• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • thj

Hej!
    Har tillbringat halva dagen på VC mina prover var inte bra så jag har fått taget om en massa idag har behandlats för överproduktion i 2½v nu och tydligen har det inte hjälpt alls pulsen är  92-114 idag vid vila blodtrycket 150/110-180/110 vid vila kan väldigt lite om detta man vad jag förstår så är de höga och inte till belåtenhet...
    Vad kan jag göra för att få dessa att bli bra?Finns det ngt jag kan göra?

jag börjar jobba imorgon igen,har egen butik och ganska stressigt jobb är det ok tror ni?

usch känner mig så gnällig

kram på er!

• Mamma 2b
    Nufsan skrev 2009-05-26 21:06:08 följande:
    Det är så olika från landsting till landsting. Här tar man inte prover var 8:e v och på specen så sa dom att man inte behövde ta några alls efter vecka 10?!?!?! Helgalet men så sa dom. Jag har fått gå hos min vanliga bm och min vanliga husläkare och jag har fått tjata mig till nya prover.
    Eh what?! Var 6 till 8 e vecka ska du ta nya prover. Nu var läkaren hos min vanliga mvc lika trög som de du verkar ha pratat med för hon tyckte att när man var rätt inställd räckte det med var tredje månad eller ens det.
    Det gäller ju inte när man är gravid!! Värdena kan ändras snabbt under graviditeten, speciellt innan och efter att fostret börjat sin egen hormonproduktion.
  • Tuttan27

Under min graviditet fick jag lämna nya blodprov var 3dje vecka ända fram till förlossningen o nu har jag slutat med min medicin, ska dock lämna nytt prov om ca 6 veckor.

• Nufsan
    Mamman utan barn skrev 2009-05-26 21:30:07 följande:
    Eh what?! Var 6 till 8 e vecka ska du ta nya prover. Nu var läkaren hos min vanliga mvc lika trög som de du verkar ha pratat med för hon tyckte att när man var rätt inställd räckte det med var tredje månad eller ens det.Det gäller ju inte när man är gravid!! Värdena kan ändras snabbt under graviditeten, speciellt innan och efter att fostret börjat sin egen hormonproduktion.
    Jag vet att många andra läkare och landsting har andra regler. I Skåne testat alla gravida med hypo var 4:e v, men när jag sa det till specen och min husläkare så sa dom att det var heeeelt onödigt.

Jag har fått tjata mig till de prover jag tagit i vecka 5, 10, 14, 26 och v 30. Jag antar att har jag bra värden nu så får jag inte ta fler........Nu är jag ju så långt gången så att fostret fixar ju sina värden själv, men jag har ju inte mått nå bra så mellan v 14 och 26 så påtalade jag flera ggr att jag ville ta nya prover, men fick till svar. Du hade så bra värden sist.

När jag var till specen i v 20 så ville dom inte heller ta ngr för det var så bra med dom proverna dom tog i v 10.................

Jaja, bara inse att man kan inte vinna över dessa översittare...
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Eleora

Under min graviditet fick jag lämna blodbrover på MVC som de skickade till endo i Kalmar, sedan fick jag besked därifrån. VC var inte inkopplade alls förrän efter grav.
    Läkaren från endo kom och utbildade MVC-personalen om skldkörtelrubbningar när jag var gravid.

~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
  • Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-27 06:21:23 följande:
    Jag vet att många andra läkare och landsting har andra regler. I Skåne testat alla gravida med hypo var 4:e v, men när jag sa det till specen och min husläkare så sa dom att det var heeeelt onödigt. Jag har fått tjata mig till de prover jag tagit i vecka 5, 10, 14, 26 och v 30. Jag antar att har jag bra värden nu så får jag inte ta fler........Nu är jag ju så långt gången så att fostret fixar ju sina värden själv, men jag har ju inte mått nå bra så mellan v 14 och 26 så påtalade jag flera ggr att jag ville ta nya prover, men fick till svar. Du hade så bra värden sist. När jag var till specen i v 20 så ville dom inte heller ta ngr för det var så bra med dom proverna dom tog i v 10................. Jaja, bara inse att man kan inte vinna över dessa översittare...
    nämen va fasiken!!! Ska jag behöva tjata till mig prover!!! Hon på spec. var tillräckligt otrevlig för att man ska bli trött på dem på en gång, då behöver man inte ytterligare saker att bli irriterad och upprörd över. Tur att jag är en sån som står på mig (läs: tjuter inför läkaren) haha :)

mmm, jag är gravid nu, men det är så nytt så jag vill inte säga nåt egentligen.

