• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • ceropegia

Nån som vet om det är vanligt att se suddigt när man har fått överfunktion av sköldkörteln?  Hade underfunktion innan graviditeten..men nu så här 4 mån efter dotterns födelse har jag mått piss..överfunktion konstaterades, men husläkaren påstår att mina synrubbningar inte har med detta att göra..men det känns så...

• DamnCat

Flygplan 2:

När jag käkade 50 ug Levaxin så hade jag tabletter på 50 ug. Det finns i 25, 50, 75 och 100 ug så har du någon av de doserna så slipper du dela. Du ska bara ha en vettig doktor som vill skriva ut rätt dos på recept, min ville inte det när jag skulle höja till 100 och senare 112,5 ug så jag fick dela och greja med mina 75:or. Det spelar inte så stor roll att delarna inte blir lika stora eller att några smulor trillar av (så länge inte smulorna blir stora så klart). Tycker man det är krångligt att dela så kan man köra varianten varannan dag 1 tablett, varannan dag 2 tabletter också (om man ska ha 1 1/2 tablett per dag alltså). Det tar ca 6 v när man gjort en förändring i dosen innan det syns på värdena, därför brukar det inte märkas om man gör så här med tabletterna. Dock kan man ju vara superkänslig för det och det får man prova sig fram själv om man är. Själv är jag inte känslig och kan utan vidare ta dubbel dos en dag om jag glömt ta dosen en dag t ex.

Vad gäller att jobba i vården så är det fullt möjligt. Jag är sjuksköterska och hypo och jag har kunnat jobba. Dock har jag haft sömnproblem länge och problem med knäna men det är besvär som jag dragits med sen långt innan jag fick min diagnos. Det beror ju lite på vad man har för symptom, hur sjuk man känner sig av sin hypo. Jag har inte känt mig så sjuk, har haft väldigt diffusa symptom.

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Nufsan
    Skruttis1979 skrev 2009-05-25 22:02:29 följande:
    men jag har kört viktväktarna i 5 veckor nu och gått ner 5,4 kg på den tiden, så går gör det ju. ;)Det jag undrade över var om det var "osunt" att gå ner i vikt när man har är i början av behandling för hypo.
    Oj det var inte dåligt för jag gick inte ner ett gram, min ämnesomsättning var helt körd i botten.
    ♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Jessica med Seth

Pucko Buffy skrev 2009-05-25 20:57:04 följande:

Jessica med Seth skrev 2009-05-25 19:17:25 följande:
    Hmm det är nog hyper du har om du har hjärtklappningHyper = hypertyreos = för hög ämnesomsättning och kroppen går på högvarv.Hypo= Hypotyreos = för låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.Hoppas du mår bättre snart/PB
    Ja såklart, jag skrev fel...
  • Skruttis1979
    Pucko Buffy skrev 2009-05-25 22:05:50 följande:
    Det hänger självklart lite på hur dåliga värden du haft oxå.
    ja, det är klart... mina värden har legat på gränsen eller lite sämre än gränsvärdena "bara". Mått kass för det, men är superglad att jag kunnat gå ner i vikt nu.

Anledningen till att jag frågade om det var bra att gå ner i vikt, är för att ni pratat om träning och att det inte är bra i början, då det sliter på kroppen som inte ställt in sig på rätt värden. Täntke om det var samma sak med viktnedgång, att det sliter på kroppen.
    Elma är världens centrum
  • Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-26 06:29:08 följande:
    Oj det var inte dåligt för jag gick inte ner ett gram, min ämnesomsättning var helt körd i botten.
    nä, jag är skitnöjd. Men som PB skrev, så var inte mina värden jättedåliga, så kanske lättare att få "igång" mig pga det.
    Elma är världens centrum
  • HelenaMaria

Nu har jag varit på vårdcentralen och tagit prover. Först ville läkaren bara ta TSH eftersom man, enligt henne, kan se alla störningar där. Då började jag prata lite om att jag hade läst det ena och det andra och plötsligt klickade hon på datorn och skulle ta både t3 och t4 m.m. Jag bad även om kolesterol och sedan ville hon ta lite andra också.

Konstigt att man ska behöva vara insatt för att få nödvändiga prover! Tänk på de som inte är så insatta eller om sig och kring sig, de får ju aldrig några prover tagna.

Förresten, kan blodtrycket ligga på gränsen till högt trots att man har hypo? Mitt har legat på gränsen i säkert 10 år så därför jag undrar.

• 3barnsmor35

Jag vet, sanslöst att man måste tjata o argumentera sig till rätt prover o hjälp.
    Vet ej med BT, jag ligger väldigt lågt - senast på 85/55.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • DamnCat

HelenaMaria, det kanske är något annat som inte har med din hypo att göra som gör att ditt blodtryck är på gränsen till högt? Annars brukar det väl snarare vara lågt (precis som pulsen) när man är hypo.

• DamnCat

Jag börjar undra om de har ändrat på blodprovsremissen nu med allt detta jag läser här om att det bara ska kollas TSH och inte T4. Annars är det ju som jag skrivit tidigare att T4 kollas tillsammans med TSH eftersom det står så när man kryssar i rutan för TSH. TSH + T4 fritt. Detta måste jag gå till botten med...

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13