• Webbredaktör

Lära ungarna shoppa & dricka Latte

I Täby kommun, norr om Stockholm, erbjuds föräldrar att skicka sina barn på ett sommarläger med namnet ”Girl & the City”. Lägret vänder sig till flickor mellan elva och 13 år.

I beskrivningen står det ” En vecka av hejdlöst frossande i mode och cityliv. Vi besöker Stockholm Fashion Centre, designers,SoFo. NK, Östermalm mm går på spa, gör färganalys och dricker latte varje dag”. Idén till lägret är baserad på den populära
    tv-serien ”Sex & the City”.

Vad tycker du: bra eller korkad idé?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 16:56
    Kolla artikeln här:
    www.familjeliv.se/Foralder/1.465318

• Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte
  • Anna Sui
    Phlippan87 skrev 2009-05-13 16:51:04 följande:
    min sambo är från ett område som ligger precis bredvid alla jäkla nya snobb-byggen i täby/näsbypark... extrema kontraster, se alla svindyra hus poppa upp ur ingenstans... nästan att det känns lite groteskt...
    Vilket område är din sambo ifrån? Täby är väl precis som flera andra förorter till Stockholm, det finns dyrare hus och billigare hus. Det finns ju hus för dryga miljonen och hus för 10 miljoner. Och vad är det för fel med att vara rik? Typiskt f***ing janteresonemang!

Hade det där lägret funnits när jag var ung, hade jag definitivt velat gå Men som tur var? fanns inget sånt.
  • Phlippan87

Anna Sui skrev 2009-05-13 20:08:31 följande:

Vilket område är din sambo ifrån? Täby är väl precis som flera andra förorter till Stockholm, det finns dyrare hus och billigare hus. Det finns ju hus för dryga miljonen och hus för 10 miljoner. Och vad är det för fel med att vara rik? Typiskt f***ing janteresonemang! Hade det där lägret funnits när jag var ung, hade jag definitivt velat gå Men som tur var? fanns inget sånt.
    skrev ju det precis... (näsbypark)
    kollar du på villorna och lägenheterna i den delen av täby som byggs ut så är det lyxhus, enbart.. lyxlägenheter för mångamiljoner...
    är absolut inget fel på att vara rik, men jag kan verkligen inte fatta grejen med att skryta med det på det sättet... och nej, jag skulle inte påstå att täby är som alla andra förorter/kranskommuner till sthlm...
  • Linny

Ja jag tycker det är lite mycket avundsjuka (??) Varför denna nästan hatiska inställning till "täbybor". De allra flesta husen i Täby är inget speciellt, om man skulle placera dem på en lika stor tomt på en landsort. Så jag tror få hus "sticker i ögonen". Det är nog snarare att de är dyra.. Men varför har man problem med det?

Jag älskar att bo i denna kommun och har svårt att tänka mig att flytta, nu när jag väl har provat att bo här. Det är trevligt, naturnära och lummigt, låg brottslighet, bra skolor och förskolor osv. Däremot är det ju irriterande att man får betala fem miljoner för ett 130-kvadratmetershus, byggt -73 och med lite renoveringsbehov. Men varför har andra människor problem med det? Det är väl bara att gratulera sig själv till att man kan få ett bättre och nyare hus för en halv mille någon annanstanns.  
    De allra flesta som bor här, har inte miljontals kronor i fickan. De har tagit lån och köpt en första lägenhet, sålt dem och flyttat ihop i nåt större och gjort en liten vinst, och kanske gjort ännu en försäljning. Detta gör att de kan byta upp sig i hus och flytta till ett område de gillar. Där lever de rätt "normalt" utan stora utsvävningar. Inte några båtar, sommarstugor i skärgården, två bmw:s osv. 
    Sedan finns det olika delar av Täby förstås. Finns säkert de som har barnflickor, båtar och hela baletten. Men varför är det ett problem och varför måste man spy galla över dem? Kul för dem att de har en båt om de gillar det, säger jag. 
    Däremot tycker jag personligen att det där latte-shoppar-lägret är pinsamt. Vill man verkligen, som förälder, att ens barn på 11-13 år ska göra nåt sånt?! Antingen kan man väl hitta på nåt tillsammans eller så finns det sportläger, språkskolor eller nåt annat lite vettigare.
  • Linny
    Phlippan87 skrev 2009-05-13 20:19:35 följande:
    Anna Sui skrev 2009-05-13 20:08:31 följande: skrev ju det precis... (näsbypark) kollar du på villorna och lägenheterna i den delen av täby som byggs ut så är det lyxhus, enbart.. lyxlägenheter för mångamiljoner... är absolut inget fel på att vara rik, men jag kan verkligen inte fatta grejen med att skryta med det på det sättet... och nej, jag skulle inte påstå att täby är som alla andra förorter/kranskommuner till sthlm...
    är det att skryta för att man bara bor där? Eller menar du att folk går runt och skryter om att de minsann bor i de och de husen?
  • Felicia6

Men vad konstigt. Jag får nästan för mig att det verkar vara andra som också reagerar i den här tråden? hmmmm? Vad konstigt

Hade jag haft massa pengar, tacka fan för att jag skulle tokfixa världens finaste hem till mig o min familj. Utan att tveka och då skulle jag skita fullständigt i om folk tror jag gör det bara för att skryta..
    Hur kan man ens tolka att det är att skryta ifall man vill bo fint?