Husläkaren sa att jag skulle säga till bm nästa vecka på inskrivningssamtalet, och att hon då också kontaktar spec.mv. så att remissen kommer både från husläk. och frå mv. Har en känsla av att de på spec.mv kan va rätt otrevliga för att man är ett "lätt fall" och då inte kräver så mkt behandling...

jag skulle nog hellre gå hos vanliga bm och sen att dom har kontakt med spec. Får se vad de säger nästa vecka.
    Elma är världens centrum
  • Nufsan
    Skruttis1979 skrev 2009-05-27 08:45:15 följande:
    nämen va fasiken!!! Ska jag behöva tjata till mig prover!!! Hon på spec. var tillräckligt otrevlig för att man ska bli trött på dem på en gång, då behöver man inte ytterligare saker att bli irriterad och upprörd över. Tur att jag är en sån som står på mig (läs: tjuter inför läkaren) haha :)mmm, jag är gravid nu, men det är så nytt så jag vill inte säga nåt egentligen.Husläkaren sa att jag skulle säga till bm nästa vecka på inskrivningssamtalet, och att hon då också kontaktar spec.mv. så att remissen kommer både från husläk. och frå mv. Har en känsla av att de på spec.mv kan va rätt otrevliga för att man är ett "lätt fall" och då inte kräver så mkt behandling... jag skulle nog hellre gå hos vanliga bm och sen att dom har kontakt med spec. Får se vad de säger nästa vecka.
    Säger grattis i smyg

Det jag läst mig till är att så snart man blir gravid så ska man höja sin dos med 25 ug direkt för att balansera upp. Jag gjorde det och sedan tog jag kontakt med min bm som tog proverna i vecka 5 och då redan såg man att jag hade fått sämre värden, men iom min nyliga höjning så skulle det räcka och det gjorde det fram till vecka 26.

Har du tagit nå prover nu sen du blev gravid? OM inte så kräv att din bm tar det på stört för det gjorde min efter min övertalning.

Min läkare kan man inte gråta till sig prover för, hon är gjord av betong
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-27 09:24:03 följande:
    Säger grattis i smyg Det jag läst mig till är att så snart man blir gravid så ska man höja sin dos med 25 ug direkt för att balansera upp. Jag gjorde det och sedan tog jag kontakt med min bm som tog proverna i vecka 5 och då redan såg man att jag hade fått sämre värden, men iom min nyliga höjning så skulle det räcka och det gjorde det fram till vecka 26. Har du tagit nå prover nu sen du blev gravid? OM inte så kräv att din bm tar det på stört för det gjorde min efter min övertalning. Min läkare kan man inte gråta till sig prover för, hon är gjord av betong
    jag bryter ner betong på en gång!! ;)

Min husläkare sa att jag skulle ta nya prover på en gång, så jag ska göra det.

Min dos är ju inte riktigt inställd än heller, vilket gör det hela lite krångligare.

Ökade du din dos bara sådär, helt själv eller hur menade du?
    Ska jag fuska jag också kanske, och ta 75 istället för 50?
    Elma är världens centrum
  • Nufsan

Jag höjde utan att någon sa det till mig och läkaren på specen sa att det var bra.

Jag åt 100 ug innan och höjde till 125 på eget bevåg. Jag var livrädd eftersom det är ju just den första tiden som är mest kritisk för fostret.

Jag kan ju inte säga åt dig att fuska, men jag gjorde det

Jag kanske får gå i skola hos dig och lära mig hur man gör, för min läkare hjälper ingenting på

• Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-27 09:33:52 följande:
    Jag höjde utan att någon sa det till mig och läkaren på specen sa att det var bra. Jag åt 100 ug innan och höjde till 125 på eget bevåg. Jag var livrädd eftersom det är ju just den första tiden som är mest kritisk för fostret. Jag kan ju inte säga åt dig att fuska, men jag gjorde det Jag kanske får gå i skola hos dig och lära mig hur man gör, för min läkare hjälper ingenting på
    ska nog också öka då... får vi se vad de säger sen.
    Ska ta provet nu i dagarna men tar ju inte tabletten samma dag som jag tar provet.
    Kan det spela ngn roll om jag ökad dosen själv i ett par dagar, och sen tar provet, än om jag inte ökar... syns det i proverna?
    Elma är världens centrum
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13