• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Anna83 m Juline och Vincent
    Marre79 skrev 2009-06-19 21:04:21 följande:
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2009-06-18 20:41:45 följande: Jag fick underproduktion efetr en graviditet och min läkare sa till mig att det kan gå över, men troligtvis kommer jag att få äta levaxin livet ut och att det räcker med att man bara stressar lite ex på jobbet så kan det komma tillbaka. Detta var för fyra år sedan och idag äter jag en dos på 175, så jag tycker att du ska kolla upp det!
    Då när det visade sig att jag hade Hypotyreos så fick jag aldrig nån medicin.jag mådde så fruktansvärt dåligt.Jag vill inte må så igen.JAg tycker detta är lite skrämmande.Jag vet att det inte är nån farlig sjukdom men det känns jobbigt och läskigt.Jag har haft stora problem med min mage under lång tid nu.Jag är konstant förstoppad.Jag får inte gå på toa.Det är alldeles som om tarmen slutat röra på sig.Om du förstår vad jag menar.JAg läste att det kan bli så av Hypotyreos.Mina ögon känns oxå väldigt lustiga.Dem kliar känns torra och lustiga...
  • annikagranat

Ninnie.. det e faktiskt ingen "liten hormonrubbning" du fått, utan en allvarlig hormonell obalans som leder till att kroppen förgiftar sig själv...
    Förr dog man av giftstruma och en "bekant" till mig tog livet av sig för att hon blev så deprimerad...
    Däremot kan man idag bota oss..
    Jag har ätit Thachapsol sedan 1a juni å känner mindre symtom nu.. behöver inte lika mkt inderal å orkar lite mer...har dock fortfarande problem med dåligt humör...
    Men jag har tänkt på en sak.. min dr har inte ens nämnt operation som ett alternativ. Jag vet ju själv men han har inte ens upplyst mig... lite skumt...A

• N i n n i e
    annikagranat skrev 2009-06-20 19:15:47 följande:
    Ninnie.. det e faktiskt ingen "liten hormonrubbning" du fått, utan en allvarlig hormonell obalans som leder till att kroppen förgiftar sig själv... Förr dog man av giftstruma och en "bekant" till mig tog livet av sig för att hon blev så deprimerad... Däremot kan man idag bota oss.. Jag har ätit Thachapsol sedan 1a juni å känner mindre symtom nu.. behöver inte lika mkt inderal å orkar lite mer...har dock fortfarande problem med dåligt humör... Men jag har tänkt på en sak.. min dr har inte ens nämnt operation som ett alternativ. Jag vet ju själv men han har inte ens upplyst mig... lite skumt...A
    <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Nej du har rätt annikagranat! Jag har bara känt mig så förbannat löjlig för att jag inte orkar nånting... Jag är van att "klara allt" typ så det här är nytt, ovant och väldigt konstigt. Förutom de rent fysiska (och psykiska) besvären som sjukdomen ger, så kämpar jag med att acceptera att jag faktiskt är sjuk, att jag faktiskt inte orkar... Det är svårt. Och så känner jag mig "stressad" att jag måste bli bättre till bröllopet... Annars är det värsta att jag inte kan sova...

Jag äter liksom du inderal, och det hjälper ju en del, men shit vad mitt hjärta slår STARKT! Läskigt faktiskt.

Idag har jag fått blodutgjutningar på benen -har aldrig haft det förut... Undrar om det beror på sjukdomen eller på medicinerna eller på nått helt annat!?

Angående operation osv, så läste jag det här på en sajt riktad till läkare, så din läkare kanske tar upp det senare!?

(www.internetmedicin.se/dyn_main.asp):
    Förutom symtomatisk behandling med betablockare finns tre alternativ för definitiv behandling av sjukdomen. Vilket som föredras har till del grund i lokal terapitradition. Patienten bör i lämplig mån informeras om terapialternativ. Om patienten stressad och påverkad av sin sjukdom är en god regel att påbörja behandling med tyreostatika, och vid ett första återbesök efter 4 – 6 veckor, då patienten är förbättrad och mindre stressad, diskutera definitiv terapiform.

