Pratar ni med "r"?
"Pratar" ni med r i?
Alltså korv, korg osv osv
"Pratar" ni med r i?
Alltså korv, korg osv osv
Småländska är gulligt, där säger man botta om ordet borta
Jag är skåning men här har vi inga R utan säger KÅÅÅV
klart jag gör, är ju skåning. här uttalar vi orden
va??? vad är det för bokstav? har jag nog aldrig hört.... finns den övh i jönköping???? ![]()
Yes är från Norrland här med. Fan vad dialekter är bra coolt ändå, endel står man inte ut med att höra och vissa tycker man låter jättemysiga :)
Jepp
Interjuvaren är från Kristianstad... killarna + mamman med dottern är lönsboniter.
"dä ä fö mööt knaakare hää"
Annat: Ja, egentligen. Men sedan jag flyttade till Kalmar i höstas försvinner de allt oftare, i alla fall i perioder. Lite läskigt när jag hör mig själv prata dialekt, eftersom jag alltid fått höra innan att jag inte har någon dialekt.
Väldigt sällan.. max 1 gång i månaden.. bodde i småland 10 månader så ibland blir de riktigt rullande r...
Jag har nåt slags blanddialekt. Kan bero på mitt ursprung. Min mamma är född i Malmö, men har bott i Kalmartrakten sen tidiga tonår. Min pappa är född i Oskarshamn o när mina föräldrar träffades flyttade de till Umeå där pappa pluggade. Jag är född i Nybro (småland), har bott på Öland, i Kalmar, Linköping o nu Karlskrona.
Min man har bott större delen av sin uppväxt i Västervik men har lyckats hitta lite annan dialekt innan han flyttade dit som 10 åring. O dessa människor har döpt sin son till Valter! På dagis finns vissa infödda blekingar som kallar honom för Valte utan r. Jag brukar undra vilket barn de pratar om.
Apropå Västerviksdialekt så har jag en gång gjort misstaget att åka på en bussresa till Stockholm (nån misikal) o denna resa utgick från Västervik. Jag höll på att dö innan vi var i Gamleby, (o dit tar det typ 30 min). Sen fick jag koppla på mig hörlurar o lyssna på musik resten av vägen.