• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Jessica med Seth
    ceropegia skrev 2009-05-25 23:14:07 följande:
    Nån som vet om det är vanligt att se suddigt när man har fått överfunktion av sköldkörteln?  Hade underfunktion innan graviditeten..men nu så här 4 mån efter dotterns födelse har jag mått piss..överfunktion konstaterades, men husläkaren påstår att mina synrubbningar inte har med detta att göra..men det känns så...
    Jag har precis fått veta att jag har hyper och jag har precis börjat se suddigt. Jag har skaffat glasögon men tror att det beror på hyper. Det kom så plötsligt och jag VET att min syn var okej i höstas
  • Skruttis1979

ringde spec.mödravården igår... blev inte så välkommet bemöt, utan mest "nä, man går inte här för hypoterios, det får vanliga mödravården eller din läkare ta"....
    eeeeh, jaha, tack då din j*a kärring!!! det sista man orkar med är otrevliga personer!!! grrrr.

Ringde läkaren idag och han ville minsann skicka mig till spec. för att han inte kan området lika bra, som han förklarade. Jag sa att jag hade ringt dit, så nu skickade han en remiss, så får vi se hur de ställer sig till det! :)

Elma är världens centrum
  • Mamma 2b
    Skruttis1979 skrev 2009-05-26 18:44:42 följande:
    ringde spec.mödravården igår... blev inte så välkommet bemöt, utan mest "nä, man går inte här för hypoterios, det får vanliga mödravården eller din läkare ta".... eeeeh, jaha, tack då din j*a kärring!!! det sista man orkar med är otrevliga personer!!! grrrr. Ringde läkaren idag och han ville minsann skicka mig till spec. för att han inte kan området lika bra, som han förklarade. Jag sa att jag hade ringt dit, så nu skickade han en remiss, så får vi se hur de ställer sig till det! :)
    Vilken kärring! Jag har pratat med vanliga mvc innan jag vart gravid och frågade och de sa till mig att jag får välja.
    Sen vart det att jag gick till vanliga mvc iallafall men de hade hela tiden kontakt med spec mvc åt mig så egentligen borde jag gått dit på en gång, vilket jag kommer göra nästa gång.
    Men ska de tjafsa så får man väl göra som du och kräva en remiss då. Min bm på vanliga mvc visste t ex inte ett smack om sköldkörtelrubbningar så det kändes ju inte så bra.
  • Skruttis1979
    Mamman utan barn skrev 2009-05-26 18:48:13 följande:
    Vilken kärring! Jag har pratat med vanliga mvc innan jag vart gravid och frågade och de sa till mig att jag får välja. Sen vart det att jag gick till vanliga mvc iallafall men de hade hela tiden kontakt med spec mvc åt mig så egentligen borde jag gått dit på en gång, vilket jag kommer göra nästa gång. Men ska de tjafsa så får man väl göra som du och kräva en remiss då. Min bm på vanliga mvc visste t ex inte ett smack om sköldkörtelrubbningar så det kändes ju inte så bra.
    nä, det är trist... men den läkaren jag har är såååå underbar!! Jag behövde inte be honom att skicka remissen - han propsade på att göra det!!! :)
    Elma är världens centrum
  • Nufsan

Här får man inte heller gå till specen som man har hypo. Dom anser att det kan husläkaren behandla :-/

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Skruttis1979
    Nufsan skrev 2009-05-26 20:05:03 följande:
    Här får man inte heller gå till specen som man har hypo. Dom anser att det kan husläkaren behandla :-/
    ja, och min husläkare säger att ingen husläkare där han är, har hand om gravida.
    Hoppas jag inte faller mellan  två instanser här nu!!
    Elma är världens centrum
  • Nufsan

Min husläkare sa ingenting om nått sånt. Däremot så har jag krävt att få provsvaren för att själv se hur jag ligger till.

Är du gravid nu?

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • Mamma 2b

Husläkarna kan inte behandla gravida med underfunktion. Över- vet jag inte, men det är väl ingen skillnad när det kommer till deras kunskaper.

Vanliga mvc KAN JU inte ha hand om detta egentligen då de hela tiden måste stämma av med spec mvc så då kan man ju lika gärna söka dit på en gång.
    Minst var 8:e vecka ska ju nya prover tas.

• Nufsan
    Mamman utan barn skrev 2009-05-26 20:31:51 följande:
    Husläkarna kan inte behandla gravida med underfunktion. Över- vet jag inte, men det är väl ingen skillnad när det kommer till deras kunskaper.Vanliga mvc KAN JU inte ha hand om detta egentligen då de hela tiden måste stämma av med spec mvc så då kan man ju lika gärna söka dit på en gång. Minst var 8:e vecka ska ju nya prover tas.
    Det är så olika från landsting till landsting. Här tar man inte prover var 8:e v och på specen så sa dom att man inte behövde ta några alls efter vecka 10?!?!?! Helgalet men så sa dom.

Jag har fått gå hos min vanliga bm och min vanliga husläkare och jag har fått tjata mig till nya prover.
  • cachew

Jag har följt den här tråden ett tag, men inte skrivit än :) I början av året var jag till läkaren pga mina onda händer. Visade sig att jag har karpaltunnelsyndrom. Tog blodprover och då (om jag inte minns fel) så visade de en liten underfunktion i hormonproduktionen från Sköldkörteln. Efter detta så läste jag en hel del om detta och la även till den här tråden i mina favoriter :) och har försökt hänga med :) Nu har jag läst att underfunktionen kan leda till karpaltunnelsyndrom och viseversa. Har även läst att underfunktionen kan bidra till att fertiliteten inte funkar som den ska. Och det har vi ju märkt om jag säger så (är snart inne på 3:e året i bebis-verkstan).

Nu till min fråga :) Idag var jag och lämnade nya blodprover (det skulle gå en tid emellan tyckte läkaren) och nästa vecka har jag en tid hos läkaren. Vad ska jag vara noga med att försöka få svar på nästa vecka?

Kan detta var ärftligt? Min mormor har så länge jag minns ätit levaxin för sin struma.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13