• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pratar ni med "r"?
  • Marma

japp, säger R o överdrivet antagligen oxå för ungarna utallar r extra mycket o nånstans måste det ju komma ifrån

• Senap

Njae, som den stockholmare man är talar vi med ett slags tonande j som r. Det finns där men är inte "rullande".

My sugar is raw
  • BabyFly
    Shoegirl skrev 2009-05-11 21:48:57 följande:
    Njae, som den stockholmare man är talar vi med ett slags tonande j som r. Det finns där men är inte "rullande".
    Hmm.. jag känner inte igen något någon skriver om Stockholmska här.. haha skumt.
    Men kan du ge ett exempel så jag kan förstå hur du menar? :)
    Must i Remind you - i'm Only here to Twist you
  • Arynelle

Nightfall Faerie skrev 2009-05-11 13:50:40 följande:

Hahahhahahaaa Ja jag har jättebarnslig humor
    Det är lugnt, de flesta jag träffat tycker det är jättekul :P
    Tyrell skrev 2009-05-11 14:19:08 följande:
    Kortärmad sportskjorta..... Lika kul varje gång
    Ja, den är också uppskattad av många ;)
    (kååtäämad spååtskjååta)

gurkburk (den blir mer som guökbuök) kommenteras en del också och styvsonen som har en annan dialekt tycker det är väldigt kul varje gång jag säger gurka (han tycker det låter som gööka)
  • Åsa

Annat: Ja, jag säger "r" (eller snarare R) MEN inskränkta mälardalsbor tenderar att inte höra de fina nyanserna i de sydliga dialekterna och "hör" ofta inte våra "R".

• Eka80
    Cremo skrev 2009-05-11 09:46:22 följande:
    Instämmer. Tycker det är mycket underligt att r+s har blivit sch-ljud och att det även trycks in sch på oväntade ställen, typ Hoonschtull. Snacka om att inte säga "r"!
    Men nu förstår jag inte riktigt, hur uttalar ni Anders och Lars?? Säger ni LaRs, så som man gjorde när man var liten och sa RRRRRRRRRRRRRRR hela tiden och väldigt tydligt?
  • Åsa
    Eka80 skrev 2009-05-12 00:07:22 följande:
    Men nu förstår jag inte riktigt, hur uttalar ni Anders och Lars?? Säger ni LaRs, så som man gjorde när man var liten och sa RRRRRRRRRRRRRRR hela tiden och väldigt tydligt?
    Om du med "som man gjorde när man var liten" avser att man uttalar både "r" och "s" och det inte blir något "sche"-ljud, så ja; så uttalas det söder om Göteborg ungefär.
  • Mandragora
    DEN HÄR MÅSTE NI SE ... ELLER LYSSNA PÅ!
    (Det finns textremsa.)

Oppan po så blir de fletta å de...

VAD SÄGER NI OM DET? VA?
Svar på tråden Pratar ni med "r"?