• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy
    TessyLove skrev 2009-05-13 16:55:40 följande:
    Vad menas egentligen med över å under funktion?? Skillnad?
    Håller med Caten att det låter som överfunktion. Skillnade är att vid hyper = överfunktion producerar sköldkörteln förmycket hormon och kroppen går på högvarv. Man blir stressad, går ner i vikt, får hjärtklappning, blir irriterad, svettas, får blöt och "svampig" hud samt blir väldigt trött.

Vid underfunktion = hypo går kroppen på lågvarv istället. Man får långsamma rörelser, blir trött och trögtänkt, minnessvårigheter, fogbrain (upplevelsen av att vara i en bubbla), deppression, huvudvärk, långa och smärtsamma menstruationer, svårt att bli gravid, torr hud och sprött hår, smärta i muskler och leder, svullnad i händer o fötter mm. Efter lång tids sjukdom ofta flera år får man uttalad svullnad i ansiktet och hes röst.

Man behöver inte drabbas av alla symptomen för att ha fel på sköldkörteln, utan det är olika från person till person. Går man dock länge med sjukdomen får man allt mer utalade symptom då hela kroppen påverkas av hormonerna.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    TessyLove skrev 2009-05-13 16:54:44 följande:
    Okej.. Måste man opereras eller kan det bara behövas medicin??
    Det kan vara lite olika det där. Men ofta tycker jag det verkar som om man först provar att medicinera. Hjälper inte det så brukar det bli operation. De med hyper bör kunna svara bättre.

/PB
  • Pucko Buffy

Missade förut symptomet med yrsel, det kan man drabbas av vid både hypo och hyper. Men det är vanligast vid hyper.

Många med hyper kan även få problem med ögonen där är jag dåligt insatt. De med hypo kan få problem med nattseendet. Det känns som om man har en slemmig hinna på ögonen och det uppträder särskilt vid mörker.

• orpan

Pucko Buffy skrev 2009-05-12 22:06:34 följande:

Välkommen hit du oxå tråkigt att du råkat ut för missfall och har problem med att ställa in dosen. Kan det vara så att din körtel kanske kickar in ibland och stör behandlingen? För att kunna ha optimala chanser att bli gravid ska TSH ligga under 2 hos kvinnor. T4 runt 14-16 är idealet enligt vad jag fått höra av läkarna. T3 brukar de inte mäta så ofta men referensvärdena från mitt labb är 2.5-5.6. Som jag förstått det så bör man ligga i övre spannet för T3. Kanske är det så att du behöver lio istället för levaxin alt kombinerat för att må bra eller kanske AT (torkad svinsköldkörtel). Min läkare kollar alltid socker på mig när jag tar prover. Det gör de för att många med sköldkörtelproblem även får problem med diabetes och vice versa. Har man en autoimun sjukdom är risken större att man drabbas av fler. Hoppas verkligen att de kommer till rätta med dina värden och att du mår bättre snart. Mvh PB
    shit du har nog rätt...ska begära/kräva att komma in snarast! tack för att ni öppna ögonen på mig, här låter man sig jamsas med...
  • dömestad

Pucko buffy:

Idag fick jag veta mina provsvar på järn, zink och B12 och alla prover var bra. Så nu vet jag inte vad håravfallet beror på. Dosen på Levaxinet ligger bra. Har du nån ide? Ska jag begära mer prover? Eller tror du det måste till liothyronin eller något annat.

• 3barnsmor35

Ny magbild hos mig, v.35 nu! Snart dags! *iih*

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • TessyLove

Tacksam för svar!!
    Trodde att jag skulle få åka iväg akut nu ikväll men det lugnade sej! Orkade inte gå, tryck på halsen å matt i kroppen! Hoppas bara att man får sova inatt! :(

• Pucko Buffy
    dömestad skrev 2009-05-13 21:14:08 följande:
    Pucko buffy: Idag fick jag veta mina provsvar på järn, zink och B12 och alla prover var bra. Så nu vet jag inte vad håravfallet beror på. Dosen på Levaxinet ligger bra. Har du nån ide? Ska jag begära mer prover? Eller tror du det måste till liothyronin eller något annat.
    Hur länge har du ätit levaxin? Har du bara ätit det någon månad (svårt att hålla allas doser och diagnoser i huvudet) så kommer det bli bättre med tiden. Det tog ca 8 månader innan mitt hår började upphöra att falla i massor. Nu tappar jag bara lite mer än vanligt och håret börjar bli glansigt som förr. Något som är komiskt är att jag blivit mer lockhårig efter jag tappat håret. Lite hänger det på klippningen men jag har aldrig haft så mycket självfall som nu och jag är klippt så att håret inte ska krylla sig hos en mycket duktig frisör. Eg är det ett mindre problem men ändå lite irriterande då jag vill ha kvar mitt raka fina hår..
  • Pucko Buffy

HAHAHA ibland blir det lite syftningsfel... håret kryllar sig inte hos frisören utan på mitt huvud..*fniss* Kan även tillägga att det är nu ett årsedan jag fick min diagnos svår hypotyreos... och gaaahhh vilket jävla år det har varit... 2008 går inte till min historia som något roligt och positivt år..*suck* Vad bra det hade varit om man sluppit det här...

Nä nog med depp.. nu kallar kudden för tanten ska jobba i morgon Äntligen får jag prova på 50% fullt ut

Godnat och kram på er sköldisar/PB

• ppl

t4-9-19 är det det normala värdet? jag fick mina provsvar igår och värdet var på 11 och normalt skulle vara 12-22 stod det. Kan detta påverka mig eller är det för lite "fel" för att jag ska märka av det? vad tror ni :/

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13