• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-27 09:33:52 följande:
    Jag höjde utan att någon sa det till mig och läkaren på specen sa att det var bra. Jag åt 100 ug innan och höjde till 125 på eget bevåg. Jag var livrädd eftersom det är ju just den första tiden som är mest kritisk för fostret. Jag kan ju inte säga åt dig att fuska, men jag gjorde det Jag kanske får gå i skola hos dig och lära mig hur man gör, för min läkare hjälper ingenting på
    hehe, min skola är som man säger, den hårda skolan! ;)
    Elma är världens centrum
  • Nufsan
    Skruttis1979 skrev 2009-05-27 09:49:27 följande:
    ska nog också öka då... får vi se vad de säger sen.Ska ta provet nu i dagarna men tar ju inte tabletten samma dag som jag tar provet.Kan det spela ngn roll om jag ökad dosen själv i ett par dagar, och sen tar provet, än om jag inte ökar... syns det i proverna?
    Du får ju berätta vilken dos du tar när du lämnar prover, men då kan du ju säga att du precis höjt.

Jag tar tabletten kl 18 varje dag och då tar jag som vanligt på kvällen innan, så jag slipper skjuta på tabletten, risk finns att jag då bara glömmer bort den.
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • DamnCat
    Nufsan skrev 2009-05-27 06:21:23 följande:
    Jag vet att många andra läkare och landsting har andra regler. I Skåne testat alla gravida med hypo var 4:e v, men när jag sa det till specen och min husläkare så sa dom att det var heeeelt onödigt.Jag har fått tjata mig till de prover jag tagit i vecka 5, 10, 14, 26 och v 30. Jag antar att har jag bra värden nu så får jag inte ta fler........Nu är jag ju så långt gången så att fostret fixar ju sina värden själv, men jag har ju inte mått nå bra så mellan v 14 och 26 så påtalade jag flera ggr att jag ville ta nya prover, men fick till svar. Du hade så bra värden sist.När jag var till specen i v 20 så ville dom inte heller ta ngr för det var så bra med dom proverna dom tog i v 10................. Jaja, bara inse att man kan inte vinna över dessa översittare...
    Va? Är det någon regel att man ska testas var 4:e vecka i Skåne? För jag har nämligen också fått bråka och tjata om extra provtagningar när jag var gravid. Ringde först till MVC för att jag var orolig, där sa de att min husläkare ska sköta min hypo även när jag är gravid. Ringde till min VC och sa åt sköterskan att fixa ett gäng remisser så att de låg där när jag behövde ta prov, sa då att det ska vara minst en remiss var 8:e vecka, gärna var 6:e. Sköterskan gick iväg och pratade med min läkare, kom tillbaka och sa att läkaren sagt att det behövs bara en eller två extra provtagningar under hela min graviditet. Ringde då till spec-MVC och där var de lika oförstående och oempatiska. Bröt ihop i luren och fick då höra en massa "lilla vännen" osv. Pratade sen med min MVC igen som "var snälla" och gav mig en tid till en läkare som gav mig ETT blodprov för sköldkörteln, men resten skulle min husläkare sköta. Och sen fick jag alltså tjata varje gång det hade gått 8 v (drog ut på det till 8 v för att jag öht skulle få proverna tagna, hade aldrig gått med var 6:e v). Höjde dosen på medicinen på egen hand också, utan läkarens vetskap, som tydligt visat hur okunnig hon är när det gäller hypotyreos i allmänhet och hypotyreos under graviditet i synnerhet. Av samma orsak fick jag inget recept på 100 ug utskrivet när jag ringde om det, läkaren var väl sur för att jag inte pratat med henne innan alla höjningar så jag fick nöja mig med mina 75:or. Tjatade aldrig om det där då det funkade ändå.

