Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende  Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa. Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där
    Här i stan har vi ett privat bolag som driver äldrevård o de har behandlat personal så illa, att facket fått jobba livet ur sig. Jag har jobbat på förskola o fick en kollega som var aggressiv o gick på mig, försökte låsa in mig osv. Chefen trodde mig inte. Facket sa att jag skulle bli sjuk om jag fortsatte där o rekommenderade att jag gick till arbetsdomstolen, men det är svårt att vinna där, så de sa att jag skulle vinna på att begära avgångsvederlag. Det gjorde jag. Kollegan jobbar kvar.
  • grön banan
    Ok då är jag med Jag kan säga dig att privata boenden är i regel bättre. De kommunala har alltför lite personal. Vi där jag jobbade då, var 4 personal på 35 boende  Vi hade schema på vem som skulle få komma upp ur sängen Hängde dom i lift över sängen när de skulle göra nr.2 för det fanns ingen tid att låta dom sitta på toa. Anledningen till att jag slutade där var att jag gjorde en lex-sarah anmälan då en kollega misshandlade en boende. HON jobbar kvar!!! Åh jag tackar Allah att jag inte gör det Blir tårögd bara jag tänker på hur de gamla behandlades där
    Det var en privat förskola jag jobbade på o jag har jobbat på 2 såna tidigare. Dåligt bemötande av personalen på alla 3, så jag håller mig till kommunen nu.
  • grön banan
    Om en privat arbetsplats funkar är det kanon. Om inte, är det svårare att få hjälp än på en kommunal.
Svar på tråden Positivt med islam?