• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Nufsan
    Mamman utan barn skrev 2009-05-12 22:13:12 följande:
    Så TSH ska ligga under 2,0 även för att lyckas bli gravid, inte bara då man blivit gravid? Har aldrig riktigt fått grepp om det där..

Ja man rekommenderar att värdena är under 2,0 både i försök och under graviditet.

Calfona, min make hade jättesvårt till en början att förstå att jag var sjuk och att det inte var lathets tecken att jag satt som ett kolli soffan dag ut och dag in. När han väl fick klart för sig allt så fanns han som ett otroligt stöd. Jag hade ångest och mådde jättedåligt i början, men så snart värdena varit stabila i ca 4-5 månader så la sig det och jag började må mkt bättre psykiskt!

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • LA Woman

Hej!

Såg denna tråden av en slump...jag var inne på vc i måndags eftersom jag har en "knöl" på halsen. Det var visst en förstorad sköldkörtel så de tog en rad blodprov och skulle skicka en remiss till öron-näsa-hals. Vet inte så mycket mer just nu men blev lite orlig när hon sa att man kommer att ta en biopsi på knölen...

• Soffeli
    Singoalla skrev 2009-05-12 23:12:45 följande:
    Får man fråga hur era relationer mår av sjukdomen?
    Relationen har klarat sig, men vårt planerade bröllop blev inte alls som just planerat. Jag orkade helt enkelt inte så vi beslöt att åka iväg med närmsta familjen i stället. Det blev underbart!! Men innan vi tog beslutet var jag väldigt irriterad på att då blivande maken (o andra) inte kunde förstå att jag inte orkade fixa o dona - att de inte kunde hjälpa till mer. Det är som att det står gjutet att det är bruden som ska fixa med det mesta!
    Så iom irritation har det påverkat relationen. VAr aldrig så irriterad på honom som när jag var som sämst. Han klagade dock aldrig på att jag var slö eller så.
  • Lisa1980
    Singoalla skrev 2009-05-12 22:05:15 följande:
    Ni med underfunktion, hur mår ni psykiskt? Själv blir jag så lätt nedstämd. Funderar om det har med underfunktionen att göra. Sen undrar jag om någon vet någon bra läkare i stockholms området?kramar till er alla!
    Jag blir också lätt nedstämd, känner att jag pendlar väldigt i mitt humör från dag till dag.
    LA Woman skrev 2009-05-13 09:07:29 följande:
    Hej!Såg denna tråden av en slump...jag var inne på vc i måndags eftersom jag har en "knöl" på halsen. Det var visst en förstorad sköldkörtel så de tog en rad blodprov och skulle skicka en remiss till öron-näsa-hals. Vet inte så mycket mer just nu men blev lite orlig när hon sa att man kommer att ta en biopsi på knölen...
    Min struma upptäcktes också genom en knöl på halsen. Men min läkare har aldrig någonsin nämnt att man kanske borde ta en biopsi. Mina värden var jätte dåliga och knölen var stor men efter att jag fått levaxin och betolvidon har ingen läkare brytt sig nämnvärt och jag har knölen kvar, inte lika stor men fortfarande stor.
    ~ Pontus 6, Saga 4 och Casper 1, Våra Mirakel~
  • LA Woman
    Lisa1980 skrev 2009-05-13 12:24:44 följande:
    Jag blir också lätt nedstämd, känner att jag pendlar väldigt i mitt humör från dag till dag. Min struma upptäcktes också genom en knöl på halsen. Men min läkare har aldrig någonsin nämnt att man kanske borde ta en biopsi. Mina värden var jätte dåliga och knölen var stor men efter att jag fått levaxin och betolvidon har ingen läkare brytt sig nämnvärt och jag har knölen kvar, inte lika stor men fortfarande stor.
    Får väl se vad de säger på öron-näsa-hals då... Hade du andra symtom också?
  • TessyLove

Kan det vara problem med Sköldkörteln??

Hög puls
    Orkeslös
    Frusenhet
    Pulsen hoppar till
    Yr
    Trött
    Viktminskning

Osv...

• DamnCat

TessyLove, det låter som överfunktion förutom frusenheten, det är annars utmärkande för underfunktion.

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • TessyLove

Okej.. Måste man opereras eller kan det bara behövas medicin??

• TessyLove

Vad menas egentligen med över å under funktion?? Skillnad?

• TessyLove

Jag blir även arg för minsta lilla, sömnsvårigheter, raslöshet...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13