Och jag måste nog säga åt min brorsa i djursholm att det är SKANDAL att hans barn kör moppe överallt och inte har privatchafför.. Och att hans dotter går på förskolan då "såna som han" ska ha tjänstefolk och herregud, det är ju nästan misshandel att han klär på barnen H&M kläder ibland? :-O (för enligt folk så är väl djursanmänniskor  ännu värre än täbyfolk.. har jag hört )

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6
    Linny skrev 2009-05-13 20:25:45 följande:
    är det att skryta för att man bara bor där? Eller menar du att folk går runt och skryter om att de minsann bor i de och de husen?
    Men det förstår du väl att om du har mycket pengar, även om du har slitit som ett djur för dom, så får du ABSOLUT INTE skaffa dig ett fint stort hus i något "bra" område utan du ska tränga ihop dig med ungarna o bo i en etta i slaskigaste kvarteret som finns, för annars så är det ju BARA för att skryta du gör det
  • mackeluring

Min fundering blir så här:

Med såna här kurser skapas ett behov hos de yngre som de absolut inte alls har enligt min mening. Kanske det som är meningen också men då är det ju vuxna som varit med och skapat ett behov och någon gör säkert profit på det sen.

Det verkliga livet är inte som "Sex in the city"

Kanske finns det sponsorer typ "Stockholm Fashion Centre, designers,SoFo. NK, Östermalm" som nämns i TS.

Låt barn vara barn. Vuxna blir de tids nog.

• Linny
    Felicia6 skrev 2009-05-13 20:28:41 följande:
    Men vad konstigt. Jag får nästan för mig att det verkar vara andra som också reagerar i den här tråden? hmmmm? Vad konstigt Hade jag haft massa pengar, tacka fan för att jag skulle tokfixa världens finaste hem till mig o min familj. Utan att tveka och då skulle jag skita fullständigt i om folk tror jag gör det bara för att skryta.. Hur kan man ens tolka att det är att skryta ifall man vill bo fint? Och jag måste nog säga åt min brorsa i djursholm att det är SKANDAL att hans barn kör moppe överallt och inte har privatchafför.. Och att hans dotter går på förskolan då "såna som han" ska ha tjänstefolk och herregud, det är ju nästan misshandel att han klär på barnen H&M kläder ibland? :-O (för enligt folk så är väl djursanmänniskor  ännu värre än täbyfolk.. har jag hört )
    Hehe Tja, jag känner också massa djursanfolk (som är supertrevliga och stadiga människor) så det var inget illa menat
  • Felicia6
    mackeluring skrev 2009-05-13 20:35:42 följande:
    Min fundering blir så här:Med såna här kurser skapas ett behov hos de yngre som de absolut inte alls har enligt min mening. Kanske det som är meningen också men då är det ju vuxna som varit med och skapat ett behov och någon gör säkert profit på det sen.Det verkliga livet är inte som "Sex in the city"Kanske finns det sponsorer typ "Stockholm Fashion Centre, designers,SoFo. NK, Östermalm" som nämns i TS.Låt barn vara barn. Vuxna blir de tids nog.
    Jag håller med Det är så mkt materiellt idag och att man ska shoppa alldeles för mkt och det ska visas upp och man ska "skryta" och har man inte råd att shoppa och är ung så blir det lätt att man hamnar i kreditfällorna och det blir ju större risk att man hamnar i det tror jag om man börjar redan i den åldern att få gå på "shoppingläger"
  • Felicia6
    Linny skrev 2009-05-13 20:44:03 följande:
    Hehe Tja, jag känner också massa djursanfolk (som är supertrevliga och stadiga människor) så det var inget illa menat
    Hehe, menade inte att du klankade ner på dom men "generellt" sett så sägs det väl att djursholm är "värre" än täby och att det "bara" är rika o överklass osv osv osv.

Och om då folk kastar så mkt skit på täbyfolk, hur mkt skit kastas då inte på dom som råkar bo i djursholm?

Tycker det är dåligt att man hugger så otroligt mycket på vissa människor. Speciellt då man knappt känner nån av dom :S

Visst, det finns folk av alla de slag och det finns vissa områden som räknas mer som "rikemansområden" och ja, kanske är det så att många skaffar barnflicka osv, men det betyder ju inte att man ska ösa galla över ALLA för det
Svar på tråden Lära ungarna shoppa & dricka Latte