annikagranat skrev 2009-06-20 19:15:47 följande:
Ninnie.. det e faktiskt ingen "liten hormonrubbning" du fått, utan en allvarlig hormonell obalans som leder till att kroppen förgiftar sig själv... Förr dog man av giftstruma och en "bekant" till mig tog livet av sig för att hon blev så deprimerad... Däremot kan man idag bota oss.. Jag har ätit Thachapsol sedan 1a juni å känner mindre symtom nu.. behöver inte lika mkt inderal å orkar lite mer...har dock fortfarande problem med dåligt humör... Men jag har tänkt på en sak.. min dr har inte ens nämnt operation som ett alternativ. Jag vet ju själv men han har inte ens upplyst mig... lite skumt...A
<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Nej du har rätt annikagranat! Jag har bara känt mig så förbannat löjlig för att jag inte orkar nånting... Jag är van att "klara allt" typ så det här är nytt, ovant och väldigt konstigt. Förutom de rent fysiska (och psykiska) besvären som sjukdomen ger, så kämpar jag med att acceptera att jag faktiskt är sjuk, att jag faktiskt inte orkar... Det är svårt. Och så känner jag mig "stressad" att jag måste bli bättre till bröllopet... Annars är det värsta att jag inte kan sova...
Jag äter liksom du inderal, och det hjälper ju en del, men shit vad mitt hjärta slår STARKT!
Läskigt faktiskt.
Idag har jag fått blodutgjutningar på benen -har aldrig haft det förut... Undrar om det beror på sjukdomen eller på medicinerna eller på nått helt annat!?
Angående operation osv, så läste jag det här på en sajt riktad till läkare, så din läkare kanske tar upp det senare!?
(www.internetmedicin.se/dyn_main.asp):
Förutom symtomatisk behandling med betablockare finns tre alternativ för definitiv behandling av sjukdomen. Vilket som föredras har till del grund i lokal terapitradition. Patienten bör i lämplig mån informeras om terapialternativ. Om patienten stressad och påverkad av sin sjukdom är en god regel att påbörja behandling med tyreostatika, och vid ett första återbesök efter 4 – 6 veckor, då patienten är förbättrad och mindre stressad, diskutera definitiv terapiform.