• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy
    ppl skrev 2009-05-14 07:14:59 följande:
    t4-9-19 är det det normala värdet? jag fick mina provsvar igår och värdet var på 11 och normalt skulle vara 12-22 stod det. Kan detta påverka mig eller är det för lite "fel" för att jag ska märka av det? vad tror ni :/
    Välkommen hit.

Referensvärdet som du får från ditt labb kan skilja sig lite från andra. Du ligger lite i underkant för T4 men inte farligt mycket under. Vad var ditt TSH?

/PB
  • Pucko Buffy
    TessyLove skrev 2009-05-13 21:43:34 följande:
    Tacksam för svar!!Trodde att jag skulle få åka iväg akut nu ikväll men det lugnade sej! Orkade inte gå, tryck på halsen å matt i kroppen! Hoppas bara att man får sova inatt! :(
    Du ska genast åka till vårdcentralen om du inte varit där idag. Det skulle inte förvåna mig om du har hyper och det är viktigt att komma under behandling så fort som möjligt då det inte är bra för hjärtat.

Håller tummarna att det löser sig snarast/PB
  • Skruttis1979

Jag har också gränsvärden hela tiden men mår piss, så man behöver inte ha urusla värden för att må dåligt.
    Just nu äter jag 50ug Levaxin.

ppl skrev 2009-05-14 07:14:59 följande:
    t4-9-19 är det det normala värdet? jag fick mina provsvar igår och värdet var på 11 och normalt skulle vara 12-22 stod det. Kan detta påverka mig eller är det för lite "fel" för att jag ska märka av det? vad tror ni :/
    Elma är världens centrum
  • Casso

Hej!

Är ny i tråden. Tänkte höra vad ni vet om hypotyreos och graviditet. är i v. 28+1 och har T4 på 9. har under en dryg månads tid sjunkit från 12 till 9 trots höjning av levaxindosen. TSH ligger däremot inom referensvärdena. Labbets refernsvärden för T4 är 11-22. Har ni hört hur undersubstitution av levaxin kan pvåerka vid graviditet i andra och tredje trimester? Vilka risker finns för fostret? Till saken hör också att jag väntar tvillingar.....

Tack för svar.

• Nufsan
    Casso skrev 2009-05-14 10:31:50 följande:
    Hej!Är ny i tråden. Tänkte höra vad ni vet om hypotyreos och graviditet. är i v. 28+1 och har T4 på 9. har under en dryg månads tid sjunkit från 12 till 9 trots höjning av levaxindosen. TSH ligger däremot inom referensvärdena. Labbets refernsvärden för T4 är 11-22. Har ni hört hur undersubstitution av levaxin kan pvåerka vid graviditet i andra och tredje trimester? Vilka risker finns för fostret? Till saken hör också att jag väntar tvillingar.....Tack för svar.
    Det är samma för mig, jag har legat på 14 i T4 och låg nu sist jag tog prover i vecka 27 på 7 i T4. Läste nånstans att det är ofta som T4 sjunker i tredje trimestern, men vad det beror på vad jag inte. Jag har nu höjt min dos och ska till mvc om 1 ½ och ta nya prover. Är nu 29+0 idag. För mig har nu även TSH blir högre, men ff inom norm.värdet. Risker för barnet vet jag inte och jag hoppas innerligt inte att det påverkas. Jag har däremot märkt av det iom enorm trötthet bland annat
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • ppl

Tack för svar.

PB-Det stod bara att mina andra värden var normala..
    får se vad läkaren säger imorrn!

• Casso

Nufsan: Har pratat hela morgonen med spec.mödravård och de säger att TSH upp till 3 under tredje trimestern är ok, att de inte tittar på T4. Tycker jag låter konstigt, varför finns då ett normalintervall om det inte är aktuellt även under graviditeten då ämnesomsättningen i cellern borde vara av största vikt att den fungerar tillfredsställande (tex i moderkaka, detta är mina funderingar). Jag får nu en höjning för att TSH ökat från 1.49 till 2.55 på tre veckor.....

Känner också av den enorma tröttheten och fryser lätt. Frossade igår i mat och mådde då bättre. Kanske en tillväxtperiod såhär i bröajn av tredje trimestern? Jag frågade också läkaren om riskerna med för låg T4 under andra/tredje trimestern, men fick onget svar utan han hänvisade bara till vad TSH bör vara under....

• Nufsan
    Casso skrev 2009-05-14 11:15:23 följande:
    Nufsan: Har pratat hela morgonen med spec.mödravård och de säger att TSH upp till 3 under tredje trimestern är ok, att de inte tittar på T4. Tycker jag låter konstigt, varför finns då ett normalintervall om det inte är aktuellt även under graviditeten då ämnesomsättningen i cellern borde vara av största vikt att den fungerar tillfredsställande (tex i moderkaka, detta är mina funderingar). Jag får nu en höjning för att TSH ökat från 1.49 till 2.55 på tre veckor.....Känner också av den enorma tröttheten och fryser lätt. Frossade igår i mat och mådde då bättre. Kanske en tillväxtperiod såhär i bröajn av tredje trimestern? Jag frågade också läkaren om riskerna med för låg T4 under andra/tredje trimestern, men fick onget svar utan han hänvisade bara till vad TSH bör vara under....
    Jag blir galen på Sverige läkarkår ibland. Det känns som att det är så olika direktiv och att dom behandlar en på måfå ibland. Jag har hört att TSH inte ska överstiga 2,0 som gravid...... Självklart måste ju iaf våra kroppar påverkas av att T4 inte ligger rätt.

Har du tagit prover regelbundet? Jag har fått "tjata" till mig alla prover jag tagit :-/ Sist så visade det sig ju att jag hade rätt och att mitt mående def kommer av bristen på T4 och att TSH stigit.........

Kram till dig!
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Lisa1980
    LA Woman skrev 2009-05-13 12:32:20 följande:
    Får väl se vad de säger på öron-näsa-hals då... Hade du andra symtom också?
    Ja usch ja, Nedstämd, trött o orkeslös, hjärtat slog jättefort, kunde inte göra nummer 2 de sista dagarna innan det upptäcktes, men mina värden låg på 114 eller 117.
     Ja berätta gärna vad de sa sedan .
    ~ Pontus 6, Saga 4 och Casper 1, Våra Mirakel~
  • Mamma 2b

Slänger iväg en till fråga till er experter.
    Man ska ju inte ta levaxin med mjölk, men hur pass lång tid behöver kroppen för att ta upp levaxinet?
    Påverkar det nämnvärt om man t ex dricker en kopp kaffe eller te med en skvätt mjölk en liten stund efter att man tagit levaxinet med vatten??

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13