• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • EllieMay
    Ja så här låter det i eskilstuna....

">

Älskade lilla plutt
  • Eka80
    Åsa skrev 2009-05-12 00:10:50 följande:
    Om du med "som man gjorde när man var liten" avser att man uttalar både "r" och "s" och det inte blir något "sche"-ljud, så ja; så uttalas det söder om Göteborg ungefär.
    Menar du allt söder om gbg eller i halland?
  • Cremo
    Eka80 skrev 2009-05-12 00:07:22 följande:
    Men nu förstår jag inte riktigt, hur uttalar ni Anders och Lars?? Säger ni LaRs, så som man gjorde när man var liten och sa RRRRRRRRRRRRRRR hela tiden och väldigt tydligt?
    Jag personligen säger LaRs (dvs med ett svagt, skorrande R) och AndeRs (fast där känns R:et mer än det hörs, så det låter väl eg. Andee-svagt gurgelljud-s).

Jag säger även
    föRst
    stöRst
    maRsch

Det som fascinerar mig är att r+s blir sch-ljud (varför, egentligen? Och varför stavas det då inte "sch" när svenskan så ofta är bokstavstrogen i uttal?), samt att det uppstår sch-ljud mellan två sammansatta ord där kombinationen r+s inte ens förekommer (ex. Horns-tull).

Och sist men inte minst, och som jag skrivit tidigare i tråden, så tycker jag att det är lite knasigt att sch-folk ser ner på ex. smålänningars brist på r-ljud i Lars (Laas), när Lasch-arna inte heller säger r utan bara använder ett annat, r-fritt ljud.
  • Åsa
    Eka80 skrev 2009-05-12 07:56:47 följande:
    Menar du allt söder om gbg eller i halland?
    Allt söder om Gbg (mellan tummen o pekfingret då).
  • idiblon
    Mandragora skrev 2009-05-12 00:12:16 följande:
    DEN HÄR MÅSTE NI SE ... ELLER LYSSNA PÅ! (Det finns textremsa.) Oppan po så blir de fletta å de...

VAD SÄGER NI OM DET? VA?
    Hahaha!
  • Camellis
    Cremo skrev 2009-05-12 08:44:58 följande:
    Jag personligen säger LaRs (dvs med ett svagt, skorrande R) och AndeRs (fast där känns R:et mer än det hörs, så det låter väl eg. Andee-svagt gurgelljud-s).Jag säger ävenföRststöRstmaRschDet som fascinerar mig är att r+s blir sch-ljud (varför, egentligen? Och varför stavas det då inte "sch" när svenskan så ofta är bokstavstrogen i uttal?), samt att det uppstår sch-ljud mellan två sammansatta ord där kombinationen r+s inte ens förekommer (ex. Horns-tull). Och sist men inte minst, och som jag skrivit tidigare i tråden, så tycker jag att det är lite knasigt att sch-folk ser ner på ex. smålänningars brist på r-ljud i Lars (Laas), när Lasch-arna inte heller säger r utan bara använder ett annat, r-fritt ljud.
    Fast det är ju inte så konstigt egentligen att r+s blir sch om man ser till hur man uttalar bokstäverna var för sig på vissa ställen i landet (där jag bor, t.ex. ). Om vi uttalar rs snabbt så blir det sch. Språken har ju i alla tider förenklats i uttal, där man helt enkelt skippar bokstäver eller byter ut mot ljud som ligger lättare i munnen.

Att man ska se ner på någon pga att de uttalar ord olika är ju däremot löjligt. Jag har själv en viss aversion mot en viss typ av Stockholmska (för inte ens alla stockholmare pratar ju lika) som sagt, men ser definitivt inte ner på någon som pratar så. Det bara ryser lite i mig när jag hör personen prata.
    ★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
  • idiblon
    Camellis skrev 2009-05-12 09:39:16 följande:
    Fast det är ju inte så konstigt egentligen att r+s blir sch om man ser till hur man uttalar bokstäverna var för sig på vissa ställen i landet (där jag bor, t.ex. ). Om vi uttalar rs snabbt så blir det sch. Språken har ju i alla tider förenklats i uttal, där man helt enkelt skippar bokstäver eller byter ut mot ljud som ligger lättare i munnen. Att man ska se ner på någon pga att de uttalar ord olika är ju däremot löjligt. Jag har själv en viss aversion mot en viss typ av Stockholmska (för inte ens alla stockholmare pratar ju lika) som sagt, men ser definitivt inte ner på någon som pratar så. Det bara ryser lite i mig när jag hör personen prata.
    Nej, det är inte konstigt, men det är väl märkligt att folk ser flisan i broderns öga men missar bjälken i sitt eget, dvs klagar på småländskans uteblivna "r" när de själva inte uttalar det.
  • EllieMay
    Pekar upp på mitt tidigare inlägg, titta på länken höll på att smälla av igår.
    Älskade lilla plutt
  • Åsa
    Cremo skrev 2009-05-12 08:44:58 följande:
    som fascinerar mig är att r+s blir sch-ljud (varför, egentligen? Och varför stavas det då inte "sch" när svenskan så ofta är bokstavstrogen i uttal?), samt att det uppstår sch-ljud mellan två sammansatta ord där kombinationen r+s inte ens förekommer (ex. Horns-tull).
    Nu litar jag på vad du säger om i vilka ljud det uppstår men fenomenet är inte särskilt konstigt även om jag inte själv talar så; finns liknande exempel på där ljud ändrar sig i vissa kombinationer (som att nn+k hos modersmålstalande svensktalande, Finlandssvenskar undantaget, normalt uttalas ng+k eller att p,t,k förses med aspiration - en liten utandning - före vokaler; jättesvårt för finsktalande exempelvis).
    Jag kan inte hålla med om att svenskan skulle ett särskilt bokstavstroget uttal även om detta förmodligen stämmer något bättre i de Mälardalsdialekter som gett upphov till den mesta stavningen.
    Att tro att stavningsuttal skulle vara "finare" är ju för övrigt ett modernt påfund och tillämpas huvudsakligen bland åttiotalister i servicesektorn (samma som tror att det är artigt att säga "Ni").
  • Camellis
    idiblon skrev 2009-05-12 09:42:23 följande:
    Nej, det är inte konstigt, men det är väl märkligt att folk ser flisan i broderns öga men missar bjälken i sitt eget, dvs klagar på småländskans uteblivna "r" när de själva inte uttalar det.
    Jo, det är märkligt. Men jag uppfattade det som att Cremo främst tyckte att det var märkligt att r+s blev just sch. Och att det du nämner var ett extra irriterande moment.
    ★Anton, Hugo, Ellen★ / traesktanten.blogspot.com
Svar på tråden Pratar ni med "r"?