• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • 3barnsmor35
    nabule skrev 2009-05-25 19:58:29 följande:
    Hjälp mig tjejer! Har efter 2 mf fått konstaterad hypo och precis fått börja med levaxin och fick igår veta att jag är gravid! Mitt tsh var 35 förra veckan!!! Ringde KK, men de ville varken ta in mig på koll el. höja min dos nu. Skulle få ett besök om 2 v. Men då har jag ju säkert redan fått mf igen. Vad ska jag göra? Är det kört för denna bebben också? Är tydligen redan i vecka 5+0.
    Hej nabule!
    Jag var lite i samma sits, hade haft 3 mf o mitt TSH var inte bra,
    Varken VC eller Sjukhuset var intresserade av att hjälpa mig!
    Ditt TSH bör ligga runt 2.0 som gravid, så du måste in o lämna prover igen o sen ev höja dosen avsevärt. Vilken dos ligger du på nu?
    Jag tog hjälp av en privat gyn, då tog det fart!
    Det är jätteviktigt att du får hjälp, och snabbt! Precis som du tror kan mf-risken påverkas kraftigt av TSH-nivåer som är galna. Spec v.7-9 då hela nervsystemet osv skapas.
    VARM kram!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • nabule

MamaBean: Tack för snabbt svar! Jag äter nu 50 mg/dag. Ska försöka få prata med nån på endokrinologen imorgon, men det blir nog svårt utan remiss. Bor i Dalarna, inte så många privata gyn här dessvärre. Känns så hemskt att de bara låter mitt foster "dö"eftersom tiden är så knapp. Gick det bra för dig till slut? Vad hade du för värden i början av den grav.?

• 3barnsmor35
    nabule skrev 2009-05-25 20:12:25 följande:
    MamaBean: Tack för snabbt svar! Jag äter nu 50 mg/dag. Ska försöka få prata med nån på endokrinologen imorgon, men det blir nog svårt utan remiss. Bor i Dalarna, inte så många privata gyn här dessvärre. Känns så hemskt att de bara låter mitt foster "dö"eftersom tiden är så knapp. Gick det bra för dig till slut? Vad hade du för värden i början av den grav.?
    Jag hade inte så höga som du, men det viktiga är att få ner dig nu. Bra att du ringer imorgon! Tjata, gnata, tjata o ge dig inte! Jag stod o stampade hårt i golvet på VC o de var superotrevliga o körde "lilla gumman"-stuket *morr* Sen kom jag till privat o fick hjälp på en gång! 2 veckor efter jag fått ny dos av min privata kom det ett brev från VC med ny dosjusteringuppmaning. TVÅ VECKOR... Inge bra eller? *morr*

Det har gått bra! Jag är i v.36 nu
    När jag väntade min lilla tjej så gick vattnet prematurt och efter henne fick jag ett mf innan jag blev gravid m denna bebisen. Hade jättestruliga veckor m blödningar v.7-15 så jag var helt övertygad att det skulle gå åt skogen - men det var en envis liten rackare!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • 3barnsmor35

Finns nya magbilder hos mig btw...

• nabule

Låter betryggande att det kan gå bra i alla fall! Vi får väl se hur det går för mig, har inte så stora förhoppningar. Men jag tänker inte ge upp än! Tänker också jaga den läkaren som rådde oss att sexa på för att han inte trodde testerna skulle visa nåt. Jag hade ju inte ens hört talas om hypo innan, så man trodde ju på läkaren. Så nu får han banne mig fixa detta.Fast man är ju också rädd för ev. skador hos barnet om det skulle klara sig. Vad har du fått höra om den risken? Jag vet inte så mkt, bara att det är bråttom innan v. 12.

• flygplan2

Hur gör ni som äter 50 mcg Levain? Äter ni tabletter i ursprunglig form 100 mcg och delar mitt itu?

Isåfall så får man ju inte exakt 50 mcg då det kan vara mer eller mindre och det smulas ju lätt..

• Skruttis1979
    3barnsmor35 skrev 2009-05-25 19:48:57 följande:
    Inte alls enligt min dr.
    att han tycker att man inte ska gå ner i vikt alls menar du eller?
    Elma är världens centrum
  • flygplan2

Kan man jobba inom vården med underproduktion eller är det för jobbigt för kroppen?

• 3barnsmor35
    nabule skrev 2009-05-25 20:23:09 följande:
    Låter betryggande att det kan gå bra i alla fall! Vi får väl se hur det går för mig, har inte så stora förhoppningar. Men jag tänker inte ge upp än! Tänker också jaga den läkaren som rådde oss att sexa på för att han inte trodde testerna skulle visa nåt. Jag hade ju inte ens hört talas om hypo innan, så man trodde ju på läkaren. Så nu får han banne mig fixa detta.Fast man är ju också rädd för ev. skador hos barnet om det skulle klara sig. Vad har du fått höra om den risken? Jag vet inte så mkt, bara att det är bråttom innan v. 12.
    Jag gjorde ett tidigt VUL sen efter v.10 för att se att allt kommit på plats.
    Då kollade gyn så att det inte fanns skador på ryggrad osv, det är ju mkt som man kan se redan då.
    varm kram
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2009-05-24 16:32:06 följande:
    Svidande ögon?Det kliar inte, dom är inte röda, men spec på kvällen, jag kör bil så börjar det svida och så rinner det till vätska i stor mängd. Får sitta och lixom trycka på ögonen för att det ska sluta. Är det nån som känner igen det här som ett symtom på hypo? Äter levaxin men har mer ledvärk osså har detta med ögonen kommit till. Märkte att jag fick bättre mörkerseende efter att jag började med Levaxinet.
    Det är vanligt att man har en oljig känsla i ögonen som kan svida ibland. Mörkerseendet försämras därför man tar upp för lite A-vitamin när man har hypotyreos. Även de med hyper kan få problem med ögonen men då brukar det vara en känsla av grus iställlet. Ledvärken är oxå på grund av hypon den blir bättre när du är rätt inställd men kan ta tid att försvinna. Har du mycket ont se till att få bra smärtlindring. Jag äter citodon och diclofenac samt går på sjukgymnastik i varmvattenbassäng, dest sista är bäst.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13