• N i n n i e

sorry... vet inte vad som hände ovan!???

• annikagranat

Haha som att höra min egen spegel för 3 veckor sedan... Mejla gärna om du vill så kan jag berätta hur det var för mig:)... A

• kev2004
    N i n n i e skrev 2009-06-18 17:44:19 följande:
    OJ! Vad hade du för värden? Någon annan som ätit Thacapzol som kan berätta lite om sina erfarenheter? NÄR började ni må bättre!??????!!!!!!!!!!!!!!!!!????!?????????!!!!!! !
    Jag började med thacapzol för ett år sedan, har pendlat mellan thacapzol och tiotil ett par gånger...
    Thacapzolen ger mig en massa biverkningar i form av ont i musklerna, kramp, ont i handlederna mm jag upplever att jag känner mig mer nedstämd av dom oxå.
    Mår bättre med Tiotil som är liknande medicin fast med mindre biverkningar...
    Jag känner inte att jag mår bra än, men jag tycker nog att jag börjar känna igen mig själv... Det kan ha att göra med att dom har hållt mig högt (låg) tsh värde bara för att jag har ögonproblem... så i 7 mån har mitt Tsh legat på 0,03, nu har jag börjat sänka min levaxindos och Tsh har ökat till blygsamma 0,07...
    Nu har jag sänkt igen så om fyra veckor får jag svar på det...
    Har inte min hjärna fattat att Tsh ska ökas så tror dom att min sköldkörtel inte är helt avstängd utan att dom måste "vrida" åt med ytterligare en tabl.

Mina trakvärden var dock nere på 4,5, dom låg på 9,5 när jag insjuknade...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kev2004
    tjoohej skrev 2009-06-18 17:41:22 följande:
    Jag vill oxå sååå gärna ha ett barn till, bara väntar på ok av min läkare som tycker jag ska ta 2omgångar prover innan dess...Jag gick faktiskt iväg igår och tog lite prover, ringde endokrinen samma eftermiddag och fick reda på att värdena ändrats lite. Min läkare ringde idag och hon sa att eftersom jag slutade med båda mediciner samtidigt så kan det ha hänt att den ena medicinen gått ur kroppen fortare än den andra och då kommer det lite i obalans men sen sa hon oxå att det var minimalt som värdena ändrats så egentligen skulle jag inte känt av detta men tydligen e jag så känslig för detta så jag känner av minsta lilla. Hon rekomenderade ändå att vi skulle avvakta 2 veckor till och mår jag likadant så ska jag börja med lite levaxin igen och smyga ut med medicinen. Men idag mår jag faktiskt bättre så jag hoppas det går på rätt håll!!!Vill ju så gärna ha en liten till
    vaa? sa dom att du skulle sluta med båda medicinerna samtidigt??
    Min läkare sa att man slutar med thacapzol/Tiotil först och fortsätter med levaxin i antingen sa hon 2 veckor eller 1 månad...
    Det måste ju vara för att sköldkörteln inte kommer igång med en gång när den varit vilande...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • dömestad

Ninnei:
    Jag har samma problem med synliga blodådror på benen. Fick det efter att jag opererat bort min sköldkörtel. Jag ska försöka ta bort dom nu i veckan, har bokat tid för injektionsbehandling. Hoppas att det blir bättre.

• Jessica med Seth

Jag har frågat innan men fick inget svar så jag testar igen, hur länge har ni fått vänta på operation?

• Fru HH

Hej!

Hoppas alla haft en härlig midsommar!!

Jag har en Hypofråga?

Jag har haft kort lutealfas tidigare, vilket verkar vara pga Hypon, för på en gång efter Levaxin starten så började den bli längre, men nu blir den bara längre o längre, från att alltid ha en lutealfas på 9 dgr till 16 dgr, Håller min kropp bra på att ställa in sig måntro? Jag har ätit denna dos (100) i snart 3 månader o har lågt o bra TSH.

Någon som varit med om liknande eller har någon fundering?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13