Såna jäkla läkare det finns alltså!!!
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • 3barnsmor35

Var fjärde vecka säger min privata gyn, jag bor i Skåne.
    VC suger!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Nellie Jonathan

Hej. Måste fråga er som har hypothyreos; har nu haft min sjukdom i 1½ års tid. Tog prover igen för ca 1 månad sen och enligt läkaren såg de bra ut. MEN mitt problem är att jag ökar i vikt, är 159cm och väger nu ca 70 kilo. Min läkare tar inte detta på allvar utan påpekar hela tiden att jag är överviktig... Jag rör mig mer än förut, cyklar, promenerar mm.. Äter bra mat, inget skräp, inget godis, chips eller liknande.... VARFÖR FORTSÄTTER JAG GÅ UPP I VIKT????

• Nufsan
    Nellie Jonathan skrev 2009-05-27 13:41:25 följande:
    Hej. Måste fråga er som har hypothyreos; har nu haft min sjukdom i 1½ års tid. Tog prover igen för ca 1 månad sen och enligt läkaren såg de bra ut. MEN mitt problem är att jag ökar i vikt, är 159cm och väger nu ca 70 kilo. Min läkare tar inte detta på allvar utan påpekar hela tiden att jag är överviktig... Jag rör mig mer än förut, cyklar, promenerar mm.. Äter bra mat, inget skräp, inget godis, chips eller liknande.... VARFÖR FORTSÄTTER JAG GÅ UPP I VIKT????
    Vilka värden kollar din läkare? Jag har förstått att om man fortsatt mår dåligt med stabila värden så är T3 jätteviktigt att följa. Kolla upp det och kanske är det så att du ska ligga på gränsvärdet. Jag ligger t ex på 0,46 i TSH och då mår jag bra.
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Nufsan
    DamnCat skrev 2009-05-27 13:21:51 följande:
    Va? Är det någon regel att man ska testas var 4:e vecka i Skåne? För jag har nämligen också fått bråka och tjata om extra provtagningar när jag var gravid. Ringde först till MVC för att jag var orolig, där sa de att min husläkare ska sköta min hypo även när jag är gravid. Ringde till min VC och sa åt sköterskan att fixa ett gäng remisser så att de låg där när jag behövde ta prov, sa då att det ska vara minst en remiss var 8:e vecka, gärna var 6:e. Sköterskan gick iväg och pratade med min läkare, kom tillbaka och sa att läkaren sagt att det behövs bara en eller två extra provtagningar under hela min graviditet. Ringde då till spec-MVC och där var de lika oförstående och oempatiska. Bröt ihop i luren och fick då höra en massa "lilla vännen" osv. Pratade sen med min MVC igen som "var snälla" och gav mig en tid till en läkare som gav mig ETT blodprov för sköldkörteln, men resten skulle min husläkare sköta. Och sen fick jag alltså tjata varje gång det hade gått 8 v (drog ut på det till 8 v för att jag öht skulle få proverna tagna, hade aldrig gått med var 6:e v). Höjde dosen på medicinen på egen hand också, utan läkarens vetskap, som tydligt visat hur okunnig hon är när det gäller hypotyreos i allmänhet och hypotyreos under graviditet i synnerhet. Av samma orsak fick jag inget recept på 100 ug utskrivet när jag ringde om det, läkaren var väl sur för att jag inte pratat med henne innan alla höjningar så jag fick nöja mig med mina 75:or. Tjatade aldrig om det där då det funkade ändå.Såna jäkla läkare det finns alltså!!!

Jag har flera kompisar som bor i Skåne och har hypothyreos och dom har blivit tagna på allvar, kanske är det för att dom gått privat som Mama Bean, men jag tycker inte det borde göra någon skillnad.

Jag har ju som du kämpat för att få ta prover och det är för mig sååååååå konstigt att en relativt allvarlig sjukdom ändå inte behandlas utifrån det.

Är det för att vi är kvinnor OCH gravida???????????????

• 3barnsmor35
    Skruttis1979 skrev 2009-05-27 13:36:33 följande:
    vad ska värden ligga på då man är gravid?
    Min gyn säger runt 2.0.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13